Tembo the Badass Elephant

Tembo is Rambo in olifantvorm met een stripboekuiterlijk. Deze badass side-scroller is vermakelijk en biedt veel bekende elementen uit soortgelijke games als Rayman en de oudere Sonic-games. De game is wel erg kort en de vraag is of Tembo genoeg originaliteit biedt om zich te kunnen onderscheiden van andere platformers en kan uitgroeien tot een volwaardige nieuwe franchise.

De ontwikkelaar van Tembo the Badass Elephant is GameFreak. Die naam kennen velen onder ons ongetwijfeld, aangezien het de ontwkkelaar is die vrijwel alle Pokémon-RPG's maakte; Pokémon Red & Blue, Gold, Silver, Crystal, Ruby, etcetera. Het is dus opvallend te noemen dat ze nu een hoog tembo tempo platformer uitbrengen voor de huidige generatie consoles, waar ze in het verleden bijna exclusief voor Nintendo-consoles ontwikkelden.

Tembo is een soldaat. In het begin van de game zie je Tembo genieten van het goede leven, ergens op een afgelegen eilandje. Hij krijgt vervolgens een oproep van kolonel Krenman van de Shell Army, die hem dringend verzoekt assistentie te verlenen bij een invasie van een militaire kracht genaamd the Phantom. Tembo neemt afscheid van het thuisfront en meldt zich bij zijn oversten voor een briefing.

De bedoeling in Tembo is dat je, logischerwijs, de levels van links naar rechts doorloopt en onderwijl zoveel mogelijk vijanden van kant maakt en gijzelaars bevrijdt. Tijd speelt hierbij geen rol, maar het aantal omgelegde Phantom-strijders des te meer. Nieuwe levels zijn namelijk pas toegankelijk als je een minimale vereiste aan gedode vijanden hebt bereikt in de voorgaande levels. Zo snel mogelijk door levels heen rennen heeft dus niet zo veel zin. Levels die je al hebt uitgespeeld, kun je gewoon opnieuw spelen om een betere score neer te zetten en zodoende dus eventueel gelockte levels vrij te spelen. Dit is een gewaagd systeem, omdat het je bij een matige score verplicht om levels die je al hebt uitgespeeld opnieuw te bezoeken.

Iedere wereld biedt drie levels, gevolgd door een boss fight. Vijanden bestaan grotendeels uit militaire eenheden, zoals gewone soldaten met uiteenlopende wapens, tanks, helikopters en vliegtuigen. Tembo's brute kracht stelt hem in staat om het leeuwendeel van de oppositie in één of enkele beuken naar het hiernamaals te verwijzen. Het bevrijden van gijzelaars is een extraatje; iets voor de verzamelaars onder ons dus. Wat wel een leuk detail is, is dat iedere gijzelaar die je bevrijdt, plaatsneemt op Tembo's rug.

De besturing van de olifant is het sterkste punt van de game: gameplaytechnisch speelt het heerlijk. Het leveldesign is zo in elkaar gezet dat de nadruk ligt op snelheid en vernietigbaarheid. Je beschikt over aardig wat moves: gewoon 'chargen' door met je slagtanden naar voren op je vijanden af te rennen, uppercuts waabij je slurf in een hamer verandert, chargen midden in de lucht, ground slams vanuit de lucht, Sonic-style spinnen in een bal, etcetera. Met de charge-moves beuk je vrijwel overal doorheen, inclusief vijanden, op elkaar gestapelde auto's, houten hutjes, en de meeste muren. Ook heb je her en der watertanks door het level verspreid staan, waar je je slurf kunt vullen met water. Dit heb je af en toe nodig om brandende objecten te blussen, kortsluiting te veroorzaken of bloemen te doen ontpoppen in platformen waar je op kunt staan.

Ondanks de inspiratie van bijvoorbeeld de Sonic- en Donkey Kong-games, wat goed te herkennen is aan de snelheid, komt de game soms wel wat abrupt stil te staan. Er zit namelijk ook een puzzelelement in de game verweven. Dat is leuk voor de afwisseling, maar haalt enigszins de snelheid uit het spel. Nu had ik daar persoonlijk niet zoveel problemen mee - er is immers geen tijdslimiet om een level te halen - maar ik kan me voorstellen dat het door sommige gamers als een wat misplaatst of onnodig gameplayelement gezien wordt.

Samenvatting
Tembo is een snelle, kleurrijke en komische platformgame die vooral tegen het einde nog best pittig kan zijn. Tembo heeft genoeg moves in huis en de besturing van de olifant is subliem. De game is wel wat kort en biedt niet echt veel herspeelwaarde. De keuze van GameFreak om latere levels 'unlockable' te maken op basis van eerder gehaalde punten zal tevens niet bij iedereen in goede aarde vallen.

• Snelheid
  • Besturing
  • Kleurrijke stripboekgraphics