Chibi-Robo! Zip Lash

Chibi-Robo begon ooit als een soort huisvrouw in een bizarre GameCube-game. Het doel was toen om het huis van een familie schoon te maken. In dit nieuwe deel is hij gepromoveerd tot held. Zijn nieuwe taak is vaagjes om aliens te bestrijden, maar in de praktijk betekent het gewoon dat het een simpele en saaie 2D-platformer is geworden.

Chibi-Robo blijkt dus ook te kunnen knokken. De kleine schattige robot gebruikt zijn eigen stekker om vijanden te vernietigen. Met een druk op de X-knop gooi je de stekker met kabel en al naar voren. Deze whip lash, zoals de game het noemt, kun je ook diagonaal naar boven gooien om vliegende vijanden te slaan. De kabel van je stekker is vrij kort, maar die kun je via gevonden items verlengen voor dat specifieke level.

De stekker wordt ook gebruikt bij het platformen. Oranje vlakjes dienen dan als een soort stopcontant waar je jezelf aan vast kunt snoeren. Richt op het oranje vlake aan het randje van een platform en je tilt jezelf er naartoe. Dan fungeert de stekker als een soort hookshot, zoals we van Zelda kennen. Het is daarbij interessant dat je een tweede stekker hebt. De zip lash moet eerst kort opgeladen worden, maar deze stekker kun je overal naartoe richten. Het andere unieke element ervan is dat het stuitert. Hiermee kun je bijvoorbeeld via een muur alsnog een oranje vlakje bereiken die in een lastige hoek ligt.

Tot zover eigenlijk alle goede punten van deze platformer. De game leek in eerste instantie interessant door de bovengenoemde mechanieken, maar al snel blijkt dat het niet veel om het metaalachtige lijf heeft. Het grootste probleem is een groot gebrek aan creativiteit in de level-design. De simpele platform-elementen die je in het eerste level ziet worden twintig levels later nog steeds telkens herhaald.

De game bestaat uit zes werelden met in elke wereld zes levels. Elke wereld heeft een typische thema: woestijn, water, jungle. In het geval van Chibi-Robo zie je dat terug als drijfzand, water dat bevroren kan worden en voor jungle...trampolines en vlammenwerpers. Grafisch zijn de themas vooral in de achtergrond aanwezig. In de voorgrond loop je steevast over dezelfde saaie en blokkerige geometrie.

Het extreem voorspelbare level-design is bij lange na niet het enige minpunt. Zo is het bijvoorbeeld niet echt leuk om Chibi-Robo te besturen. Hij is sloom en bestuurt nogal houterig. Misschien niet gek voor een robot, maar het gaat hier ten koste van de gameplay. Zip Lash komt nooit in die lekkere voorwaartse flow die games zoals Mario, Donkey Kong en Rayman zo lekker maakt om te spelen.

De game heeft ook een aantal waardeloze mechanieken. Levels zitten bijvoorbeeld vol collectibles die je inruilt voor twee dingen: geld en stroom. Stroom dient als je HP-meter. Het begint bij 999 en gaat langzaam omlaag. Als het op raakt, is het Game Over. Dat zal echter nooit gebeuren omdat vijanden veel stroom items droppen en er ook stopcontacten in het level zijn waar je je kunt opladen. Je kunt collectibles verzamelen om je je stroomvoorraad te verhogen, maar dit is dus nimmer nodig.

Geld is ook totaal waardeloos. Het kan gebruikt worden voor twee items die je leven kunnen redden, maar die heb je niet nodig omdat de game super makkelijk is. De items zijn ook heel goedkoop, waardoor je al na de eerste wereld meer geld hebt dan je ooit nodig zult hebben. Verder kun je ook na elk level aan een wiel met cijfers draaien om te bepalen welk level je binnen die wereld gaat spelen, maar dit is ook zinloos. Je moet namelijk toch elk level spelen om tegen de baas te mogen strijden en daarmee naar de volgende wereld te kunnen. De baasgevechten zjin trouwens nog best aardig.

Het is duidelijk dat Nintendo niet veel moeite of ideeën in deze game heeft gestoken. Het resultaat is geen gebroken of zeer slechte game. Wat overblijft is wel ontzettend saai. Om alle collectibles in de game te verzamelen moet je levels meerdere keren spelen, maar de levels waren al amper boeiend genoeg om één keer door te spelen. Bij Nintendo-consoles is er geen gebrek aan goede platfomers, waardoor Zip Lash er al helemaal slecht vanaf komt. De game is simpelweg onnodig.

Deze game had de Chibi-Robo-franchise nieuw leven in moeten blazen. In plaats daarvan ben ik getuige geweest van de moord en begrafenis van een kleine schattige robot. Waarschijnlijk is dit de laatste game waar we de man van metaal terugzien. Zoals bekend zijn begrafenissen niet bepaald leuk om mee te maken. Was hij maar een huisvrouw gebleven.

• Chibi-Robo is schattig
  • Stuiterende stekker
  • Baasgevechten zijn aardig