Yu-Gi-Oh! Legacy of the Duelist

Yu-Gi-Oh! Legacy of the Duelist is het nieuwste deel in de langlopende Yu-Gi-Oh!-reeks. Uitgegeven door Konami is de game op PlayStation 4 en Xbox One verkrijgbaar tegen een uiterst interessante prijs. Hoewel er al meer dan genoeg DLC te koop is voor de game, die voornamelijk de Arc-V campaign uitbreidt, hoef je geen extra aankopen te doen om een volledige spelervaring te hebben. Legacy of the Duelist voelt namelijk compleet genoeg aan zoals deze wordt uitgebracht.

De campaign van Legacy of the Duelist bevat alle grote en kleinere duels uit de Yu-Gi-Oh!-televisieseries. Tijdens elk duel kun je er voor kiezen om het deck te gebruiken dat in de serie werd gebruikt, of om een eigen samengesteld deck te gebruiken. Ondanks deze leuke twist kwam ik er uiteindelijk achter dat ik in de meeste duels het custom deck heb gebruikt. Als je een duel wint, krijg je de belangrijkste kaart uit het deck van je tegenstander ter beschikking. Hiermee kun je je eigen deck sneller interessant maken. Ook krijg je na winst de mogelijkheid om zogeheten recepten te krijgen waarmee je het deck van je tegenstander kunt maken. Hiervoor moet je deze tegenstander wel meerdere keren verslaan, maar dan heb je ook wat.

Met de campaign kun je jezelf letterlijk honderden uren vermaken. Dit komt met name doordat letterlijk elke televisieserie in het spel verwerkt zit. Van de originele Yu-Gi-Oh! tot de huidige Arc-V, alhoewel die laatste eigenlijk slechts een trainingsonderdeel is om je het nieuwe pendulum summoning te leren. Tijdens elk eerste gevecht leer je de nieuwe technieken uit die serie, van synchro summoning tot pendulum summoning. Aanvullend op deze lessen heeft Legacy of the Duelist een heel solide tutorial, speciaal voor mensen die nieuw aan het spel beginnen. Toch zijn er wel wat minpunten die akelig duidelijk maken dat dit een echte budgettitel is. De voice acting is niet aanwezig en degelijke cutscenes zijn ook achterwege gelaten. Zelfs sommige 3D-animaties bij de kaarten zijn van een dermate niveau dat het voor een vroege PS3-game nog net van voldoende niveau zou zijn.

Er is ook een ingame geldeenheid, waarmee je booster packs kunt kopen. Deze zijn vrij te spelen via de hoofdcampaign. De prijs is alleszins schappelijk. Normaal gesproken kun je met één overwinning ongeveer vier booster packs kopen, afhankelijk van het soort booster waar je voor wilt gaan. De booster packs die je koopt bevatten kaarten die, zo lijkt het in ieder geval, in lijn liggen met je personage. Zo krijg je bij Seto Kaiba voornamelijk drakenkaarten en als je met Yugi Moto speelt is de kans vrij groot dat er kaarten in je pack zitten met magische spreuken. Een nadeel is dat er geen overzicht van je kaarten in het spel zit. Zo weet je dus niet heel makkelijk of je alle kaarten in een set al hebt of niet. Zo’n feature zou kunnen voorkomen dat je veel te veel packs koopt en met een gruwelijke hoeveelheid dubbele kaarten zit. In totaal zijn er meer dan 6.600 Yu-Gi-Oh!-kaarten, maar slimme geesten op het internet hebben al uitgevogeld dat er kaarten zijn uitgebracht die niet in het spel lijken te zitten. Het is dan ook bijna onmogelijk om te zeggen tot welke serie er kaarten in het spel verwerkt zitten.

Verderop in het spel zit nog een optie tot gesloten spel. Hierbij koop je een stapel booster packs en moet je een duel aangaan met die kaarten die je uit de packs haalt. Je kunt hierbij wel kaarten weghalen uit je deck, maar je kunt ze niet verwisselen met kaarten die je al bezit. Met drie verschillende speelsets is dit een heel leuke feature in de game, die divers en uitdagend is en blijft. Het moet namelijk wel heel gek lopen wil je hetzelfde deck twee keer voorbij zien komen. Het gesloten spel, of sealed play zoals het in de game genoemd wordt, kan online worden gespeeld of tegen de computer. Wie denkt dat dit laatste een eitje is heeft het echter goed mis. De AI in Legacy of the Duelist zit namelijk heel goed in elkaar en weet je van spannende duels te voorzien.

Het spel heeft ook een online multiplayer. Hierbij heb je onder andere de mogelijkheid om de duelregels aan te passen. Je kunt er hierbij zelfs voor kiezen om in de duels de verboden kaarten toe te staan. De standaard regelset van Legacy of the Duelist is redelijk recent, wat betekent dat kaarten die in echte kaarttoernooien verboden zijn, ook in het spel niet zijn toegestaan. Daarnaast kun je er zelfs voor kiezen hoeveel levenspunten de spelers hebben. Zo kun je met een paar klikken een redelijk snel potje kaarten in elkaar zetten. Ondanks dat een kaartspel niet veel server bandbreedte nodig heeft, moet toch worden gezegd dat het onlinegedeelte heel behoorlijk draait, zeker als je bedenkt dat de duels in een soort wereldwijde ranking worden bijgehouden.

Ondanks de tot nu toe besproken degelijkheid, is Legacy of the Duelist zeker niet zonder minpunten. Sommige kunnen weliswaar worden verholpen door de settings aan te passen, maar toch zijn ze er. Wetend dat de graphics allesbehalve hedendaags zijn, is het bijna knap te noemen dat Legacy of the Duelist op sommige momenten zelfs framerateproblemen heeft.

Yu-Gi-Oh! Legacy of the Duelist is al met al een heel degelijk spel, voor zowel nieuwelingen in de serie als voor hardcore fans. Je kunt er uren zoet mee zijn en een keur aan verschillende decks en tactieken loslaten op de gameplay. Met de uitstekende tutorial kun je met deze game ook prima instappen in de Yu-Gi-Oh!-serie. Het is dan ook jammer dat je bijna het idee hebt een spel van het begin van het PlayStation 3/Xbox 360-tijdperk in handen te hebben. Dat dat dan ook nog gepaard weet te gaan met framerateproblemen laat alleen maar akelig duidelijk zien dat er heel low-budget een game is gemaakt.

• Letterlijk alles uit de Yu-Gi-Oh!-reeks
  • Houd je echt heel lang bezig
  • Uitstekende AI