Senran Kagura 2: Deep Crimson

Senran Kagura: Burst heeft nogal wat voorhoofden doen fronsen: een spel dat een stel jonge meiden die vooraan hebben gestaan bij het uitdelen van borsten die in een beat'm up allerlei ninja's en ander gespuis slaan en schoppen terwijl de tieten heen en weer bewegen in 3D op de Nintendo 3DS. Natuurlijk, we zijn al heel wat gewend door de fighter Dead or Alive of de beach-volleybal aftreksel uit die franchise. Maar zo'n game, op een Nintendo-handheld, in het Westen was op zijn minst opmerkelijk te noemen. Gelukkig was het ook nog eens leuk om te spelen, zelf heb ik er 50+ uur in gestoken om het helemaal van voor naar achteren en S-rank uit te spelen. En dan hoor je dat er meer Senran Kagura naar het Westen komt. Zo'n anderhalf jaar later is het dan zo ver: Senran Kagura 2: Deep Crimson ligt in de schappen.

Het verhaal van Senran Kagura gaat over vijf meiden die bij een shinobi-clan horen, Hanzo genaamd. Deze clan vecht tegen slechte shinobi, in dit geval vijf meiden die bij de clan Hebijo zijn aangesloten. In het eerste deel wonnen de goede natuurlijk van de slechte nadat ze een opgeroepen demoon verslagen hadden. Senran Kagura 2: Deep Crimson begint opnieuw bij de laatste paar missies om erin te komen. En als echte Senran Kagura-veteraan moest ik toch even alle zeilen bijzetten om weer in de gameplay te komen. Het is namelijk veel sneller gemaakt en de dames van Hebijo zijn verdomd genadeloos als je ze tegenkomt in die eerste paar missies. Ik kon me toch herinneren dat ze eerder gemakkelijker waren, maar goed, tanden op elkaar en gaan. Je kunt grinden om al een hoger level te zijn, waardoor je meer leven en aanvalskracht hebt, maar zonder te grinden is het nog te doen.

Senran Kagura 2

Na je de demoon voor de tweede keer hebt verslagen begint het verhaal van Senran Kagura 2: Deep Crimson pas echt. De Hebijo-meiden zijn nu vogelvrij verklaard door hun clan omdat ze zich hebben ingelaten met snode plannen die hun eigen clan ook in gevaar heeft gebracht. Ze zullen dus niet alleen Hanzo, maar ook hun eigen clan tegenkomen als ze horen dat de ultieme slechterik die de demoon heeft opgeroepen nog leeft en nog een poging gaat doen, maar dit keer door een sterkere demoon op te roepen die de hele wereld gaat vernietigen. Voor mensen die de eerste Senran Kagura niet gespeeld hebben is het vast onbegrijpelijk, zelfs na de korte intro-missies.

De verhaallijn wordt nog steeds gebracht op de typische manier van het eerste deel, dus cutscenes waarin de dames vooral belangrijke levenslessen leren die soms worden onderbroken door een meid die opeens de behoefte heeft een van de andere bij de borsten te grijpen of iemand graag wil masseren. Je ziet niets, maar het is blijkbaar de typische Japanse humor die Senran Kagura soms zo apart maakt als Westerse titel. Het eerste opmerkelijk verschil met Senran Kagura 2: Burst is te vinden in de levels. Deze zijn dit keer in 3D, waardoor je nu ook veel meer de diepte in moet rennen. De levels zijn ook niet meer groot, meestal zit je in een arena en voelt het allemaal kleiner aan dan zijn voorganger. Wel zijn er veel meer details te vinden, waardoor het er mooier en levendiger uit ziet.

Senran Kagura 2

Wil je het vechtsysteem echt snappen, dan heb je weinig aan de introductie-missies, maar zul je naar de optie 'field training' moeten gaan. De basis van Senran Kagura is hetzelfde gebleven, maar er zijn vooral meer en complexere combo's op de grond - en vooral in de lucht te maken. Je leert meer combo's door ervaring op te doen, dus grinden is nog steeds een dingetje in Senran Kagura, maar gezien het een Japanse game is, is dat niet verrassend te noemen. Je hoeft de combo's niet uit je hoofd te leren terwijl je naar de dames staart, op het touchscreen staan ze in een handig schema zodat je met een schuin oog snel ziet welke er zijn. Het is wel jammer dat het verloop van het schema niet oplicht welke combinaties op dat moment nog mogelijk zijn, dat zou het nog makkelijker maken als midden in een combo bezig bent.

De Shinobi-transformaties zijn natuurlijk terug in Senran Kagura 2: Deep Crimson. Een meter vult zich beetje bij beetje als je aanvalt. Een volle meter reset zich weer, maar je krijgt er een zogenaamde Ninja Scroll voor terug. Door een Ninja Scroll te gebruiken kun je allereerst transformeren naar een sterkere variant van jezelf. De transformatie verandert niet alleen je kracht, maar ook je kledingstijl. Deze kun je aanpassen in het spel, zodat je met een gerust hart in bikini kunt verder vechten, maar een Harajuku-pakje is ook geen probleem als je het iets beschaafder wilt houden. Daarna kun je scrolls gebruiken om Secret Ninja Arts uit te voeren, zeg maar speciale aanvallen die meestal zorgen dat alleen de sterkste vijanden nog overeind blijven staan.

Senran Kagura 2

Wil je alle Ninja Scrolls juist opsparen, dan kun je kiezen om in Frantic mode te gaan. Wat hetzelfde is gebleven uit het eerste deel is dat je in lingerie staat. Je wordt in Frantic sneller, doet veel meer schade en je krijgt onbeperkt toegang tot Secret Ninja Arts. Je kunt wel veel minder klappen hebben omdat je haast geen kleren aan hebt. Maar er zijn ook dingen anders aan Frantic: je kunt niet meer kiezen dit te gaan doen aan het begin van een level. Deze modus gaat weer uit als je de huidige groep vijanden aangepakt hebt, zodat je daarna je eerdere kleren weer vliegensvlug en handig aan doet en weer verder gaat met vechten. Een extra tijdsdruk krijg je nog eens doordat je levensmeter continue zakt. Frantic Mode is in Senran Kagura 2 een soort glass canon build geworden, als je echt all-out op sterke tegenstanders wil gaan.