Onechanbara Z2: Chaos

Op gamescom mocht ik een half uurtje met de halfnaakte vampieren rondslashen. Niet heel veel later viel de volledige versie van Onechanbara Z2: Chaos al op de digitale deurmat. Bier: check. Hersenen op nul: check.

Na een paar uur op moeilijkheidsgraad medium, het hoogst kiesbare als je van nul begint, rollen de credits van Onechanbara Z2: Chaos al over het scherm. Het waren een paar bizarre uren. Allereerst het verhaal. Wie heeft dit verzonnen en mag ik ook wat van dat spul dat hij gebruikt heeft? Vampieren en banefuls zijn al eeuwenlang in een strijd verwikkeld. Twee vampierzussen, Kagura en Saya, werken samen met twee baneful zussen Aya en Saki om een kwaadaardige bitch tegen te houden. Die heeft een zombieplaag over de gehele wereld verspreid en als speler bezoek je onder andere een cruiseschip in Japan, de oerwouden in Peru en de stranden van Los Angeles om vooral veel zombies neer te maaien.

Onechanbara Z2: Chaos

Iedere zus heeft een specialisme in een wapen. Sommige hebben nog een tweede wapen bij zich en de meesten hebben nog een projectiel om te gooien voor aanvallen op lange afstand. Door vijanden te verslaan krijg je punten, waarmee je nieuwe combo's, betere wapens en nieuwe specials kunt kopen. Nodig heb je ze niet op medium, want pas in de laatste missie kwam ik erachter dat je dit kon doen. Op zich jammer, want bepaalde handelingen, zoals het maken van cool uitziende combo's, die in het spel dan ook COOL-combo's heten, worden gemakkelijker gemaakt door een speciale ring te kopen. Voordat je alles zou hebben gekocht ben je wel even verder.

Het verhaal van Onechanbara Z2: Chaos heeft niet veel om het lijf, de dames evenmin. In de PlayStation Store kun je nog extra pakjes kopen, maar dat is puur voor polygonen-geilheid. Het vechten voelt daarentegen wel tof aan. Het is geen spel dat je acht uur achter elkaar moet spelen, want dan word je het echt wel beu, maar een paar uurtjes is net genoeg om de frustratie van de dag even van je af te slaan. Heel veel diepgang of combo's zitten er niet in, maar diegene die er zijn zien er in ieder geval pijnlijk uit, zoals het hoort. Bloedspetters druipen dan al snel van het scherm en bloederige voetstappen waar de dames lopen, zorgen er voor dat je weet wie er verantwoordelijk voor is.

Onechanbara Z2: Chaos

In Onechanbara Z2: Chaos is er een tutorial-modus om je zonder straf te laten oefenen op combo's en finishers. Heb je dat door, dan kan het bloed en gore pas echt over het scherm stromen, want hordes vijanden wachten op je in de story-modus. Maar eigenlijk is de challenge-modus het leukst. Daarin krijg je missies in dezelfde omgevingen als in het verhaal, maar met een beperking. Zo mag je alleen dash-aanvallen doen in de ene, maar mag je alleen speciale aanvallen doen in de ander. En speciale aanvallen moet je opladen, dus dat is een stuk lastiger. Ook hierin heb je verschillende moeilijkheidsgraden. En geloof me, ze worden een stuk lastiger dan dat.

Zombies zijn niet de enige plaag, ook allerlei bazen komen je het leven zuur maken. Sommige zijn echt torenhoog en natuurlijk hebben ze verschillende fases om te verslaan. Eén ding heb ik echt op moeten zoeken: soms verscheen er een toetsencombinatie gevolgd door een blauwe pijl op het scherm en ik had niet door dat ik iets met het touchpad op de controller moest doen om die pijl correct te verwerken. In de tips die je op elk laadscherm krijgt was het ook niet te lezen, maar Google is je vriend. Over laadschermen gesproken: zelfs als je Onechanbara hebt opgestart en naar het hoofdmenu wil gaan, krijg je al een laadscherm en dat wordt niet veel beter. Het spel barst van de laadschermen.

Al met al is Onechanbara Z2: Chaos niets meer dan een tussendoortje. Een vermakelijk tussendoortje, ondanks de vele foute dingen. Naakt, bloed en gore, de makers hebben duidelijk een manier gevonden om op te vallen, maar met flink wat meer budget zou het echt wat kunnen worden. Nu zijn het PlayStation 3-graphics op een PlayStation 4 en heeft het te veel laadschermen. Om maar niet te spreken van de stemmen. En toch is het 's avonds na het werken even lekker om met de dames zombies te slashen. Wel op de moeilijkheidsgraad 'Violent', want ja 'Hard' viel uiteindelijk ook wel mee. Onechanbara Z2: Chaos komt 28 augustus uit op PlayStation 4 in Europa, terwijl andere windstreken er al veel eerder mee aan de slag konden.

• Hack & slash met halfnaakte dames
  • Challenge modus
  • Veel laadschermen