Madden NFL 16

American Football is vooral een Amerikaanse aangelegenheid. Het is jammer dat het nooit echt is doorgedrongen in Nederland, ondanks dat ‘wij’ met onze Amsterdam Admirals een eigen team hadden in de NFL Europa. Ondertussen verliest Madden NFL ook terrein op een ander vlak. De FIFA-reek wint steeds meer en meer terrein in Amerika. Dit vanwege de vele negatieve berichtgeving omtrent hersenschade bij spelers. Ouders wijken daardoor uit naar andere sporten en voetbal is daar een van. Wat ook helpt, is dat Fox nu de gehele Engelse Premier League uitzendt. Dat wordt ook als grootste reden gezien dat FIFA 16 eerder uitkwam in Amerika dan in Nederland, voetbalnatie bij uitstek.

Over rookies gesproken, de game begint met een uiterst zorgvuldige tutorial, iets wat ik wel miste bij Madden NFL 25. De tutorial is van levensbelang voor beginnende spelers, maar ook voor gevorderde is het aan te raden om deze toch te doorlopen. EA heeft namelijk dit jaar gesleuteld aan de aanvallende kant van het spel. Een van de veranderingen is dat jij, als quarterback, nu kunt kiezen of je een hoge of lage bal wilt geven. En zodra je de bal gooit, hoe de ontvanger daarop moet reageren. Wil je dat hij fel reageert en er alles aan doet om de bal te vangen? Dat kan nu. Alleen bestaat er dan een kans dat hij niet verder kan lopen met de bal. Geef je het commando dat hij de bal moet vangen en doorlopen, dan zal hij dat doen, maar dan is het voor de verdedigers weer makkelijk om de bal te onderscheppen. Nu lijkt de keuze vooral in het begin erg moeilijk, maar de AI adviseert bij elke gooi wat hem het beste lijkt.

Nu is het niet zo dat je nu bij elke aanval direct een touchdown kan lopen doordat het gooisysteem verbeterd is: uiteraard heeft ook het verdedigende aspect een upgrade gehad. De mannetjes die ervoor moeten zorgen dat de bal niet door het aanvallende team wordt gevangen, blijven nu beter plakken aan de aanvallers. Vroeger kon je ze makkelijk voorbij en uitlopen, maar doordat ze slimmer zijn geworden, lukt dit niet meer zo snel. Het lijkt alsof ze wat steviger op de benen staan, want je loopt niet meer zomaar weg zodra ze je te pakken hebben. Net zoals bij de vangers, stelt de AI ook dit jaar weer voor welke tackle van de verdedigers het best is. Want je kunt wel elke tackle agressief benaderen, maar dan ligt een blessure op de loer.

Een andere grote update dit jaar zijn de graphics. Ik durf bijna nog wel te stellen dat deze beter zijn dan bij FIFA. Niet dat de spelers realistische koppen hebben (ik ken bijna geen 1 speler bij naam en al helemaal niet van gezicht), maar ze bewegen wat natuurlijker dan in dat andere spelletje met een bal. Een andere grote update is dat spelers niet altijd doen wat je van hen vraagt. Soms kreeg een van mijn spelers een persoonlijke penalty zonder dat ik hem daar opdracht toe had gegeven. Ze kunnen gefrustreerd en daardoor extra agressief worden. Je hebt dus elf diva’s op het veld staan ,waarbij psyche dus vanaf nu ook telt.

Uiteraard heeft EA ook dit jaar weer meer tijd in de Draft Championship gestopt. Dat is een soort van Fantasy Football League gemixt met FIFA FUT-trekjes. Maar daar heb je, als niet-volger van de sport, meteen een probleem. Om goed te kunnen oordelen of een speler geschikt is voor je team, zal je toch zijn achtergrond moeten weten en hoe hij elke week presteert. Het uiteindelijke doel is samen met je team het grootste sportevent van het jaar, de Superbowl, zien te bereiken. Hoe je dit doet, is volledig aan jou. Je kunt namelijk als speler, coach of teambaas spelen en afhankelijk van wie je kiest, krijg je bepaalde opdrachten waaraan je moet voldoen. Deze modus geeft je wel het echte gevoel geeft wat er rondom een wedstrijd in de NFL League geeft.

Het is eigelijk gek dat er helemaal niets van de NFL League wordt uitgezonden. Nu rugby op RTL7 wordt uitgezonden, hoor je iedereen over hoe leuk de sport wel niet is. Niet dat Madden NFL een stuk makkelijker wordt als spel, het is nog steeds geen game die je binnen vijf minuten oppakt, maar mocht je toch willen instappen, dan is het nu de tijd om dit te doen. Want EA heeft misschien wel de instapbare NFL-game ooit in de schappen gelegd.

Cijfer
  • Graphics flink verbeterd
  • Prima tutorial