Star Wars Battlefront

Battlefield 4 bestaat al een paar jaar en veel mensen hebben er honderden uren in zitten. De 'opvolger' Battlefield Hardline deed het een stuk minder en vele gamers renden na een periode weer terug naar het nog steeds veel gespeelde Battlefield 4. EA en DICE proberen het nog eens, maar dan met Star Wars als universum. Met een grote groep fans en een langverwachte film van Star Wars die eraan zit te komen helemaal geen slechte timing, maar is The Force in Star Wars Battlefront sterker dan in Battlefield 4?

Natuurlijk is er al veel geschreven over de karige content die je krijgt bij een fullprice spel. En ja, daar ben ik het volledig mee eens, het is nu eenmaal erg jammer dat je een halve game krijgt en een seizoenspas zou moeten kopen om de rest er mondjesmaat bij te krijgen. Electronic Arts geeft zelf ook toe dat het spel wat karig is bedeeld, maar blijft achter de beslissing staan om de seizoenspas te houden, want ja, geld. Misschien dat een mogelijk vervolg een singleplayer-modus gaat krijgen; ze gaan er over nadenken. Maar Star Wars Battlefront heeft geen singleplayer, en dat is wat telt. Mensen voelen zich enigszins bekocht.

Star Wars: Battlefront

Nu speel ik met een vast groepje uiterst onregelmatig Battlefield 4 en we keken allemaal uit naar Star Wars Battlefront. Light sabres, AT-AT’s, laat maar komen. En het eerste grote pluspunt ten opzichte van Battlefield 4 is na een avondje al duidelijk: het is allemaal erg laagdrempelig. Veel licht, veel explosies, maar weinig skill is er nodig om van het spel te genieten. Ja, ik ben nu eenmaal niet iemand die elke avond online gaat, dus in Battlefield liep ik al snel achter en had ik het idee dat de rest stiekem wel op pc aan het spelen was en ik met een controller mijn best deed om mensen te raken.

De auto-sim is veel meer aanwezig in Star Wars Battlefront op PlayStation 4 en hierdoor heb ik meer kills en een stuk minder frustratie. Naast de PlayStation 4-versie heb ik de pc-versie gespeeld en daarin is de auto-sim iets minder aanwezig, maar ook veel minder nodig, want je hebt immers een muis tot je beschikking. Nu zullen de diehard Battlefield-spelers de auto-aim vervloeken, want ja, er is minder skill nodig om een kill te maken, maar voor de meer casual speler is het leuk om eens niet voor spek en bonen rond te lopen.

Star Wars: Battlefront

Het grote probleem qua diepgang zit hem in de kern van het spel. Nu zit ik met een paar man in de party chat van PlayStation zelf, maar met de rest van de bende aan jouw zijde kun je niets overleggen. Er zijn ook geen support-klassen of loadouts zoals in Battlefield, waardoor dit meer Call of Duty wordt (vaak ieder voor zich), dan teambased actie. Het is erg toffe actie, maar ze lijken af te stappen van hun typische Battlefield-gameplay. Als je zonder vrienden speelt ren je maar wat achter de rest aan, geen idee hebbend wat nu precies de bedoeling is. Dat is voor een grote deathmatch geen ramp, maar als je strategischer te werk wil gaan in een van de spelmodi die bepaalde doelen heeft in plaats van een killcount, dan is dat irritant.