Fortitude (Seizoen 1)

Fortitude is een ijzingwekkende psychologische thriller-serie die zich afspeelt in het gelijknamige stadje op de Noorse archipel Svalbard, een eilandengroep in de Noordelijke IJszee die sommigen beter zullen kennen onder de naam Spitsbergen. In de internationale smeltkroes van vissers, mijnwerkers, avonturiers, wetenschappers en gelukzoekers heeft iedereen een woning en een baan en gebeurt er eigenlijk nooit iets crimineels, tot de inwoners van het stadje op zeker moment door een gruwelijke moord worden opgeschrokken.

Fortitude (Seizoen 1)

Sheriff Dan Anderssen (Richard Dormer) gaat op onderzoek naar de brute moordenaar en wordt daarbij geholpen door de detective Eugene Morton (Stanley Tucci), een Britse specialist in moordzaken die zojuist is ingevlogen. Terwijl de mannen op zoek zijn naar de moordenaar vinden ze beiden genoeg reden om ook elkaar te wantrouwen en verdenken. Dan blijkt de eerste moord ook nog eens niet de laatste te zijn in de kleine gemeenschap.

Toen eind 2014 bekend werd dat er een psychologische thriller werd gemaakt die zich af zou spelen in een desolate omgeving op de poolcirkel en de serie werd omschreven als Twin Peaks op de Noordpool werden we natuurlijk wel nieuwsgierig. In de legendarische cult-serie van David Lynch hadden alle personages namelijk een nogal duistere achtergrond en wat dat betreft is het in deze opvallend gelaagde serie van Sky niet anders.

In het stadje Fortitude wonen diverse zonderlinge figuren die elk een andere reden hebben om in het desolate ijs- en sneeuwlandschap aanwezig te zijn en die ook elk wel wat verbergen hebben voor de buitenwereld. Zo maken we onder meer kennis met Hildur Odegard (Sofie Gråbøl), de gouverneur van het stadje, die een ambitieus ijshotel wil laten bouwen op een gletsjer in de buurt van het dorp. Professor Charlie Stoddardt (Christopher Eccleston) lijkt het daar niet mee eens te zijn en doet onderzoek van de impact op de natuur door de bouw van zo'n hotel.

Fortitude (Seizoen 1) 1

Vincent Rattray is eveneens een wetenschapper, die naar het koude noorden is afgereisd om kannibalisme onder ijsberen en het smelten van de ijskappen te bestuderen. Ook de oudere Henry Tyson (Michael Gambon) heeft veel oog voor de natuur, maar dan om deze op de gevoelige plaat vast te leggen. De natuurfotograaf lijdt aan kanker en heeft naar eigen zeggen niet erg lang meer te leven. Dan is er nog Sheriff Dan Anderssen, die met de hulp van een viertal agenten het 800 zielen tellende Fortitude onder controle moet zien te houden. Een simpel en rustig baantje dat meestal niet meer inhoudt dan toeristen waarschuwen als deze onbewapend door het landschap met poolberen willen lopen.

Aan die rust komt echter een plotseling einde als er een brute gruwelijke moord wordt gepleegd. De beschuldigingen vliegen vanaf dat moment over en weer en het is aan de kijker om te bepalen wie er uiteindelijk de waarheid spreekt. Dat is ook meteen één van de sterke troeven die deze serie in handen heeft. Bij elke aflevering denk je antwoorden te krijgen op vragen die de voorgaande episode met zich meebracht, om uiteindelijk na allerlei onverwachte wendingen in het verhaal met nog meer vragen te blijven zitten. Wees gerust, op de meeste vragen krijg je uiteindelijk wel een antwoord gedurende het eerste seizoen van de serie, die dit jaar nog zal worden vervolgd met een tiendelig tweede seizoen.

Fortitude (Seizoen 1) 2

Net als de serie Helix speelt ook Fortitude zich af in een totaal geïsoleerd gebied, waar je in geval van nood op niemand behalve jezelf kunt rekenen. De serie ademt een beetje dezelfde sfeer uit als populaire scandinavische tv-series zoals The Legacy, The Bridge en The Killing. In laatstgenoemde serie was Sofie Gråbøl te zien als Sarah Lund (het meisje met de Noorse truien), een rol die de liefhebbers van vrouwelijk schoon uit het Hoge Noorden niet snel weer zullen vergeten. Ook is het zeer vermakelijk om de Amerikaanse acteur Stanley Tucci (The Hunger Games) eens een Brits personage te zien spelen in een serie.

Fortitude is een serie geworden die zich niet gemakkelijk in een vakje laat stoppen. Zo kent de reeks heerlijk zwartgallige humor en ijzingwekkende spanning, maar zijn er momenten dat we gerust kunnen spreken van zeer bloederige gore van de bovenste plank. Fortitude is ook een serie die zeer geschikt is om vanaf dvd te bingewatchen, omdat je na het zien van één aflevering absoluut verder wilt kijken.

Daarnaast kent de 3-dvd set van het eerste seizoen op dvd 3 ook een uitgebreid aantal korte featurettes, waarin we meer over onder meer de totstandkoming van deze fijne Britse serie te weten komen. Het valt trouwens aan te raden om deze pas te bekijken nadat je eerst de serie zelf hebt gezien, om eventuele spoilers te voorkomen. Ben je dus een liefhebber van de mystieke thrillers van David Lynch en/of de hierboven al genoemde series uit Scandinavië, dan kunnen we je nu al verzekeren dat je ook gaat genieten van dit pareltje.

Fortitude (Seizoen 1) 3

Extra's:
 - About the Show