We Are Your Friends

We hadden al eerder Project X, een film die voor een groot deel beheerst werd door muziek, en dan het liefst EDM (electronic dance music). Nu is hier, van de makers van de MTV-serie Catfish, een film over de wereld van dj's. Of nouja, de wereld van één beroemde dj: James Reed, gespeeld door Wes Bentley. Wat volgt is een ietwat moeizaam begin, met een gemixt slotstuk.

Zac Efron is hot op dit moment. Voor veel vrouwen letterlijk, maar ook in de filmwereld kan de man niet stuk. Na zeer succesvolle rollen in drama's als Charlie St. Cloud en een comedyrol in Bad Neighbours, is het ditmaal tijd voor een rol die niet echt in een genre te definiëren valt. Hij speelt Cole Carter, een aspirant-dj die zijn tijd verdoet met het promoten van feestjes met zijn vrienden. Maar Cole wil een grootser, beter leven dan dat hij nu heeft in de vallei van Los Angeles. Totdat hij ontdekt wordt door James Reed, een dj die misschien nog het meest te vergelijken valt met David Guetta. Reed neemt Cole mee in zijn wereld en leert hem te luisteren naar de echte geluiden in de wereld waarmee hij zijn muziek maakt.

De film komt wat langzaam op gang, mede door het feit dat de feestscènes voor een groot deel in slow motion zijn geschoten. Wanneer Cole in contact komt met Reed, is het tempo terug in de film en komt het ook met betere muziek op de proppen. Vooral de remix van Years & Years' 'Desire' is een frisse toevoeging aan een wat saai ogende hardloopscène. Ook de remix die Cole uiteindelijk maakt, en waarmee hij het publiek aan het dansen krijgt, is een goed exemplaar. Ook wordt de weg ernaartoe leuk uitgelegd.

Het snoepje van de film is ongetwijfeld Emily Ratajkowski. Het model, dat de kijker eerder kon zien in het indrukwekkende Gone Girl, speelt de assistente en tegelijkertijd het vriendinnetje van James Reed. Haar rol lijkt op het eerste gezicht een typisch geval van 'gooi maar een model in de film en dan moet het wel goed komen', maar als er wat beter gekeken wordt naar de acteerprestaties van Ratajkowski, dan blijkt dat het hem in de nuance zit, die ervoor zorgt dat de oplettende kijker niet alleen maar een mooi model op het scherm ziet, maar een goede beginnende actrice.

We Are Your Friends is voor het mooie net iets te laat in de zomer uitgekomen, want dat het een typische zomerfilm is, staat als een paal boven water. Zac Efron is een fijne acteur om naar te kijken, en wordt ook steeds beter. Het gemixte slotstuk met het nodige drama zorgt voor een frisse dj-film die op scriptueel vlak misschien beter had gekund, maar dat door de fijne mix van muziek en acteurs niet hoeft te zijn.