Blu-ray: Prins

Coming-of-agefilms zijn hot, heel hot. Er was pas nog de met Oscars bekroond bekroonde film Boyhood, dat het hele leven besloeg van de hoofdpersoon. In Nederland misten we nog een tegenhanger. Die is er nu gekomen door de visie van debuterend regisseur Sam de Jong, die met Prins een puik staaltje Hollandse film aflevert. Rauw, zoals we het niet meer zo vaak zien in het filmlandschap van ons kikkerlandje.

De film volgt hoofdpersoon Ayoub, die er moeite mee heeft om volwassenheid te bereiken. Dat hij daardoor ook nog eens in contact komt met de gangster van de buurt Kalpa, helpt ook niet mee aan het bereiken van zijn doel: het mooiste meisje uit de buurt veroveren en samen met haar een glansrijke toekomst tegemoet gaan. De keuze is geheel aan Ayoub zelf, of toch niet?

Allereerst is er absoluut niet te merken dat dit het debuut is van de regisseur. Hij weet met een frisse kijk de buurt waarin het verhaal zich af speelt op film te krijgen. Daarin valt ook iets op; de acteurs, die veelal tevens nog debuterend zijn, lijken als een vis in het water in het decor. Als er gezocht wordt naar een reden daarvoor, is dat omdat een groot deel van de acteurs opgegroeid zijn in deze harde Amsterdamse schoffiebuurt. Zo zien we ondermeer door zichzelf verklaarde gangster Lil' Kleine (in het dagelijks leven gewoon Jorik Scholten) de rol van Franky spelen. Tevens een bekend gezicht voor de vele mensen die de videoclip Lil' Kleine zijn samenwerking met Ronnie Flex, 'Drank & Drugs', hebben gezien, is Olivia Lonsdale. Ook voor haar is dit een van haar eerste grote producties.

Een rol die echter er bovenuit speelt is die van Freddy Trahtlener, bij het grote publiek bekend als Vjeze Fur van De Jeugd van Tegenwoordig. Zijn prestatie als ganster Kalpa is er een die misschien niet verwacht zou worden van een lid van De Jeugd. Misschien is dat toch ook allemaal maar een act of een rol die gespeeld wordt? In Prins weet hij in ieder geval net zo hard te gaan als op het podium en is daarmee het meest verfijnde personage uit de rolprent.

Met Prins heeft Sam de Jong zijn plekje in het Nederlandse filmlandschap zeker verdiend. Inmiddels is de film niet alleen in Nederland uitgebracht, maar heeft het ook Amerika weten te bereiken. Ook hier wordt de Jong geprezen voor zijn debuut. Samen met een mooi geschoten film gaan de uiterst hard geschreven rollen. De ontwikkeling van Ayoub is ook mooi in beeld gebracht en stelt zelfa de kijker wel eens directere vragen als dat ze misschien verwachten van een film als Prins. Bikkelhard, maar wel met het hart op de goede plaats is misschien wel de manier om de film te omschrijven. Dit is er een voor in de geschiedenisboeken.