Blu-ray: Dope

Dope is een misdaad-komedie-dramafilm en is geschreven en geregisseerd door Rick Famuyiwa. Samen met onder andere Forest Whitaker treedt hij ook op als producent van de film. Bekend muzikant Pharrel Williams heeft als uitvoerend producent gewerkt aan de film.

Dope gaat over Malcolm (Shameik Moore), een student uit een criminele buurt genaamd The Bottoms in Inglewood, California. Malcolm is een geek, hij is geobsedeerd door hiphop uit de jaren negentig en hij speelt samen met zijn vrienden Jib (Tony Revolori, bekend door The Grand Budapest Hotel) en Diggy (Kiersey Clemons) in een punkbandje. Hij doet enorm z’n best op school en wil graag studeren aan Harvard. Malcolm en zijn vrienden krijgen dagelijks te maken met de criminaliteit en gangvorming in hun buurt, en ze zijn ook nog eens ‘anders’ dan de mensen in Inglewood door de kleding die zij dragen, maar ook door hun mentaliteit. Ze willen studeren, iets bereiken. Als Malcolm via een bizarre loop van omstandigheden een aanzienlijke hoeveelheid drugs in zijn rugtas ontdekt, staat zijn leven op zijn kop.

Dope: Shameik Moore en Chanel Iman
Malcolm (Shameik Moore) en Chanel Iman

Dope barst van de creativiteit en dat is te zien in bijna alle onderdelen in de film. Het kleurgebruik en de bewerkingsstijl zijn fris en energiek, net als de personages en de muziek. Op blu-ray komen de kleuren en de muziek goed naar voren in full-hd en goed surroundgeluid. Wat Dope heel goed doet is een sympathiek en origineel hoofdpersonage introduceren waar de kijker zich mee kan identificeren. Malcolm is echt die normale persoon die tegen bepaalde problemen aanloopt en daarmee probeert om te gaan. Zoals heel veel mensen in Inglewood krijgt hij te maken met een hoop vooroordelen, voor zijn creativiteit wordt hij vrijwel niet beloond en hij is een nerd, hij wordt gepest. Dit maakt zijn personage kwetsbaar en meer ‘down to earth’ en zo leeft de kijker met hem mee als hij bepaalde uitdagingen voorgeschoteld krijgt, of successen behaalt. Dit is zeker te danken aan een hele goede prestatie van acteur Shameik Moore die de rol van Malcolm vooral heel goed speelt. Hij is met zijn af en toe ingetogen vertolking de grote kracht van deze film en zijn talent komt vooral in de derde akte van de film goed naar voren. De achterliggende gedachte van de film is overduidelijk en komt goed naar voren: ongeacht je huidskleur, culturele achtergrond, de kleding die je draagt of de plek waar je woont of vandaan komt, als je iets echt wilt bereiken ga er dan voor de volle honderd procent voor en het zal je lukken.

Ondanks dat Dope over het algemeen een goede film is, zijn er wel wat kleine minpuntjes. Er zijn scènes in de film die voor het verloop van het verhaal beter weggelaten hadden kunnen worden, en er is een klein onderdeel van het verhaal dat een beetje ongeloofwaardig overkomt. Een ander minpunt is het personage dat Zoë Kravitz speelt. Haar personage voelt wat geforceerd aan, alsof het absoluut nodig was om dat personage in de film te hebben. Dit zijn echter kleine minpuntjes die verder de pret niet hoeven te drukken.

Dope: Kiersey Clemons, Shameik Moore en Tony Revolori
Kiersey Clemons, Shameik Moore en Tony Revolori als Diggy, Malcolm en Jib

Extra’s:

Dope is different
Drie minuten aan interviews met cast en crew over welke boodschap zij de kijker wilde geven met Dope.

Music Featurette
Drie minuten aan interviews met cast, crew en uitvoerend producent Pharrel Williams over de muziek die in de film gebruikt wordt.

Previews
Trailers van willekeurige films.

Dope is een slimme en vooral grappige film met interessante personages, goed acteerwerk door een frisse en jonge cast maar Dope is ook een film die doet wat een film moet doen: de kijker aan het denken zetten over bepaalde dingen. Een dikke vette aanrader dus!