Blood Bowl II

Het is weer herfst en dat betekent weer de jaarlijkse verschijning van de vele sportspellen die de gamewereld rijk is: FIFA 16, NHL 16, NBA 2K16, maar ook Blood Bowl II. Blood Bowl II? Die naam zal niet bij iedere speler belletjes doen laten rinkelen, maar mensen die net zoals ik turn-based strategy, de Warhammer-franchise of tabletop in het algemeen een warm hart toedragen zullen met veel enthousiasme naar deze game hebben uitgekeken.

BB3

Voor de mensen die niet bekend zijn met Blood Bowl: Blood Bowl is een turn-based sportspel gebaseerd op American Football, met als setting het Warhammer-universum. Blood Bowl II is de opvolger van de originele Blood Bowl-game uit 2009, en beiden zijn weer gebaseerd op het tabletop-spel met dezelfde naam. In Blood Bowl is het de taak om meer touchdowns te scoren dan je tegenstander, en daarbij is alles geoorloofd: tegenstanders de grond in rammen, scheidsrechters omkopen, topspelers inhuren, en zelfs het andere team de dood in jagen met explosieven en deathrollers. Kortom, het idee van eerlijk spel is ver te zoeken in een Blood Bowl-wedstrijd.

Er is veel tijd verstreken tussen Blood Bowl en Blood Bowl II en dat is duidelijk te merken. Blood Bowl II is gebouwd op een volledig nieuwe engine en de graphics zijn stukken mooier dan in het eerste deel. De stadions zijn groter, het veld is mooier en de spelers zien er nog gemener uit. Dit komt nog beter naar voren in de cutscenes die afspelen wanneer je bijvoorbeeld een tegenstander de grond in beukt. Ik heb nu al heel wat potjes gespeeld met verschillende teams maar elke keer trek ik nog steeds een pijnlijk gezicht als een van de spelers een oplawaai krijgt. De cutscenes zijn heerlijk gewelddadig, precies zoals het hoort in Blood Bowl.

Daarnaast zijn er nu ook uitgebreide mogelijkheden om je team en spelers geheel aan je eigen smaak aan te passen. In Blood Bowl II is het nu mogelijk om je spelers en je stadion een eigen naam te geven en ook om je stadion uit te breiden en aan te passen. Uiteraard kun je ook weer je team een eigen naam en strijdkreet geven, en zijn er nu veel meer clublogo’s en wedstrijdtenues dan in het vorige deel.

BB1

Zodra je een team hebt gemaakt en je denkt genoeg van Blood Bowl te weten, kun je je wagen aan de multiplayer. De multiplayer in Blood Bowl II is erg solide, waarbij je met je team je kan inschrijven voor een league of er zelf eentje kan opzetten en zo je spelers kan laten groeien. Mocht je genoeg hebben van een speler of juist een versterking zoeken, dan is er de gloednieuwe transfermarkt waar je spelers kan kopen en verkopen. Cyanide Studios weet dat veel mensen die Blood Bowl spelen dit voornamelijk doen tegen elkaar en biedt daarom een multiplayer met veel diepgang aan, waarbij er bijna net zoveel dynamiek is als bij een echte sport.

Wat ook opvalt is dat Blood Bowl II stukken gebruiksvriendelijker is geworden dan zijn voorganger. Blood Bowl II is een game waarbij dobbelstenen gegooid moeten worden en het is dan belangrijk dat je weet met welke actie je het minste risico loopt. Blood Bowl II voegt voor elke actie waarbij met dobbelstenen gegooid moeten worden – zoals tegenspelers ontwijken en dat extra stukje rennen – percentages toegevoegd met hoe groot de kans is dat je actie slaagt. Dit is een grote verbetering ten opzichte van de eerste Blood Bowl aangezien je wel kon zien dat je speler risco liep met zijn actie, maar niet hoe groot de kans was dat hij in zijn actie zou slagen.

Voor de mensen die Blood Bowl voor de eerste keer spelen is er een uitgebreide campaign annex tutorial waarbij je de coach wordt van de Reikland Reavers, een van de meest bekende human teams. Tijdens de campaign worden de basisregels van Blood Bowl uitgelegd zoals blocks, blitzes en traits van spelers. De campaign op zichzelf is leuk om door te spelen, maar als tutorial is het onnodig lang en had het een meer zichtbare rode draad mogen hebben. Mensen die de regels van Blood Bowl nog moeten leren zijn beter af met het spelen van wedstrijden tegen de computer en een enkeling zal misschien nog eens wat dingen moeten nalezen op het internet, maar de sterk verbeterde user interface zorgt ervoor dat de meeste mensen de regels na een aantal potjes wel doorhebben.

BB2

Blood Bowl II betekent ook de terugkeer van de vaste commentatoren Bob Bifford de ogre en Jim Johnson de vampier. Beiden staan weer klaar om de wedstrijden van commentaar te voorzien en ook deze keer zitten er weer hilarische dialogen bij. Het valt wel op dat Jim en Bob tijdens de wedstrijden nu meer een ondersteunde rol hebben dan een grappige: er zitten ook veel zinnen bij zoals “dit is een goede tactiek” of “nu heeft de speler de ruimte”, waar spelers wat aan kunnen hebben. Desondanks zijn er genoeg grappige gesprekken tussen de twee te horen in het hoofdmenu en in de campaign. Een slordigheid is wel dat de gesproken tekst van Jim en Bob regelmatig niet overeenkomt met de ondertitels.

Bij het maken van een team in Blood Bowl II kun je kiezen uit acht verschillende rassen: human, orc, dwarves, skaven, dark elves, chaos, bretonnia en high elves. Mensen die Blood Bowl II hebben gepreordered krijgen als bonus ook nog de lizardmen (PlayStation 4) of wood elves (Xbox One), en spelers die de pc-versie aanschaffen kunnen kiezen of ze de lizardmen of wood elves nemen. Acht rassen behoorlijk weinig als je vergelijkt hoeveel rassen er in de Chaos Edition van de eerste Blood Bowl zitten – 23 om precies te zijn – en ondergetekende voorspelt dan ook dat Cyanide Studios die andere rassen zoals de nurgles, halflings en amazons gaat aanbieden als DLC. Aan de andere kant heeft het ook weer zijn voordelen dat er zo weinig rassen zijn, omdat nieuwe spelers minder snel verward raken door zoveel keus en een ras kiezen dat voor beginners te moeilijk is. Sommige rassen zijn ingewikkelder dan anderen, maar geen van de rassen is extreem moeilijk die alleen maar een heel klein deel van de spelerbasis zal aanspreken, zoals goblins en halflings. Cyanide Studios heeft hier een goede selectie gemaakt van rassen waar het grootste gedeelte van de spelers mee uit de voeten zal kunnen, maar waarschijnlijk zal je diep in de buidel moeten gaan tasten als je alle rassen wilt en niet iedereen zal daar even blij mee zijn.

Na een afwezigheid van 6 jaar maakt Blood Bowl II een glorieuze comeback op de sportvelden, en Cyanide Studios heeft in die tijd goed naar de minpunten van de eerste Blood Bowl gekeken. De user interface is voor zowel beginners als veteranen veel vriendelijker geworden, en de nieuwe engine en de verbeterde graphics zorgen ervoor dat Blood Bowl erg mooi en levendig is. De tutorial voegt echter niet veel toe voor nieuwe spelers, bij het commentaar heeft Cyanide Studios wat steekjes laten vallen en dat het aantal rassen is teruggebracht tot acht is een flinke aderlating. Ondanks deze minpunten is Blood Bowl II een goede game geworden die zowel de nieuweling als de meester dik tevreden zal stellen.

Cijfer
  • Graphics flink verbeterd
  • Lekker gewelddadige cutscenes