Final Fantasy XIV: Heavensward

Final Fantasy XIV: Heavensward, de uitbreiding voor de MMO Final Fantasy XIV: A Realm Reborn geeft spelers weer een flinke contentboost aan de toch al flink uit de kluiten gewassen game. Het heeft dan ook even geduurd voordat onze reviewer er veel van heeft kunnen zien. Zijn ervaringen lees je hier.

We kunnen wel zeggen dat de reboot van Final Fantasy XIV geslaagd is. De makers van Final Fantasy XIV: A Realm Reborn hebben veel geleerd uit hun eerste Final Fantasy XIV, en vooral aanpassingen gedaan om hun fouten te herstellen. Ikzelf heb al aardig wat uren in Eorzea rondgelopen, maar was uiteindelijk gestopt door tijdsgebrek. Daardoor mis ik nogal wat content die door middel van gratis patches geleverd werden. Square Enix blijft trouw nieuwe content maken, zodat de hardcore gamers door kunnen gaan. Ik was dan ook erg benieuwd wat de uitbreiding zou brengen, maar een probleem: je moet alles gedaan hebben om in de nieuwe gebieden rond te kunnen lopen. Dat duurde dus even, want sommige content in de patches leverde al avonden werk op om weer verder te komen in het verhaal, de nieuwe zijmissies te doen of gewoon meer te grinden voor nog betere loot.

Final Fantasy XIV: Heavensward

Belangrijk om te weten is dat je alles van de main story hebt moeten spelen om te kunnen beginnen in het nieuwe gebied van Final Fantasy XIV: Heavensward. Mocht je om de een of andere reden wat achterlopen, dan is er dus nog werk aan de winkel. Niet dat dat een straf is, het is namelijk makkelijker geworden om de betere items te krijgen, zodat je sneller naar de content van Final Fantasy XIV: Heavensward kunt gaan. Waar je eerder flink wat moest grinden om items te kopen, krijg je ze nu door de main quests van Final Fantasy XIV: A Realm Reborn te doen, waardoor je sneller mee kunt in de level requirements in de main story. Ben je eenmaal zo ver, dan snap je meteen waarom je Final Fantasy XIV: Heavensward amper nog een uitbreiding kan noemen. Het hoofdverhaal eet nog eens gemiddeld 60 uur van je tijd op en er is naast die quest nog zo veel te doen. Dit is een content boost in het kwadraat, en dan is de eerste patch alweer uit waar een nieuwe raid in zit.

Final Fantasy XIV: Heavensward

Maar Final Fantasy XIV: Heavensward biedt niet alleen nieuwe hoofd- en zijmissies. Er zijn drie nieuwe jobs te kiezen in de uitbreiding. Deze beginnen alledrie op level 30, zodat je niet alle content nog eens moet doen, en dat scheelt tijd en ergernis die je zou krijgen als je al die fetch quests vanaf het begin weer zou moeten doen. De eerste nieuwe job is de machinist. Dit is de DPS van het stel. Hij gebruikt een geweer en heeft de mogelijkheid turrets te plaatsen. Persoonlijk vind ik het een leuke job, die weer heel anders speelt dan bijvoorbeeld de archer, de eerdere DPS op afstand.

De astroloog is de healer van het nieuwe stel. De white mages waren daar eerst de beste in, maar deze astrologen werken met een soort kaartspel, ze trekken kaarten die at random extra bonussen aan het team kunnen geven. Ze kunnen dus erg sterk uitpakken, maar net als een white mage: het ligt geheel aan hoe goed de gamer is die ze bestuurt. Daarnaast hebben ze twee stances die ze niet kunnen wisselen als ze in gevecht zijn. De ene stance zorgt voor regeneratiespreuken en de ander juist beschermende barrières. Het is dus opletten wat er met je meeloopt in het team, want bijvoorbeeld twee barrière-gooiende personages is natuurlijk erg zonde in een groep. Een interessante job op papier, maar ik heb er nog te weinig mee gespeeld om er een mening over te vormen, het spel is gewoonweg te groot om alles in een maand goed te doen.

Final Fantasy XIV: Heavensward

De populairste nieuwe job is de tank: de Dark Knight. Naast flink wat damage reduction spreuken is hij erg aanvallend en gebruikt hij heel veel zwarte magie om zijn aanvallen nog krachtiger te maken. Als tank is hij in ieder geval fantastisch, zeker omdat hij daarnaast de DPS-jobs flink mee helpt gaten in de levensmeter van vijanden te slaan. Het kost wel een constante stroom aan mana, maar met skills als Living Dead doe je dat graag. Deze vaardigheid laat je heel even op één levenspunt steken mocht je normaal dodelijk geraakt worden. In die tijd doe je flink meer schade en als de healer je heelt, leef je daarna weer vrolijk door. En anders is het helaas KO, dus dan moet een teammate je weer zien te redden. Een goed team met een healer en een Dark Knight kan dus hele leuke combinaties maken, waar de healer heel belangrijk is voor ondersteuning, terwijl de Dark Knight alle aandacht opeist en zichzelf bijna de dood injaagt om tegenstanders extra snel te laten lijden.

Final Fantasy XIV: Heavensward

Ook voor bestaande jobs is er weer genoeg te doen. In Final Fantasy XIV: A Realm Reborn is de maximale level 50 voor alle jobs, maar met Final Fantasy XIV: Heavensward krijg je weer een zooi job quests erbij om level 60 te kunnen worden. Nieuwe vaardigheden, nieuwe items, je bestaande personage wordt een nieuw mens. Ook in ondersteunende taken als miner, carpenter en botanist bijvoorbeeld is er van alles nieuw te doen. Nu was ik ondertussen verder gegaan met mijn monk als level 50 miner en er gaat weer een hele nieuwe wereld open als je als miner op rotsen of als monk op vijanden wil timmeren.

En dan zijn er de nieuwe raids in Final Fantasy XIV: Heavensward. Eerder was het soms te lastig om mensen te vinden. Raids met vier man ging meestal nog wel, maar een raid met acht man was meestal wachten tot je een ons woog. De nieuwe raids zijn toegankelijker gemaakt, waardoor ze weer sneller en leuker zijn geworden. Natuurlijk hebben de twee nieuwe Primal-raids weer een paar moeilijkheidsgraden erbij, dus als je Extreme wil gaan, dan blijft het lastig. De raids zelf zijn fantastisch, Ravana is een enorme Primal met teveel zwaarden. De Primal Bismarck is nog groter en zweeft in de lucht. Jij en je team staan op een zwevende rots terwijl hij je aanvalt, tegen de rots beukt en meer tegenstanders op de rots laat verschijnen. De tofste raid is er net bijgekomen: Alexander. Deze mechanische robot gooit alles in de strijd en is allesbehalve een eitje.

Ik kan nog alinea’s lang doorgaan over de nieuwe vliegende mounts, de nieuwe gebieden, het fantastische verhaal, de mogelijkheden met bestaande en nieuwe klassen en meer, maar het is eigenlijk heel simpel samen te vatten: Final Fantasy XIV: Heavensward biedt zo veel content dat je in Final Fantasy XIV belachelijk veel tijd kunt steken met je favoriete bezigheid. Wil je veel knokken, dan is er veel te knokken. Wil je veel verkennen, je kunt helemaal los. Ben je een handelaar en wil je de beste items maken: dat is al een game op zich. Final Fantasy XIV is op dit moment de beste MMO op PlayStation 4, hands down. Mij zien ze in ieder geval weer vaker in Eorzea rondrennen, want ik zit er weer helemaal in. Spelers die Final Fantasy XIV: A Realm Reborn al hebben hoeven niet lang na te denken, nieuwe spelers kunnen veertien dagen lang gratis spelen om te zien of Final Fantasy XIV iets voor ze is. Het is jammer van het maandelijkse abonnement, maar hierdoor zie je wel dat de kwaliteit en ondersteuning fantastisch zijn en blijven.

• Zo veel nieuwe content en uitdagingen
  • Fantastisch verhaal
  • Oude content wat makkelijker gemaakt om snel aan Heavensward te kunnen beginnen.