Blu-ray: Better Call Saul (Seizoen 1)

Better Call Saul is een misdaad/dramaserie die het verhaal vertelt van de arme advocaat James "Jimmy" McGill (Bob Odenkirk) ruim vijf jaar voor hij zijn opwachting maakt als Saul Goodman in het derde seizoen van de met Emmy Awards bekroonde hitserie Breaking Bad. In dit eerste seizoen zien we hoe Jimmy begint met zijn transformatie tot Saul Goodman, de flamboyante, beruchte advocaat die samenwerkte met Walter White. Maar we zien ook hoe Jimmy omgaat met een hoop ellende die hij met zich meedraagt, en voor zijn kiezen krijgt. We krijgen eigenlijk een kijkje achter de persoon Saul Goodman, het kijkje dat we niet in Breaking Bad gehad hebben.

Better Call Saul: Bob Odenkirk als Jimmy McGill/Saul Goodman
Bob Odenkirk als Jimmy McGill/Saul Goodman

Advocaat James "Jimmy" McGill heeft het maar moeilijk. Hij treedt op als advocaat voor kansloze criminelen en verdient nou niet het salaris dat je van een succesvolle strafpleiter zou verwachten. Hij heeft een opmerkelijke relatie met zijn broer en diens advocatenkantoor, en zijn vlotte babbel werkt vaker in zijn nadeel dan in zijn voordeel. Wat Better Call Saul zo interessant maakt, is dat je als kijker al weet waar de zoektocht van Jimmy naartoe gaat. Tijdens dit seizoen komt hij bijvoorbeeld al enkele personages tegen die een rol gaan vervullen in Breaking Bad. Ook deze personen zien wij in een totaal andere situatie, maar we zien ook hoe deze mensen zich ontwikkelen tot de personages waar we zo van hielden in Breaking Bad.

Fans van Breaking Bad weten dat bedenker Vince Gilligan zijn verhaal graag vertelt door middel van beeld in plaats van dialoog. De gehele Breaking Bad-crew keerde terug voor de serie en dat is op alle vlakken merkbaar. Zo nu en dan krijgen we de kenmerkende flashbacks en flashforwards te zien en zo krijgt het verhaal duiding, en het camerawerk is net als in zijn voorloper weer van hoog niveau, en komt perfect tot zijn recht in full-HD. De muziek vormt opnieuw een belangrijk onderdeel van het verhaal en over het gebruik van kleur in bijvoorbeeld kostuums is weer heel goed nagedacht. De afleveringen zijn voorzien van een DTS-HD master audio track, en zijn ook te bekijken met commentaar van onder anderen bedenkers Vince Gilligan en Peter Gould.

Better Call Saul (1)
Bob Odenkirk en Michael McKean (Chuck)

Alle (extra) content is verdeeld over drie blu-ray discs, hieronder een opsomming van alle extra’s.

Disc 1, Better Call Saul, Day One - Korte reportage van 4 minuten van de eerste draaidag van Better Call Saul, interviewtjes met cast en crew geven een leuke inkijk in de productie.

Disc 2, Creating the First Season - 24 minuten lange reportage over het maken van het eerste seizoen. We zien onder andere fragmenten van draaidagen, het editen van zowel het beeld als het geluid. De cast en crew leggen tussen de fragmenten door uit hoe het eerste seizoen tot stand is gekomen. Ook blikken ze lichtjes vooruit op wat zij hopen dat komen gaat.

Disc 2, Good Cop, Bad Cop: Becoming Mike - 12 minuten lange reportage over het tot stand komen van een belangrijke aflevering rondom het personage Mike Ehrmantraut.

Disc 2, In the studio - Korte making-of van het nummer 'Better Call Saul' dat is geschreven en opgenomen voor de serie.

Disc 2, Better Call Saul Music Video - De videoclip van het nummer 'Better Call Saul'.

Disc 3, In Conversation: Bob Odenkirk and Michael McKean - Acteurs Bob Odenkirk en Michael McKean praten samen over hun inspiratiebronnen, over hun vak als acteur en over hun werk aan Better Call Saul en Breaking Bad.

Disc 3, Uno table read - In dit 53 minuten durende fragment lezen de crew en een deel van de cast het script voor de eerste aflevering van de serie van het begin tot het einde.

Disc 3, Gag Reel - 3 minuten aan bloopers op de set van Better Call Saul.

Wie van Breaking Bad genoten heeft, zal deze serie zeker kunnen waarderen. Maar ook voor eenieder die nog nooit een aflevering van de serie gezien heeft, is Better Call Saul een leuke manier om kennis te maken met de stijl die beide series kenmerkt. Dit zonder ook maar iets van het verhaal in Breaking Bad te spoilen. De extra’s geven hier en daar extra duiding voor het geval sommige, toch wat filosofische onderdelen van het verhaal niet helemaal duidelijk zijn, en zijn de perfecte toevoeging aan de tien afleveringen. Een dikke vette aanrader dus!