Boek: Peter van Straaten - Hoezo Oud?

Met de boekenweek net 'afgetrapt' op het boekenbal liggen er natuurlijk veel boeken op de schappen die het thema 'oud' behandelen. Veel woorden, zinnen, verhalen en literaire verhandelingen. Tussen al deze woorden is er altijd weer een verfrissende plaats voor Peter van Straaten. Ook hij speelde met het thema en daaruit kwam Hoezo Oud?. Het ligt precies op tijd in de winkels om bij de boekenweek aan te sluiten. Dat je niet per se een boek vol tekst hoeft neer te leggen om je punt te maken bewijst Van Straaten met deze bundel maar weer eens. Tekeningen kunnen het ook zeggen, vergezeld van een enkele zin.

Sexappeal op leeftijd
Hoezo Oud? is een bundel die weer vol staat met de zo bekende pentekeningen van Peter van Straaten. In totaal tref je zo'n 150 tekeningen aan die je Peters visie op oud worden en zijn laten zien. Wat te denken van oude mannen die flirten, huwelijken die wel een sexboost kunnen gebruiken, herinneringen aan vroegere tijden en mopperende bejaarden. Ze komen allemaal voorbij. De verhalen die de schetsen vertellen zijn allemaal herkenbaar en voelbaar. Niet iedere grap komt even goed over, maar het gros is wel 'raak'.

Peter van Straaten aan het werk

Boekje voor liefhebbers
Voor Van Straaten geldt vaak dat je er hetzij dol op bent, hetzij zijn humor niet kan waarderen. Dit maakt dat de bundel dus wel een specifiek publiek zal kennen. Toch is het, ook als je er op het eerste gezicht niet echt van houdt, niet onoverkomelijk om het te kopen. Voor de prijs hoef je het niet te laten en als je ze zelf dan niet wilt 'lezen', kun je het boekje op het toilet leggen voor je bezoekers. Zie het als een soort scheurkalender - geheid dat enkele van je bezoekers al lachend uit het kleinste kamertje in huis zullen komen. Een leuke en verfrissende kijk op het boekenweekthema. Hoogstaande literatuur is het dan misschien niet, maar wie zegt dat dat moet?

Uitgever: Rainbow Pockets ISBN: 9041707204 Pagina's: 160