Blu-ray: The Leftovers (seizoen 1)

Twee procent van de wereldbevolking verdwijnt in een oogwenk van de aardbodem. Een verklaring is er niet en de mensheid blijft verdwaasd achter. The Leftovers creëert een beeld van het leven na zo'n bizar en tragisch fenomeen.

Het originele verhaal van The Leftovers komt van de hand van schrijver Tom Perrotta, die het boek over de plotselinge verdwijning van miljoenen mensen schreef in 2011. In de serie staat de grote verdwijning centraal, maar wat coschrijver van Lost Damon Lindelof vooral wil laten zien, zijn de levens van zij die achterblijven, en de impact van een dergelijke gebeurtenis op de maatschappij.

De 'Sudden Departure', zoals het geheimzinnige fenomeen in de serie wordt genoemd, betreft de verdwijning van in totaal 140 miljoen mensen waarvan niemand weet waar ze gebleven zijn. De serie speelt zich drie jaar na deze gebeurtenis af, waarbij de kijker veelvuldig in de waan wordt gelaten dat men hun oude leventje weer gewoon heeft opgepakt, maar niets is minder waar. In zekere zin heeft The Leftovers iets weg van een postapocalyptische setting, maar in tegenstelling tot het verval van de wereld in materiële zin, staan vooral de psychische efecten op mensen centraal. De mensheid is in rouw, sektes worden opgericht, sommigen draaien volledig door en eindigen in een gesticht, terwijl verschillende groepen mensen hun eigen theorie verzinnen over de gebeurtenis, met alle gevolgen van dien.

Justin Theroux (ja, familie van) speelt in de serie min of meer de hoofdrol (er staan meerdere personen centraal), en dat doet ie goed: Theroux speelt de norse sheriff Kevin Garvey van het stadje Mapleton en is een gevalletje 'ruwe bolster, blanke pit'. Zoals zovelen heeft ook Kevin mensen verloren tijdens de Sudden Departure, alleen niet op dezelfde manier als de rest: Kevin's vader en tevens voormalig politiechef is opgenomen in een inrichting voor mensen met psychische issues en zijn vrouw heeft zich na de verdwijning aangesloten bij de Guilty Remnant, veruit de grootste en belangrijkste sekte in het eerste seizoen. is Net zoals zoveel dingen in The Leftovers, blijft de motivatie of het bestaansrecht van de Guilty Remnant grotendeels onzeker. Deze sekte heeft wel een aantal onderscheidende kenmerken: leden praten niet maar communiceren via pen en papier, ze dragen allemaal sobere witte kleding en beginnen met kettingroken.

Welke boodschap ze precies hebben is onduidelijk, maar het lijkt erop alsof de guilty remnant van mening is dat ook zij hadden moeten verdwijnen op die ene dag. Behalve de Guilty Remnant zijn er genoeg andere bijzondere personages te vinden in de show. Zo is er nog 'Holy Wayne', een mysterieuze heler die mensen van hun 'lasten' kan genezen, en Dean, een geweldadige vent die lijkt te begrijpen wat er gebeurd is en Kevin achtervolgt in zijn dromen.

Een eervolle vermelding verdient Christopher Eccleston, die in de rol van ambassadeur van de religie probeert om mensen terug te krijgen naar het christendom. Geen eenvoudige taak, aangezien veel aanhangers van de kerk sinds de Sudden Departure van hun geloof zijn afgestapt. Omdat de rol van 'brenger van het geloof' niet meteen de meest populaire is, is het des te knapper hoe Eccleston de rol vorm weet te geven als begripvol, volhardend en behulpzaam persoon, die qua voorkomen ook nog eens perfect ge(type)cast lijkt te zijn. Er zijn verder nog rollen weggelegd voor onder anderen Liv Tyler en Amy Brenneman, die zich hebben aangesloten bij de zielloze, nihilistische Guilty Remnant-sekte.

Wat de serie veruit het best doet, is de nieuwsgierigheid van de kijker prikkelen, zonder het te zweverig te maken. Er zitten ont-zet-tend veel WTF-momenten in de serie, die eigenlijk het hele eerste seizoen terug blijven komen. The Leftovers is natuurlijk wel een drama pur sang, maar er zijn ook genoeg scenes waarin men het hele drama van drie jaar eerder even lijkt te vergeten, zoals de fragmenten met Kevin's dochter Jill en haar vriendinnetje Emily. Memorabele scènes zijn er ook genoeg, zowel choquerend (de steniging van een weerloze vastgebonden vrouw) als wtf-did-I-just-watch (Kevin die in een soort droom samen met een mysterieuze vreemdeling een roedel honden naar de vernieling schiet).

The Leftovers is een grote verrassing in tv-serieland en het is te hopen dat de makers het leuk weten te houden. Dat is namelijk nogal een behoorlijke uitdaging: ondanks de zenuwslopende cliffhangers en bizarre gebeurtenissen die het eerste seizoen rijk is, bekruipt de kijker af en toe het gevoel dat het haast onmogelijk is om de originaliteit en vernieuwing erin te kunnen houden, zonder dat de makers zich in allerlei bizarre bochten moeten wringen om vernieuwing teweeg te brengen, iets wat veel mensen de serie Lost kwalijk nemen.

Qua extra's heeft de blu-ray genoeg te bieden. Er is een making of aanwezig op de schijf van maar liefst een half uur, waarin veel details uit de doeken worden gedaan over hoe de serie tot stand is gekomen en hoe personages invulling hebben gekregen. Er is daarnaast nog een algemene commentary over de pilot en de afsluitende afleveringen, en een stuk genaamd I remember, wat wellicht de meest interessante bonuscontent is. Hierin gaan schrijvers Lindelof en Perrota dieper in op de achtergrond van The Leftovers.