Minecraft Wii U edition

Ik heb ondertussen op elk denkbaar platform het spel Minecraft gespeeld en verreweg het meeste keek ik uit naar een Wii U-versie. Niet omdat hij steeds maar niet werd aangekondigd voor de Wii U, maar omdat ik zo zoveel potentie zag in deze versie. Want wat heeft de Wii U dat andere consoles niet hebben? Een prachtig tweede scherm in de vorm van de Gamepad. Een tweede scherm met touchscreen, gyroscoop, pennetje. Alles wat deze versie zoveel beter zou maken dan alle andere versies. Als ontwikkelaar zou je helemaal los kunnen. Want Minecraft, dat puilt uit van creativiteit.

Helaas laat 4J Studios hier duidelijk een grote bal liggen en heeft het zichzelf er veels te makkelijk van afgebracht. De Wii U mag dan wel in het verdomhoekje van mijn tv-meubel staan, maar dat zou niet mogen betekenen dat 4J Studios er met de pet naar mag gooien.

Het is wel elke keer een feestje als ik mijn Wii U even mag afstoffen voordat ik er een game in stop. Minecraft komt voorlopig niet op disc in de winkels te liggen, dus dit keer sloeg ik de grote halfjaarlijkse Wii U-schoonmaak maar over. Wel moest ik nog zoeken naar de grote Gamepad, want dat ding is altijd zoek als ik hem nodig heb. Hetzelfde geldt trouwens voor de oplader. En dat terwijl mijn vier Xbox One-controllers altijd opgeladen zijn, voor het geval dat …

Gamepad

Het enige wat in mijn hoofd zat was: laat de touchpad werken, geef mij een mapoverview op mijn gamepad, laat mij mijn inventory bedienen op de gamepad, please verneuk het niet. Helaas, na vijf hele minuten moest mijn vrouw mij troosten, omdat ik huilend in een foetushouding in een hoekje van onze huiskamer lag. 4J Studios heeft geen enkele moeite gedaan om de functionaliteit die de Wii U kan bieden, over te brengen naar de game. Het is gewoon een achterlijke port geworden van de andere consoleports. Geen touch controls, niet gebruikmaken van het tweede scherm.

Nadat mijn vrouw mij het het hoekje heeft weten te lokken met warme chocomel en chocoladekoekjes en het snot van de gamepad was verwijderd, vond ik toch dat ik Minecraft een tweede kans moest geven. Het enige wat deze editie goed doet in tegenstelling tot de andere consoleversies, is dat er nu een uitgebreide tutorial in zit. Grafisch ziet het er prima uit en de ambient achtergrondmuziek zorgt nog steeds voor rillingen over mijn ruggengraat. Minecraft als game is niet zoveel veranderd, en dat is ook prima. Maar elke keer als ik dan boven op een berg sta, denk ik bij mezelf: hoe cool zou het zijn om de gamepad nu als een verrekijker te gebruiken zoals in Wii U Panorama View? Maar ook gewoon simpele dingen zoals de map? Waarom kan ik de map niet zijn op mijn tweede scherm? Waarom wordt er een Minecraft blok getoond als ik op mijn tv kijk?

Gamepad

Uiteraard wordt er wel gebruikgemaakt van het touchscreen in de inventaris, maar dan moet je volledig op de gamepad spelen en niet op de tv. Waarom wordt Minecraft voor de Wii U uitgegeven, maar wordt er totaal niet gedacht aan het feit dat je prachtige dingen met de Wii U-gamepad kan doen? Zoals met zijn tweeën tegelijk spelen, een op de gamepad en de ander op tv? Het enige goede is dat je de Minecraft nu ook zonder tv kunt spelen en direct in zijn geheel op de gamepad. Erg leuk voor als je kinderen hebt en zij door kunnen gamen terwijl jij voetbal wilt kijken, maar het is gewoon zonde dat het niets anders doet dan de tig andere versies die momenteel in omloop zijn.

Niets ten nadele van Minecraft zelf, de game staat nog steeds als een huis en iedereen met de creativiteit van een aardappel kan er nog steeds dagen plezier aan beleven. Ik had alleen meer, veel meer verwacht van de Wii U-versie. Maar laat je vooral niet tegenhouden als je Minecraft wilt spelen en je geen tv tot je beschikking hebt. Dan is dit de versie die je moet hebben totdat Minecraft voor een koelkast ontwikkeld wordt.

• Eindelijk op de Wii U
  • Game staat nog steeds als een huis
  • Geen gebruik gemaakt van de Gamepad