Lara Croft GO

Square Enix heeft vorig jaar met Hitman GO eindelijk uitgevonden hoe ze goede mobiele games moeten maken. Nu is Lara Croft aan de beurt, en de formule pakt opnieuw verrassend goed uit. Het sleutelsuccess van deze game is het feit dat je moet puzzelen. Puzzelen, weet je nog? Hetgeen Lara vooral deed voordat ze in de nieuwste games vooral ging schieten.

Lara Croft GO is net Hitman GO turn-based. Dat betekent dat je stapje voor stapje beweegt. Lara kan alleen op plekken staan waar een ruitje op staat. Om te bewegen moet je met je vinger swipen in de richting van het volgende ruitje. Vijanden en hindernissen bewegen ook alleen als Lara beweegt. Zelfs rotsblokken die je achterna zitten, blijven stilstaan tot je weer naar het volgende ruitje swipet.

Dit is dus geen actiegame, maar dat had waarschijnlijk ook niet lekker gewerkt op een mobiel of tablet. In plaats daarvan is het dus een puzzelspel, en een heel aardig puzzelspel bovendien. Het doel is simpelweg om Lara naar de uitgang te leiden, maar dat wordt je lastig gemaakt door slangen die het pad blokkeren en grote hagedissen die je achtervolgen.

Het zou ook geen puzzelgame zijn zonder schakelaars en hendels die je op het juiste moment moet activeren. Vaak door er een steenpilaar op te duwen of door die achtervolgende hagedis naar de juiste plek te leiden. In het begin is het allemaal heel simpel, maar al snel gooit Square Enix meerdere elementen in levels waardoor je een heel plan van aanpak moet verzinnen. Het is niet vreemd om af en toe vast te zitten. Meer dan eens keek ik me een paar minuten scheel op een level.

Mocht je vastzitten, dan zijn je enige opties om de oplossing online te zoeken of om geld uit te geven. Je kunt geen levels overslaan. Voor vijf euro vertelt het spel je de oplossingen van alle puzzels. Dat is trouwens ook wat het spel kost. Hoewel de game ietwat kort is, vind ik die prijs gerechtvaardigd. Dit is wat je gerust een premiummobiele game kunt noemen. Dat merk je alleen al aan de stijvolle licht-cartooneske graphics

Lara Croft GO toont dat Hitman GO geen gelukje was. Wellicht kan Square Enix nu een hele reeks GO-titels maken van de franchises in hun bezit. Jawel, ik wil nu plotseling dat Square Enix mobiele versies maakt van hun populaire franchises! Dat bewijst hoe goed de GO-titels zijn.

• Heerlijke cartooneske graphics
  • Goede puzzelgame
  • Ietwat kort