The Incredible Adventures of Van Helsing: Final Cut

Toen de Van Helsing-reeks uitkwam, werden de games geroemd om het toffe verhaal en de uitgebreide mogelijkheden, maar verguisd vanwege de vele bugs. NeocoreGames beloofde alle drie de delen grafisch te pimpen, de gameplay te verbeteren en de meeste bugs eruit te halen. Nou, het merendeel aan beloften hebben ze inderdaad ingelost.

Hack & Slash
De gameserie Van Helsing zijn ‘hack & slash’ action-RPG’s met veel loot. Het speelt zoals Diablo en Torchlight, dus verwacht golven met vijanden, bijzonder veel wapens, pantser en buffs, vele mogelijkheden om je spulletjes te upgraden, aan te passen of zelfs te maken. Ga er ook van uit dat je vaak doodgaat, dat hoort erbij. In dit soort ‘hack & slash’-games is het vaak de kunst om een sterk personage te bouwen. Dat bepaalt in hoge mate hoe makkelijk of moeilijk het spel wordt ervaren. Op internet zijn uiteraard vele tips te vinden voor een sterke combinatie. Als je ervan uitgaat dat je niet overal een beetje van moet hebben en je concentreert op een paar gebieden, dan zit je goed.

Genoeg te doen

Uiteraard zijn er al genoeg Diablo­-klonen op de markt. Waar Van Helsing in uitblinkt, is de overdaad aan mogelijkheden om details in het spel aan te passen. Je struint door de werelden met Katarina, een geest met een bijzonder gevoel voor humor. Zij vecht aan je zijde en geeft je vaak ongevraagd advies. Hoe ze vecht en welke loot ze oppakt, kun je tot in het kleinste detail aanpassen en tweaken. Net als in Torchlight kun je jouw strijdmaatje wegsturen om alle troep die je hebt te verkopen. Dit is heel praktisch om gewoon door te kunnen hakken.

Gollum komt ook langs

Daarnaast heeft Van Helsing uitgebreide mogelijkheden om je skills uit te bouwen en aan te passen in je skilltree. Katarina heeft haar eigen skillset en mogelijkheden. De vele variaties in pijndistributie die je vrijspeelt, kun je toewijzen aan de gewenste knopjes. Er zijn legio quests en subquests, die allemaal iets met het verhaal te maken hebben. Ten slotte is er nog de overdaad aan humoristische verwijzingen naar andere games en films. Katarina komt vaak nogal hard uit de hoek. In een spel waar het bloed rijkelijk vloeit, moet dat kunnen.

De vernieuwingen
De Final Cut-editie bestaat uit alledrie eerdere delen. Neocore beloofde grafische verbeteringen, dagelijkse quests, multiplayer, meer klassen, betere interface, gegenereerde scenario’s en optionele tower defense-elementen. Om kort te gaan: het is ze gelukt! De game ziet er echt beter uit. Het verwarrende menu uit deel 1 is nu zo flex gemaakt als het in deel 3 is. De uitgebreide skillset die Katarina pas in 3 krijgt, is nu vanaf het begin aanwezig. De dagelijkse quests zijn erg leuk, verslavend en afwisselend. Er zijn ook zaken verwijderd uit de originele delen. Kleinere quests zijn afgevallen en vervangen door enkele grote missies. In ieder geval is de wereld niet kleiner geworden.

Dagelijks nieuwe avonturen

In multiplayer kun je samen door het verhaal gaan of de avonturenmap leegruimen. Ook kun je vanaf level 40 tegen elkaar vechten in PvP. Helaas heb ik het niet uitgebreid kunnen testen. Als je een afwijkende versie hebt van een andere speler, dan kun je logischerwijs niet met elkaar spelen. Helaas is dit niet zichtbaar in de lobby. De meeste gamers die de afgelopen weken online waren, kwamen uit Oost-Europa. Daar heb ik zelf geen problemen mee, maar ze kickten mij steeds uit de multiplayer. Gelukkig heb ik met een Italiaan een beetje kunnen hakken en dat speelde erg soepel. Ondanks de golven aan monsters geen merkbare lag. Ook konden we afzonderlijk van elkaar quests aannemen en inleveren.

De Adventure-mode geeft je de mogelijkheid om in gebieden van het spel rond te lopen met bepaalde voorwaarden eraan verbonden. Je moet bijvoorbeeld 150 monsters doden binnen drie minuten, rondlopen als een kip en bij je einddoel komen of een arena leeghakken met golf na golf van bad guys. Elke keer als je een missie haalt, dan verhoog je de kans op epische spulletjes. Mocht je falen, dan reset de "Spoils of Triumph"-meter.

Ja, JIJ bent de kip

Er zijn spelers die de Final Cut niet ver genoeg vinden gaan en het niet eens zijn met bepaalde beslissingen van NeocoreGames. Zij spelen met een mod die zeer makkelijk verkrijgbaar is. Je raad het al: alleen spelers met die mod kunnen met elkaar spelen. Dit maakt het “snel even een potje multiplayer spelen” wel een beetje frustrerend.

Speel niet met een controller
Helaas zijn niet alle bugs uit de voorgaande delen opgelost. Gelukkig is Neocore zeer actief op de verschillende fora en werkt hard om alles op te lossen. Ik speel indien mogelijk altijd met mijn controller. Jammer genoeg is dat niet aan te raden met Van Helsing Final Cut. Je krijgt de indruk dat controller-support later aan het spel is toegevoegd, maar niet uitvoerig is getest. De menu’s zijn compleet anders met een controller en niet altijd beter. Sommige spreuken functioneren anders en de AI is aangepast. Dit alles is nog overkomelijk, maar bepaalde opties in het scherm zijn onbereikbaar als je met een controller speelt. De meeste bugs die ik in het spel tegenkwam, hadden te maken met mijn controller. Sinds ik overstapte naar toetsenbord met muis, kwam dit niet meer voor. Volgens de fora zijn de meeste controller-bugs nu wel opgelost.

Hydra-insect

Kleine irritaties
NeocoreGames werkt keihard om de overgebleven bugs te verhelpen. Dat betekent niet dat alle schoonheidsfoutjes zijn weggepoetst.

• Er is iets vreemds dat iedereen merkt, zodra je de game opstart. Het duurt lang. Mijn gemiddelde wachttijd is 1 minuut en 24 seconden. Zodra de game draait, dan gaat alles soepeltjes.
  • Ik heb meerdere schermen. Als je per ongeluk klikt buiten je scherm, dan draait het spel door maar jij kan dat dus niet zien. Soms kom je zelfs het spel niet meer in.
  • De monsters schalen mee met jouw level. Op zich is dat niet zo rampzalig, maar af en toe gaat het schalen erg schokkend. Dan kom je een groepje ondoden tegen die veel sterker zijn dan alle andere. Daarnaast is de balans af en toe niet … in balans. Vooral met het wisselen tussen controller en toetsenbord is het merkbaar. Dit is een van de belangrijkste redenen voor fans om mods te installeren.

De meeste kritiek die ik van spelers heb gelezen, gaat erover dat het spel te moeilijk of juist te makkelijk is. Je ervaring hiermee hangt sterk samen met hoe goed jij je monsterjager hebt gebouwd. In je uitvalsbasis is er iemand die alle skillpoints van Katarina en jou kan resetten. Als je een goede stabiele Van Helsing hebt, dan is het spel heel goed te doen. De Final Cut is inderdaad iets makkelijker dan deel 1 was, maar dat was te verwachten. Op elk gewenst moment kun je trouwens de moeilijkheidsgraad aanpassen.

The Incredible Adventures of Van Helsing: Final Cut is een goed spel. Absoluut. Ook met alle bugs en tekortkomingen is het leuk en verslavend om te spelen. Het is niet het beste spel ooit gemaakt, maar het houdt je zeker langer dan gepland achter je pc met een grote glimlach (zolang je maar niet met een controller speelt). Als je van hack & slash houdt, dan zit je goed. Fans die reeds alle delen hebben, kunnen de Final Cut gratis krijgen. Op dit moment is er een Steam Sale waarbij je tot 1 december Final Cut voor €20,99 kunt aanschaffen. Voor die prijs is het zeker de moeite waard.

• Nog steeds leuk
  • Grafisch verbeterd
  • Goedkoop