FIFA 16

FIFA 16 is alweer deelnummer 32 in de hele serie. Ieder jaar krijgen we een nieuwe versie voorgeschoteld en ieder jaar zijn er veel veranderingen toegevoegd om het spel beter te maken. Terwijl in de beginjaren vooral Pro Evolution Soccer boven aan de troon stond, is het nu vooral FIFA die de scepter zwaait. Ik heb PES al een aantal jaar niet meer gespeeld, dus voor mij persoonlijk is het lastig om de vergelijking te maken. Dat laat ik aan de fanboys over, maar vergelijken met de vorige editie kunnen we wel, dus ging ik aan de slag om te kijken of FIFA 16 de moeite waard is.

fifa

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het verschil is duidelijk merkbaar. De god modus om vanuit het niets met dribbels vanuit het midden en belachelijke afstandsschoten te scoren zijn flink aangepakt. Je kunt niet even makkelijk meer scoren en dat vind ik een heel groot voordeel. Je moet nu echt alles uit de kast halen om een fatsoenlijke pot voetbal op de mat te leggen. Je moet nadenken over alles wat je doet. Het voelt heel stroef aan in het begin, maar je zult snel merken dat dit gevoel weg gaat, omdat het realistischer is.

fifa

Het geven van diepteballen is ook veranderd. Doordat de tegenstander nu beter oplet wat hij aan het doen is, zijn deze ballen moeilijker geworden, maar als je de aanval goed opbouwt en op het juiste moment je medespeler laat vertrekken levert dit heel mooie aanvallen op: iets dat ik als liefhebber leuker vind om te zien, dan domweg door de verdediging heen rennen. Een andere nieuwe feature is: “No Touch Dribbling”. Deze optie maakt het bijvoorbeeld mogelijk om echt Messi uit te hangen wanneer je met hem speelt. Als je nu in een volle dribbel op een speler afrent met de bal en je ziet hem op je af komen, kun je doen alsof je naar links gaat, maar waarbij je daadwerkelijk naar rechts gaat. Hiermee zet je mensen behoorlijk op het verkeerde been. Vooral online trappen mensen er met beide beentjes in. De AI tegenstander wil hier nog wel eens op anticiperen.

fifa

Vrouwenvoetbal zit er nu in als grote nieuwe feature, maar ze rennen, bewegen, springen en schieten precies hetzelfde als de mannen. Je hebt maar een beperkte keus uit elftallen. Zo zijn er geen clubteams te kiezen, maar alleen een paar landen. Helaas ontbreekt het oranje vrouwenelftal hierin. Ook is het niet mogelijk om de vrouwen tegen de mannen te laten spelen. Wie weet volgend jaar meer vrouwenopties.

Career mode is ook aangepakt. Transfersysteem is realistischer en ook de ontwikkeling van spelers is nu beter beïnvloedbaar. Er is nu de mogelijkheid om via skills-trainingen je speler beter te maken. Ook de voorbereiding op een seizoen is op de schop gegaan. Zo kun je je inschrijven voor toernooien. Deze leveren dan weer wat extra geld op, dat je weer kunt gebruiken voor transfers. Scouting is nog steeds hetzelfde gebleven en dat was in mijn opinie in de vorige delen niet ideaal.

fifa

Ultimate Team is nog steeds hetzelfde. Je maakt een team dat naast goede spelers, ook over een goede samenwerking moet beschikken. Niet alle topspelers zullen goed kunnen samenwerken. Team Chemistry speelt een hele grote rol bij deze game-mode. Voor je echter je droomteam kan bouwen zul je eerst veel potjes moeten spelen om in-game geld te verdienen. Dit geld geef je dan uit aan pakjes met kaarten waar spelers in zitten. De kans dat er een absolute ster in een pakje zit, is klein en duur. Daarom geeft EA je de mogelijkheid om echt geld uit te geven om meer pakjes te kopen. Een grote nieuwe optie in dit is FUT draft. Je krijgt de keuze uit 5 spelers per positie. Deze vijf zijn random gekozen, dus het is iedere keer anders. Terwijl je langzaam maar zeker je team opbouwt, moet je goed rekening houden met een goede Team Chemistry. Dit om vervolgens online bijvoorbeeld tegen iemand te gaan spelen en hier beloningen mee te verdienen. Erg leuk voor de afwisseling en kan soms leuke variaties aan teams opleveren.

fifa

Grafisch is het allemaal weer prima in orde. Ik heb hier al jaren niks op aan te merken bij FIFA. Het ziet er gewoon allemaal goed uit en de sfeer die in stadions hangt motiveert enorm. Jammer is wel dat de spelers uit de Nederlandse competitie niet echt op zichzelf lijken. Misschien heeft dit ook te maken met het feit dat we Europees niet meer zoveel voorstellen en de makers er dus geen tijd en moeite meer in willen steken. Nederlands commentaar is nog steeds vreselijk en tenenkrommend. Meteen op Engels zetten dus.

fifa

FIFA 16 is in mijn ogen een stuk beter dan zijn voorganger. Het is stroever en vooral moeilijker. Niet iedereen zal hier even blij mee zijn, maar dat hou je toch met het maken van games. Enige is wel dat FIFA in de markt voor een hele grote en brede groep mensen wordt ingezet en dit kan nog weleens op weerstand stuiten. Niet iedere gamer houdt van moeilijker. Als je even doorzet zul je merken dat het de aanvallen alleen maar mooier en realistischer maakt. Jammer dat de herkenning van de eredivisiespelers zo slecht is. Grafisch is het ook weer een stap vooruit en FIFA 16 is daarom gewoon weer een succes.

• Vernieuwde gameplay
  • Slimmere AI
  • Draft Mode