CD: Ceti - Brutus Syndrome

Soms heb je van die bands die al jarenlang bestaan maar die op de één of andere wijze maar niet weten door te breken bij een internationaal publiek. Een goed voorbeeld daarvan is de Poolse band Ceti. De band, die in 1989 werd opgericht door de in Polen zeer populaire frontman Grzegorz Kupczyk (ex-Turbo, ex-Non Iron), brengt al albums uit sinds 1990 maar wist tot op heden nog maar weinig naam te maken buiten de grenzen van hun thuisland. Zeer onterecht aangezien we de band zeker tot de allerbeste hardrock-acts van Polen mogen rekenen. Hun laatste album tot op heden Brutus Syndrome werd in november 2014 al uitgebracht in hun thuisland en zal deze maand eindelijk ook in de rest van Europa verschijnen.

Ceti - Brutus Syndrome

Ceti is een band die ouderwetse hardrock maakt met een stevige dosis heavy metal. Zo horen we de nodige invloeden uit de zeventiger jaren terug, maar ook bands uit de zogenaamde New Wave of British Heavy Metal waren een grote inspiratiebron voor de Poolse band. In september 2014 doken de mannen samen met producer Mariusz Piętka (Crystal Viper, God's Own Medicine) de MP Studios in Częstochowa in om aldaar in slechts 4 dagen een tiental brute en bombastische tracks op te nemen. Muzikaal gezien doet Ceti vooral denken aan een band die we het beste ergens tussen Iron Maiden en Deep Purple kunnen plaatsen. Fans van deze bands zullen Brutus Syndrome van Ceti dan ook zeker weten te waarderen.

Brutus Syndrome is uitgebracht door het Poolse label Metal Mind Records, waarop we dit jaar ook al fraaie albums van onder meer Clawfinger, Gorefest en Primal Fear zagen verschijnen. Naast de tien tracks bevat de cd als bonus ook ook een mooie videoclip bij het nummer 'Wizards Of The Modern World'. Ben je dus wel een liefhebber van bombastische heavy metal, met een zanger wiens stembanden tot zijn tenen lijken te gaan, dan kunnen we je zeker aanraden om dit fraaie album eens een luisterbeurt te geven.