CD: Girls in Hawaii - Plan Your Escape

dEUS, Das Pop, Zita Zwoon, Soulwax. Stuk voor stuk grote Belgische bands, maar ook allemaal Vlamingen. Walen waren niet of nauwelijks in de rijke alternatieve popgeschiedenis te vinden. Misschien dat het te maken heeft met de rijke historie die voor een groot deel te danken is aan het Nederlandstalige weekblad Humo. Misschien waren ze er wel, maar werden ze niet in andere delen van de wereld ontdekt. 2004 betekende het einde van de 'heerschappij' van de Vlamingen. Een trio van Waalse bands (Ghinzu, Sharko en Girls in Hawaii) presenteerde drie zeer lovend ontvangen (debuut)albums en toonden in één klap aan dat er meer is dan de Vlaamse indiescene. Laatstgenoemde van het drietal komt na vier jaar eindelijk met een vervolgplaat. Veel te laat natuurlijk, maar hun debuut From Here To There was zo'n internationaal succes dat ze de afgelopen periode de hele wereld afreisden. Het is ze vergeven.

'De moeilijke tweede' heeft de titel Plan Your Escape meegekregen en klinkt meteen weer heerlijk Belgisch. De dynamiek en synergie tussen catchy poprefreintjes en dromerige, gelaagde melodieën staat, zoals bij zoveel van onze zuiderburen, weer centraal. Deels rock, maar vooral met een akoestische basis. En altijd heerlijk zonnig en opgewekt. Het woordje 'sun' komt dan ook opvallend vaak in de lyrics voor. Alhoewel dat natuurlijk ook met een beperkte kennis van de Engelse taal te maken kan hebben. De energie die er ingestoken is, komt in ieder geval in elke song tot uiting. Of het nu om het hysterisch aanstekelijke 'Birthday Call' gaat of het hypnotiserende, trage 'Colors'.

Vooral het brede instrumentarium valt op. Van mandolines en accordeons in 'Couples on TV' tot omgevingsgeluiden (kerkklokken, knetterend vuur) en een xylofoon in de dromerige afsluitende titelsong. Maar ook een meer straightforward rocksong als 'Grashopper' bestaat uit diverse lagen. Vooral de combinatie van de pompende gitaren en drums in de basis en het springerige orgel en schreeuwende mondharmonica daar bovenop, maken van het nummer een bizar, explosief meesterwerkje.

Uiteindelijk vat de sleutelzin in 'Birthday Call', die meerdere malen in het refrein op de luisteraar wordt afgevuurd, nog het best mijn eindoordeel samen. "This is what you want, This is what you want!" En zo is het precies. Soms wil je diepe filosofische teksten begeleid door vervreemdende, vernieuwende melodieën. Maar af en toe is er ook de behoefte aan 'gewone' indiepop, die zowel energiek en aanstekelijk is als vol zit met intelligentie structuren en lagen. Het is misschien geen meesterwerk, maar het is wel precies wat je van een type album als dit wilt en verwacht. Enige minpunt is wel dat Plan Your Escape zo goed is dat we waarschijnlijk weer meer dan vier jaar moeten wachten voor ze uitgetourd zijn. Het is ze wederom vergeven.

Label: 62TV Records Datum: 18 februari 2008 Waardering: