Blu-ray: Holland - Natuur in de Delta

De voorganger was een succes, zowel van de kant van de critici als financieel, en dat betekende dat er een vervolg zou komen. Holland - Natuur in de Delta laat onze wilde en woeste natuur op een grotere schaal zien dan dat De Nieuwe Wildernis deed, maar dat het even prachtig is staat als een paal boven water. Ook worden de beelden begeleid door een puik script van de hand van Mark Verkerk en zijn compagnons.

Het verhaal wordt verteld door de vredige stem van Bram van der Vlugt en de ietwat minder vredige stem van Carice van Houten. Laatstgenoemde is echter niet de gehele tijd aanwezig als verteller, maar belichaamt een flink aantal keer de elementen die in dat deel van het verhaal een grote rol spelen. Zo is zij een aantal keer het water dat de delta op zijn grondvesten laat schudden of als regen naar beneden komt en weer zorgt voor een natte lente. Van der Vlugt neemt de kijker ondertussen mee op expeditie naar plekken in Nederland waarvan waarschijnlijk de meeste mensen niet eens wisten dat er dit soort plekken bestonden in ons kleine landje.

De lijn van het verhaal wordt gedomineerd door een vijftal dieren en dit is een interessante keuze. Buiten deze vijf hoofdrolspelers wordt er namelijk ook op het juiste moment de aandacht gericht op een hele andere diersoort, of op het feit dat de hoofdrolspelers ook afhankelijk zijn van een bepaalde plant of zelfs in grote termen de weersomstandigheden. Daaruit blijkt dat we inderdaad in een land wonen met een klimaat dat toch een broedplaats vormt voor ontelbaar veel verschillende soorten. Wel blijkt het verhaal daardoor niet altijd even sterk in zijn schoenen te staan als zijn voorganger en kan op sommige momenten het gevoel van verveling ontstaan, iets wat in een natuurfilm natuurlijk soms moeilijk kan worden voorkomen, en iets dat ook aanwezig was in De Nieuwe Wildernis

Holland Natuur in de Delta header

Op de blu-ray zijn geen extra's te vinden. Jammer, want dit zijn bij de meeste uitgaves van natuurfilms juist de materialen die het verschil maken. Daarmee blijven van deze uitgave de mooie beelden en het fijn vertelde verhaal over, maar toch ook een nasmaak van De Nieuwe Wildernis, de film lijkt toch erg op het succes van die titel mee te liften. Dit neemt uiteraard niet weg dat Holland - Natuur in de Delta een prachtig staaltje natuurfilm is voor in het weekend.