Animal Crossing Happy Home Designer

Het is met stip het leukste onderdeel in de Animal Crossing-spellen tot nu: het stylen en verbeteren van je huisje. In de spin-off Animal Crossing Happy Home Designer wordt dit onderdeel uit de hoofdreeks uitgelicht en doe je niks anders meer dan huizen en gebouwen zo creatief mogelijk inrichten.

In de gewone Animal Crossing-reeks is het altijd vrijheid blijheid. Je woont in een dorpje vol met eigenzinnige dieren en doet lekker waar je zin in hebt, het is net vakantie. Fruit plukken, schelpen zoeken op het strand, beetje babbelen met de dorpsbewoners. Alles mag, niks moet. Ondertussen verzamel je allerlei items waarmee je je huis kunt inrichten. Je kunt spulletjes ook verpatsen en van de opbrengst dingen aanschaffen die meer naar je zin zijn.

Animal Crossing

In de spin-off Animal Crossing Happy Home Designer is het allemaal net even anders. Daar ruil je al je vrijheid in voor een negen-tot-vijf baan als binnenhuisarchitect bij Nook’s Home. Binnenhuisarchitect dekt de lading trouwens niet helemaal, want je bent ook verantwoordelijk voor het ontwerp van de tuin en de buitenkant van de huisjes. Zeg nu zelf, dat is toch de beste baan ter wereld? Je hebt meteen al een grote schare fans: allerlei dieren staan te trappelen om hun woning door jou te laten verspijkeren.

De dorpsdieren geven duidelijk aan wat voor huis ze voor ogen hebben. De een wil een huis dat eruitziet als een levensgrote speeltuin, een ander zou het liefst in een bibliotheek willen wonen. De beesten hebben een aantal verhuisdozen bij zich, en de meubels die daaruit tevoorschijn komen moet je zeker opnemen in het interieur want daar worden ze gelukkig van. Bij ieder woning wordt er een massa nieuwe meubelstukken aan je inventaris toegevoegd die passen bij de wensen van de bewoner. Je doet er verstandig aan om ook die te gebruiken in je huisje.

Animal Crossing

Werkelijk ieder aspect van je huis kun je aanpassen. Behang, gordijnen, verlichting, muziek … de mogelijkheden zijn eindeloos! Je hebt een enorme verzameling meubelstukken om uit te kiezen en je kunt de meubels desgewenst ook nog customizen. Maar die overvloed, daar wringt juist de schoen.

Bij de reguliere Animal Crossing moest je nog een beetje je best doen om je meubels bij elkaar te sprokkelen. Dan moest je bijvoorbeeld rond de Paasdagen iedere dag even een kwartiertje spelen om een meubelstuk uit de paasei-serie te verkrijgen. Nu krijg je meteen alles in de schoot geworpen zonder er iets voor te hoeven doen. Hoewel ik er bij de gewone Animal Crossing soms van droomde om met alle mogelijke meubelstukken aan de slag te gaan zonder eerst maanden te moeten verzamelen, is dat nu een beetje overkill.

De verzameldwang is weg. De drang om het spel op te starten daarmee ook. Animal Crossing was al alles behalve lastig, maar nu is er al helemaal geen moeilijkheidsgraad meer. Donder gewoon de nieuwe items en de spullen uit de verhuisdozen in een huisje en het hele beestenbos is blij. Ben je iets creatiever dan dat, dan wordt dat niet eens aangemoedigd. Voorbeeld: voor een aap maakte ik een fantastische tropische kamer met allerlei nieuwe banaanitems. Ik dacht, laat ik er eens een tropische plant tussen mikken, die staat ook nog ergens in mijn inventaris. Maar die stomme aap reageerde maar lauw op mijn inventiviteit en dat vind ik jammer.

Animal Crossing

Ik mis bovendien de parallelle wereld van de eerdere spellen. Was het in de gewone wereld midden in de nacht? Dan in Animal Crossing ook. Lente? Dan stond je dorp vol met roze bloesembomen. Je was steeds benieuwd naar wat ze ervan gemaakt hadden. Dat gevoel ontbreekt nu. Je kiest bij een opdracht welk seizoen het is, dus eigenlijk kies je in dit geval alleen de bomen. Heb je een opdracht af, dan is ook de dag voorbij. Ook het pittoreske Animal Crossing-dorpje is weg. Gewoon foetsie. De huisjes die je ontwerpt staan er wel, maar je kunt er niet meer naartoe. Alleen de hoofdstraat is gebleven en de gebouwen die daaraan gevestigd zijn mag je ook helemaal zelf inrichten. Denk aan de school, het ziekenhuis en een groot warenhuis.

De nog uit te komen Amiibo-kaarten moeten zorgen dat je meer opdrachten krijgt, ook van dieren die normaal geen opdracht verstrekken. Maar of het nu zo anders is om voor K.K. en Isabelle een huis te ontwerpen vraag ik me af. Je kunt ook de Animal Crossing-amiibo's in het spel laten opdraven om zo een leuke foto te maken of ze een functie te geven in een openbaar gebouw, zoals leraar. Maar helaas, de kaarten zijn nog niet uit, dus of en hoe leuk dit wordt is gissen. Het wordt in ieder geval flink verzamelen, want Nintendo geeft aan dat er in elke serie honderd kaarten zitten. Met een pakje van drie willekeurige kaarten wordt het dus verzamelen en ruilen.

Was Animal Crossing Happy Home Designer ingebed in het gewone spel, bijvoorbeeld nadat je alle seizoenen doorleefd hebt of er een paar honderd uur in hebt gestoken? Dan had ik dat niet minder dan fantastisch gevonden en alle blije FOK!-smiley’s ervoor op een rij gezet. Maar dan was ik na een halfuur meubeltjes schuiven waarschijnlijk ook weer gaan vissen of insecten gaan opjagen. Nu kan dat niet, je zit je gevangen in je negen-tot-vijf baan. Zoals ik al zei, de leukste baan ter wereld. Maar aan het einde van de dag ben je blij dat je de deur achter je dicht kunt gooien.

Pluspunten
Minpunten
  • Alle bekende dieren zijn er weer
  • Van alles inrichten tot je er bij neervalt
  • Dit keer zijn de dieren erg snel tevreden
  • Verzamelen is niet meer
  • Waar is het dorpje?
Exclusief voor Nintendo 3DS.