DVD: The Vampire Diaries (seizoen 1-6)

Vampieren, bij de meeste tieners gaan dan toch echt de gedachten naar de gruwel die de naam Twilight draagt. Maar wacht, er is ook nog een serie die vertelt over het eens zo boeiende vampierenras? The Vampire Diaries heeft opnieuw laten zien dat vampieren hip proberen te maken niet werkt en leidt tot lachwekkend beschamende scènes, een verspilling van talent en een script waar niet alleen vraagtekens, maar nog veel meer leestekens bij geplaatst kunnen worden.

De serie is gebaseerd op de gelijknamige boekenserie van LJ Smith, dat door de populariteit van de serie ook nog een langer staartje kreeg op papier. De schrijfster rook, net zoals Stephanie Meyer in het geval van Twilight waarschijnlijk de aangename lucht van groengekleurde dollars, want de rechten voor de boeken is voor veel schrijvers een garantie op een leven van luxe en rijkdom. De kijkcijfers lopen echter al een aantal jaar terug en alleen de seizoensopening en seizoensfinale weten nog eigen records te breken voor wat betreft kijkcijfers. Ondergetekende had soms moeite om niet iets te gaan gooien naar het scherm als de serie weer enigszins neigde terug te vallen op de makkelijke houding van het publiek, die alles lijkt te slikken voor zoete koek.

Het verhaal is ook niet echt iets om over naar huis te schrijven. Het meisje Elena voelt zich direct aangetrokken tot een jongen in haar klas, genaamd Stefan Salvatore (komt dit misschien bekend voor?) en er is ook direct een gemeenschappelijke aantrekkingskracht tussen de twee tieners. Wel worden er in de omgevingen van Elena steeds vaker dode mensen aangetroffen en er is niet direct duidelijk wat de toedracht is. Er wordt teruggefereerd aan de gevallen als "het toedoen van een wild beest". De focus wordt dan op Stefan gelegd, die precies weet wat er aan de hand is en wie er verantwoordelijk is voor de aanvallen. Het is namelijk zijn broer Damon die achter de aanvallen zit. Wat volgt is een strijd tussen de twee broers, waar ook Elena midden in valt.

Dit is hoever het plot gaat in de eerste paar seizoenen. Alle zijlijnen die getrokken worden zijn óf zo ingewikkeld dat ze niets meer met het oorspronkelijke verhaal te maken hebben, óf het is gewoon ronduit belachelijk. Wat wel duidelijk wordt is dat de serie gemaakt is met het oog op een specifieke doelgroep. Dat hoeft echter niet altijd een probleem te zijn, daar kan namelijk door een bepaald publiek wel doorheen gekeken worden. Bij The Vampire Diaries is dat niet het geval. De geforceerde romantiek druipt er van af en dat wordt nog eens pijnlijk duidelijk gemaakt door de misstappen die zich in het script bevinden. Het is dan ook geen wonder dat steeds meer fans de serie laten voor wat het is, zeker na de stap die gezet wordt na het zesde seizoen en de zijlijn die dan plots tot hoofdverhaal wordt gebombardeerd.

De dvd's van deze uitgave zijn allemaal verpakt in een wat simpele casing. Wel zijn alle dvd's die al eerder werden uitgegeven aanwezig en zijn ook alle extra's, zoals bloopers en featurettes aanwezig. Voor de fans is er dus genoeg nostalgie te vinden en kan er dan ook met deze box genoten worden van de 133 aflevering die de serie na zes seizoenen telde, bij elkaar goed voor bijna 100 uur aan The Vampire Diaries. Haten of houden van is misschien wel de beste manier om deze serie te omschrijven. Wanneer de keuze valt op dat eerste, is deze box een must-have.

Wat is het laatste woord van deze recensie? Geef het door tijdens de prijsvraag en maak kans op deze box!