Disgaea 5: Alliance of Vengeance

Strategy RPG’s zijn wat minder bekend in het Westen dan in Japan, maar dat maakt ze niet minder leuk. Final Fantasy Tactics, Ogre en Fire Emblem zijn de bekendere franchises die hier zijn uitgekomen. Een franchise die zichzelf niet zo serieus neemt is Disgaea. En door zich niet zo serieus te nemen is het een serieus leuke franchise. Met Disgaea 5: Alliance of Vengeance begeven de makers zich voor het eerst op PlayStation 4-terrein. Verwacht dan ook een groter avontuur en vooral veel meer vijanden op het scherm, er zijn levels waarin er tot honderd tegenstanders op je wachten.

Disgaea 5: Alliance of Vengeance

Maar hoe speel je Disgaea 5? Zie het level als een schaakbord met veel meer mogelijkheden dan alleen bepaalde looprichtingen. Je hebt verschillende personages, die elk hun eigen sterke en zwakke punten hebben en natuurlijk speciale vaardigheden. Het is beurtsgewijs, dus je doet je zetten en in dit spel zeg je dat ze uiteindelijk alles moeten uitvoeren. Dat is gedaan om combo’s met teamgenoten te maken. Sommige personages werken namelijk prima samen en zullen elkaar soms letterlijk een helpende hand geven. Dan doe je veel schade aan soms een of meerdere tegenstanders: dat ligt weer aan met wie er een speciale combo is gemaakt.

Natuurlijk zijn er nieuwe klassen bij verzonnen, zoals de wrestler, piraat, dark knights en maids. Sommige zijn simpelweg handige toevoegingen, zoals de piraat, die hoe verder hij weg staat, hoe beter schiet. Dark knights zijn stevige verdedigende ridders die met zwaarden gecombineerd met magie aanvallen, maar de meest bizarre toevoeging zijn wel de zombie maids die met pijl en boog en later geweren zeker niet vrijwillig opgeven op het slagveld. Typisch Disgaea dus: naast de standaardklassen als dokter, boogschutter en ridder zit er altijd weer een aparte twist in personages en klassen. Dit keer kunnen ze ook twee typen wapens meenemen, zodat je op het veld nog kunt wisselen en andere tactieken kunt proberen.

Disgaea 5: Alliance of Vengeance

Het verhaal is wat serieuzer dan de eerdere delen. Dat maakt het minder sterk, het wordt simpelweg erg gerekt. Na een uur of dertig heb je echt iets van "nog niet bij het einde"? In het spel wordt er gesproken van de Void Dark, de sterkste en meest kwaadaardige demoon die er is. Deze keizer is uit op totale overheersing en valt alle Netherworlds aan met zijn The Lost, een enorm leger. The Overlords van de Netherworlds zullen hun ruzies bij moeten leggen en samen moeten werken om dit leger en de kwaadaardige keizer te stoppen. Voor het eerst gaan we in Disgaea 5: Alliance of Vengeance meerdere Netherworlds af. Dat maakt het spel dus al veel groter dan voorgaande delen. Het verhaal zet in op het thema wraak, maar zonder te spoileren: het komt niet lekker uit de verf.

Wraak komt ook voor als nieuwe gameplay-feature. Als een bondgenoot verslagen wordt of een personage flink wat schade te verduren krijgt kan het in Revenge-modus komen. In deze modus heb je verbeterde statistieken en zelfs geheel nieuwe vaardigheden. Het maakt het nog leuk om aan de verliezende hand te zijn door bijvoorbeeld een overmacht. Iets dat in andere spellen soms als oneerlijk wordt ervaren wordt in Disgaea 5 omgebogen naar toch iets positiefs.

Disgaea 5: Alliance of Vengeance

Maar waar Disgaea 5: Alliance of Vengeance echt in uitblinkt is de hoeveelheid content. Naast het verhaal kun je squads uitsturen om op zoek te gaan naar nieuwe werelden en zijn er bijvoorbeeld bonussen als je levels beter speelt. Hierdoor zul je levels opnieuw willen proberen om een bepaald bonusitem of zelfs spreuk te verdienen. En dan de items… Grinding om net dat betere wapen te krijgen, of speciale items om zelf wapens te maken. Spellen als Diablo zijn al erg verslavend als het om loot gaat, Disgaea 5 kan als SRPG gewoon meedoen met dit soort grindfests. Je kunt dus veel uren stoppen in het spel om net weer wat beter te worden met een personage. En die heeft zo veel statistieken die je dit keer op het slagveld kunt oproepen, maar belangrijker, dit keer ook van de vijand, zodat je bijvoorbeeld je strategie kunt aanpassen op de zwakke punten van een op het oog te sterke tegenstander.

Het enige nadeel naast het net wat matige wraakthema van het spel is het soms tenenkrommende stemacteren. Ik weet niet wie ze dit keer gevraagd hebben, maar ik ben heel snel gaan zoeken naar de optie om de Japanse stemmen te horen. Ja, voor de puristen onder ons: je kunt de stemmen Japans laten kwebbelen, terwijl de Engelse tekst onderin te lezen valt. Voor de fans van SRPG’s is Disgaea 5: Alliance of Vengeance niet vernieuwend, maar waarom zou je, als je de gameplay al prima op orde hebt? Dus de conclusie is dan ook simpel: ben je helemaal in het genre dan is Disgaea 5 geen miskoop door de enorme hoeveelheid content. Heb je niets met Japanse games, laat deze dan lekker liggen en ga verder met je leven. Deze game gaat je namelijk niet overtuigen, door de weinige vernieuwende zaken.

• Heel veel content
  • Veel klassen om uit te proberen
  • Ontploffende pinguïns