Blu-ray: Stromae Live

Concertregistraties zijn van alle tijden. Als bezoeker is er de mogelijkheid om het concert nog een keer te beleven en als ongelukkige die geen kaartje wist te scoren of moest werken biedt het de mogelijkheid om toch nog een beetje mee te kunnen genieten van de live vocalen. Stromae wist een groot publiek aan te spreken met zijn wereldhit 'Alors On Danse'. Nadat het een tijdje stil was kwam hij met zijn album Racine Carrée (Vierkantswortel) en dit is inmiddels uitgegroeid tot een van de meest gedraaide albums van het afgelopen jaar.

De concertreeks die volgde als promotie van het album is er niet zomaar één. In de show maakt Stromae gebruik van een licht- en beeldshow waarmee hij het publiek van over de hele wereld versteld liet staan. Centrale kracht zijn de instrumenten, die zo in het beeld gepast worden dat er een indrukwekkend geheel aan schouwspel ontstaat. De show start met een animatie die het gehele podium omvat. De bezoeker van het concert wordt meegenomen op een soort driedimensionale reis door een huis met verschillende verdiepingen. Als dan uiteindelijk alle elementen door takels in de animatie op het podium zijn gebracht kan het concert losgaan. De Franstalige virtuoos trapt af met het aanstekelijke 'Ta Fête' en de hits volgen zich dan in rap tempo op. Indrukwekkend aan de show is de manier waarop beeld gebruikt wordt als ondersteuning van het optreden. Zo zijn er bij een aantal nummers achtergronddansers te zien die volledig synchroon op de muziek dansen, maar wanneer goed gekeken wordt blijken het niet meer dan animaties van dansers te zijn. Stromae zelf is ook niet te beroerd om zelf de voetjes van de vloer te gooien en danst er flink op los.

Ook de overige podiumbezetters zijn niet vies van wat beweging. Ze lijken zich allen helemaal thuis te voelen op het podium in Montreal. Tijdens het concert dat bijna twee uur duurt, iets wat ook tegenwoordig een unicum is als het over popartiesten gaat, zijn de bewegingen soepel en de zang van Stromae van een niveau dat net zo hoog ligt als het poëtische gehalte van zijn muziek. Overigens is er wel erg goed nagedacht over het feit dat niet iedereen die naar dit concert zal kijken vloeiend Frans spreekt. Er zijn ondertitels in Engels en Frans beschikbaar; werkelijk waar dus een artiest die overal over nadenkt.

Niet alleen het concert zelf is de moeite waard om aan te schaffen. Het artwork dat de blu-ray omvat is een welkome aanvulling. De disc wordt omgeven door bijna 90 pagina's gevuld met foto's van de tour die de hele wereld over ging. In die foto's is te zien wat voor een hard werk er verricht is om deze show op zo'n hoog niveau te brengen, maar tevens is ook de lol te zien die de artiesten gehad hebben bij de voorbereidingen, de repetities en het uiteindelijke optreden. Een must-have voor de fans van de Belg, en een aangename aanvulling voor in de collectie van muziekliefhebbers.