Blu-ray: Vacation

Vacation is een komediefilm die is geregisseerd door Jonathan Goldstein en John Francis Daley. De hoofdrollen zijn voor Ed Helms (The Office, The Hangover), Christina Applegate (Anchorman), Skyler Gisondo en Steele Stebbins. De film is een remake van National Lampoon’s Vacation uit 1983. In de 33 jaar oude cultclassic ging de familie Griswold op vakantie naar Walley World en onderweg naar het pretpark werd de kijker getrakteerd op een hoop hilarische gebeurtenissen. Met Vacation wilde de regisseurs ons terug laten denken aan die klassieker uit de jaren tachtig en tegelijkertijd ook een originele, grappige komedie maken.

Rusty Griswold (die in de originele Vacation film alleen als tiener te zien was) heeft een prima baantje als piloot. Hij heeft een vrouw (gespeeld door Christina Applegate) en twee zoons. Om de spirit van zijn gezin en zijn huwelijk nieuw leven in te blazen, besluit hij zijn familie mee op vakantie te nemen naar het pretpark Walley World waar hij als tiener heel vaak op vakantie is geweest. In een nogal ludieke auto die hij gehuurd heeft voor de trip, gaat hij met zijn gezinnetje op reis naar het pretpark. Onderweg gaat er een hoop fout, komen ze allerlei excentrieke mensen tegen en gebeuren de absurdste dingen. Doet deze roadtrip de Griswold familiegeest de das om, of komen zij sterker uit deze reis?

Zwemmen in een open riool... Voor de Griswolds is niets te gek.

Een absoluut fundament van een komediefilm is dat deze ons als kijker aan het lachen maakt. De avonturen die de hoofdpersonen beleven moeten hilarisch zijn en net als bij elke film, is het bij een komedie ook wel prettig dat we (hoofd)personages hebben waarmee we ons als kijker kunnen identificeren en zo meegesleept kunnen worden in het humoristische verhaal. In Vacation zijn bovengenoemde elementen nauwelijks te vinden, enkele cameo’s van bekende gezichten daargelaten. Daarover straks meer, laten we eerst even kijken naar de hoofdpersonen in Vacation.

Ed Helms is een getalenteerd komedieacteur, dat hebben we onder andere kunnen zien in The Office en The Hangover en als Rusty Griswold is hij zeker een sympathieke gozer, maar hij is niet de slimste (hij is piloot!) en maakt soms beslissingen waar menig vader zijn wenkbrauwen nogal bij zal fronzen. Hij zet zijn oudste zoon vaak voor schut bij anderen en is zo naïef als de pest. Oké, dat je hoofdpersoon niet de pienterste is, valt nog te begrijpen, maar hij is piloot! Waar is de logica zou je dan denken. Het personage van Christina Appelgate wordt onderworpen aan clichés. Als Debbie Griswold voelt ze de pit in haar huwelijk niet meer en wil ze dit nieuw leven inblazen. Ze leest boeken over scheidingen en relatieproblemen. Hoe vaak hebben we een personage als dit al gezien? Steele Stebbins speelt de jongste telg van het gezin en is verreweg een van de irritantste, meest gestoorde kleine broertjes die ooit in een komediefilm verschenen is. Hij maakt zijn grote broer in het bijzijn van anderen zonder reden constant belachelijk en brengt zijn grote broer meerdere keren in levensgevaar. Opnieuw, waar is de logica?! Ten slotte hebben we nog de grote broer gespeeld door Skyler Gisondo. Met dit personage is weinig mis, behalve dat hij een compleet watje is. Iedere andere grote broer of zus zou zijn kleine broertje of zusje een paar goede klappen verkocht hebben als hij of zij zo irritant zou zijn. Driemaal is scheepsrecht: WAAR IS DE LOGICA?!

Oké, terugkomend op de cameorollen, het zijn er heel veel maar enkele springen in het oog. Sommige positief, sommige negatief. Chris Hemsworth duikt zo ongeveer halverwege de ruim honderd minuten durende film op en zijn rol is een leuke. Lekker over the top, een tikkeltje smerig. Niets mis mee. Chevy Chase, die in de originele Vacation-films de hoofdrol had als Rusty’s vader is opnieuw te zien in deze rol en dat doet hij zeker niet slecht, hij zal met zijn prestatie een glimlach tevoorschijn toveren op de meeste gezichten. In ruil daarvoor hebben de regisseurs Charlie Day gevraagd voor een cameo die wellicht de boeken in gaat als een van de irritantste cameo's ooit. Hij doet wat hij altijd doet op televisie en in films: slechte stemmetjes opzetten en dingen zeggen die nergens op slaan. De vijf minuten die hij in de film zit, zijn er dan ook vijf te veel.

Vacation
National Lampoon's Vacation uit 1983: Chevy Chase's familie Griswold

Vacation is een luie komedie en dat komt doordat de gebeurtenissen die plaatsvinden als grappig afgedaan worden terwijl deze verre van grappig zijn. De personages maken ongekend domme beslissingen omwille van komedie en op twee gevalletjes na zijn de cameo's storend en irritant. Voor zij die het origineel gezien hebben, is deze film misschien nog te slikken, maar voor iemand die National Lampoon's Vacation niet gezien heeft, is Vacation erg saai en zeker niet grappig.