DriveClub Bikes

Ineens was daar de aankondiging tijdens de Paris Game Show, dat er een update nummer zoveel uitkomt voor de ruim een jaar oude racegame DriveClub. Totaal onverwacht meldde Sony dat we met motoren konden gaan racen en dat deze update nog dezelfde avond beschikbaar zou zijn. Als DriveClub-fanaat trok ik uiteraard gelijk mijn portemonnee, voor vijftien euro een rits 1000 CC motoren in DriveClub? Bring it on!

DriveClub is een racegame exclusief voor de Playstation 4 gemaakt door Evolution Studios, bekend van de Motorstorm-reeks op de PlayStation. De game had een beroerde start omdat de servers de eerste weken na release niet tot nauwelijks werkten en het gros van de game-journalisten was sowieso geen fan van de game omdat het nogal 'ouderwets' zou zijn met gesloten circuits, geen backstory, enzovoort.

DriveClub Bikes

Sindsdien is Evolution Studios druk geweest met updates waaronder de bekende 'weerseffecten-update' die van de game direct de mooiste racer op consoles maakt. Ook de servers zijn snel aangepakt waardoor je nu een uitstekende online ervaring hebt in DriveClub. De problemen zijn dus uit de lucht voor de game, nu duiken we in de BIKES DLC.

Wat krijg je voor je centen? Twaalf motoren van merken als Honda, Kawasaki, Ducati en BMW. Er is een nieuwe tour speciaal voor motoren met 42 losse events en een nieuwe gamemode genaamd 'Skills' wat vergelijkbaar is met de 'Drift'-modus van de auto's. Alleen moet je met je motor niet slippend door de bocht voor extra punten maar moet je 'wheelies' en 'stoppies' afwisselen met op zeer hoge snelheid rijden.

DriveClub Bikes

De motoren laten zich uiteraard anders besturen dan de auto’s, je moet bochten op een andere manier aanpakken maar als je DriveClub al een beetje bent gewend dan zal je ook de motoren vrij snel onder de knie hebben. Ook voor de motoren geldt dat deze game geen simulatie is. Onderuit gaan omdat je gas geeft terwijl je bijna plat op de grond ligt voor een bocht zal je zelden overkomen. Voor de mensen die niet kunnen wachten om hun motor te crashen en te zien hoe de bestuurder meters door de lucht vliegt heb ik slecht nieuws, zulke crashes zitten er niet in. Als je crasht dan zie je even snel het DriveClub-logo waarna je weer terug bent op de baan. Natuurlijk best jammer maar ook weer geen groot gemis in mijn ogen. Volgens de makers heeft dit met licenties te maken, de fabrikanten van de motoren vonden het vast geen goed idee.

DriveClub Bikes

Wat wel weer uitstekend is gelukt is dat je als speler het gevoel hebt dat je echt met 300 km/u op een motor zit, het snelheidsgevoel in DriveClub is bijna ongeëvenaard en dat is op de motor in first-person view nog een stukje beter. Tandenknarsend op het puntje van je stoel, lap na lap. En zoals we van DriveClub gewend zijn inmiddels is het oog voor detail ook weer top. Als je een replay bekijkt van je motor-avonturen valt op dat echt aan elk onderdeel op de motor is gedacht. Ondanks dat de game niet realistisch speelt ziet het er wel realistisch uit, van de vering tot de remschijven, het beweegt en ziet eruit zoals in het echt. De motorgeluiden zijn ook weer om van te smullen, zet het volume nog even wat hoger als je de eerste Ducati hebt vrijgespeeld, genieten!

Al met al kan ik zeggen dat als je nog regelmatig DriveClub speelt deze BIKES uitbreiding absoluut de moeite waard is. En heb je het spel helemaal niet omdat je een hekel hebt aan auto’s, maar ga je wel los als je op straat een MV Augusta F4-motor ziet rijden? Dan heb ik goed nieuws, de BIKES uitbreiding is ook los te kopen en te spelen, je hebt het basisspel zelf dus niet eens nodig. Ook zijn de eerste gratis updates voor BIKES alweer aangekondigd, Evolution Studios blijft maar doorgaan met het updaten van deze geweldige racegame en dat zal komend jaar niet veranderen denk ik zo. Het eindoordeel is dan ook simpel voor elke racefanaat: kopen!

• Snelheidsgevoel
  • Grafische details
  • Ontwikkelaar blijft updaten