Divinity: Original Sin Enhanced Edition

Het Belgische Larian Studios is al sinds 2002 bezig met Divinity. De franchise is vooral te vinden op pc, maar met Divinity 2 begaven de Belgen zich toch eens op een console, in dit geval de Xbox 360. Vorig jaar kwam Divinity: Original Sin op pc uit met behulp van onder andere een deel crowdfunding via Kickstarter. Ondertussen is de consolemarkt te groot om te negeren, dus daarom kijk ik nu naar mijn televisie waarop Divinity: Original Sin Enhanced Edition voor PlayStation 4 te zien is.

Divinity: Original Sin Enhanced Edition

Het spel speelt zich af in de wereld van Rivellon. Jij bent net als jouw partner een source hunter. Source is een verboden magie en jullie zijn er op uitgestuurd om een moord in Cyseal te onderzoeken waar vermoedelijk iemand met source iemand anders koud heeft gemaakt. Iets wat lijkt op een simpele Baantjer gaat al snel veel verder en de twee hunters zien door een telescoop dat het bestaan van heel Rivellon wordt bedreigd. In de game speel je met beide hoofdpersonages. Aan het begin van je avontuur geef je ze allebei een geslacht, een look en een voorgedefinieerde klasse. Er zijn er een stuk of acht te kiezen, maar je mag ook zelf een nieuwe klasse definiëren. Je kunt je twee helden zelfs een persoonlijkheid meegeven. In het geval dat je partner als AI antwoord geeft of andere keuzes moet maken in dialogen, dan zullen ze dat doen naar hun persoonlijkheid. Maar als je toch niet geheel zeker bent tijdens een bepaalde dialoog of zijn of haar inborst het juiste effect gaat hebben, kun je als speler de AI aan de kant schuiven en zelf de dialoog overnemen. Veel vrijheid dus, en dat is in een RPG waar jij de rollenspellen eigenlijk wil bepalen heel erg welkom.

Mocht je door de screenshots denken dat dit een simpele hack & slash a la Diablo is, dan heb je het mis. Divinity: Original Sin Enhanced Edition is een turnbased RPG waarbij strategie heel diep kan gaan, als je maar creatief genoeg bent. Elke actie kost AP, actiepunten dus. Je krijgt die er weer bij na een beurt, maar het beperkt je in vrijheid qua bewegen en acties doen. Zo heb je natuurlijk je normale aanvallen, maar als je als bijvoorbeeld magiër los wil gaan met de betere spreuken, dan kost het je heel wat meer punten om het veld in lichterlaaie te zetten. Wat Divinity: Original Sin zo diep maakt, is het feit dat de omgeving en de situatie vaak gebruikt kunnen worden om jou het voordeel te geven. Als het regent of vijanden in een plas water staan, dan zal een spreuk met elektriciteit meer schade doen, of een grote groep mensen pakken in plaats van maar één tegenstander.

Divinity: Original Sin Enhanced Edition

Maar die plas water kun je ook bevriezen, zodat ze veel meer moeite gaan krijgen om bij jou te komen om aan te vallen. Zo kun je ook bijvoorbeeld met pijl en boog een ton met olie lek schieten, zodat de vijand in olie staat. Wat er gebeurt als je daar een vuurspreuk gebruikt, hoef ik denk ik niet meer uit te leggen. Eigenlijk is het verstandig om in elk gevecht te zorgen dat de omgeving in jouw voordeel gaat werken. Je moet wel, want de vijand werkt ook met spreuken en zijn niet bang om ze te gebruiken, zeker niet op de hogere moeilijkheidsgraden. De hoogste is een hardcode versie waarin je als je gehele team dood is, opnieuw mag beginnen. Genezen en resurrectie zijn in die modus dan ook je belangrijkste vrienden.