Pokémon Super Mystery Dungeon

Pokémon is niet meer weg te denken uit de gameswereld. Er zijn tig RPG’s uit gekomen van de olijke beestjes met superkrachten en het einde is nog niet in zicht met de aankomende game voor mobieltjes. Het is ook niet raar dat er ondertussen ook allerlei spin-offs en gastoptredens van Pikachu en de zijnen zijn gemaakt. Pokkén Tournamen komt eraan, maar vechten deden ze al in Smash Bros. Een wat minder populair genre heeft ook al meerdere delen gehad: Pokémon Mystery Dungeon is een Dungeon Crawler, en de laatste game uit deze reeks is nu pas uit in Europa.

Pokémon Super Mystery Dungeon

Super Pokémon Mystery Dungeon gaat over jou, als speler. Je verandert in een Pokémon en komt in een wereld met alleen beestjes terecht, er zijn geen trainers. Vooraf aan het spel kun je door wat vragen te beantwoorden zien welk type jij zou zijn. Maar niets weerhoudt je ervan om toch een ander type te kiezen, als je dan toch een Squirtle wil zijn. Eenmaal begonnen word je meteen achterna gezeten door wat vijandige Beheeyem, maar een Nuzleaf helpt je te ontsnappen en je mag mee naar zijn dorp. Je komt op school en natuurlijk is daar een rebelse Pikachu die als wens heeft de hele wereld te verkennen. Om te ontdekken wat er met jezelf gebeurd is en om de wereld te verkennen kom je bij de Explorer Society terecht. Daar leer je gaandeweg dat er allerlei Pokémon in steen zijn veranderd. Tijd om de mysteries op te lossen!

Pokémon Super Mystery Dungeon

Het verhaal is niet om over naar huis te schrijven, maar hé, je komt alle 720 Pokémon tegen als je goed verkent. Dus voor de fans die ze nog niet allemaal gevangen hebben is dat eens een kans om ze alsnog te zien. De vijanden die je er tegenkomt vechten met de welbekende bewegingen van de desbetreffende Pokémon. Jij bent er zelf natuurlijk ook één en je hebt minimaal een partner bij je, dus je moet op je pp letten van al je vier de bewegingen die je hebt. Je leert zo af en toe nieuwe bewegingen, waarbij je de keuze hebt om ze te vergeten of een eerder geleerde beweging weg te doen. En nog een mechaniek is natuurlijk ook nog steeds gebleven: Gras-Pokémon zijn bijvoorbeeld uitermate geschikt tegen Water-Pokémon, terwijl deze weer prima tegen Vuur-Pokémon zijn. De Pokémon-spelers kennen het wel.

De grotten die belangrijk zijn voor het verhaal zorgen voor een uitdaging, want soms zijn ze opeens erg lastig door de levensmeter van jezelf en de grotere meter van je tegenstanders. Dan wordt het grinden of betere items kopen om mee te nemen in de grot. Als je flink wat verder bent kun je allerlei Pokémon in je team opnemen, die elk een missie hebben in een grot. Je bent echt weken zoet als je alle missies wil doen. Daardoor komt ook dat ik dit spel niet uren achter elkaar kan spelen zonder dat het saai wordt. In kleinere sessies is het veel beter te behappen.

Pokémon Super Mystery Dungeon

Alles wordt goed uitgelegd in Super Pokémon Mystery Dungeon, ook als je de hele franchise nog niet zou kennen. Tot uren later krijg je nog mondjesmaat nieuwe tips, hints en mechanieken uitgelegd. Zo is er de nieuwe alliance-beweging, waarmee jij en jouw teamgenoten hun krachten tot één sterke aanval kunnen combineren. Een ander nieuwe feature zijn de looplets, een soort kettingen waarmee je speciale upgrades kunt regelen voor de drager van dit juweel. Zo kun je er een steentje in doen dat zorgt dat een een tegenstander die jou raakt in slaap valt. De kans erop kun je nog vergroten.

Een mindere mechaniek is ‘honger’. Het lopen door zo’n grot kost energie. Na een tijdje raakt die op en krijg je honger. Door iets te eten los je dat weer tijdelijk op. Omdat er zoveel eten te vinden en mee te nemen is in je rugzak is dit nooit een probleem, dus waarom ze deze mechaniek er nog in hebben is mij een raadsel, het biedt niets extra’s, alleen een vollere rugzak met eetbare items. Die rugzak moet je ook vullen met oran berries om te genezen of elixers om je pp voor je speciale bewegingen weer aan te vullen. Zit je rugzak vol, dan zul je dingen moeten weggooien of verkopen. Gelukkig groeit ook je rugzak naarmate je verder in het avontuur bent. Het hongergevoel zorgt dus alleen maar voor wat minder ruimte in je inventaris, maar het is niet dat je efficiënter een grot gaat onderzoeken.

Het is maar goed dat er 720 Pokémon, inclusief de nieuwe mega-evoluties aanwezig zijn in Super Pokémon Mystery Dungeon. Hierdoor vecht je eigenlijk altijd wel met en tegen andere tegenstanders. Dat breekt de eentonigheid wat, want de dungeons zelf zijn, ondanks dat ze een random gegenereerde lay-out hebben, nogal eentonig. Kleine sessies zijn goed te doen, maar als je een gehele zaterdag dit spel gespeeld hebt dan kun je even geen grot meer zien. Het barst van de content, het is alleen jammer dat het niet gevarieerder gepresenteerd wordt. Het is al flink doorbijten door de slome start van zo’n zes uur voordat je alles weet en na 20 uur of wat heb je als alle vrijheid om missies aan te pakken. Geduld dus, en speel met mate. Dan wacht je een voor de rest prima dungeon crawler, de zevende alweer in de reeks. Misschien eens tijd om de minpunten aan te pakken?

• Vol content en pokémon
  • Prima uitleg van alle mechanieken
  • Simpele besturing