Pro Cycling Manager 2015

Pro Cycling Manager is zo'n spel dat altijd in de periode van de Tour de France uitkomt. Precies om deze reden word ik altijd weer erg gemotiveerd om het te spelen. Toch was ik na afloop niet altijd even enthousiast meer. Het spel viel vaak toch weer een beetje tegen. De taak om bij Pro Cycling Manager 2015 het tij te keren voor Cyanide Studios.

pcm

Zoals bekend, moet je bij Pro Cycling Manager proberen een heel team succes te bezorgen door verschillende aspecten van dit team te beheren. Denk aan trainingsschema's, sponsors en de strategie die jouw team moet gaan gebruiken tijdens het koersen. Wat mij opviel is dat het tijdens de races een stuk tactischer is geworden dan in de voorgaande delen. Je hebt nu vooral bij de planning en de uitvoering van de tactiek iets meer mogelijkheden. Ook het maken van trainingsschema’s is duidelijk geworden. Terwijl ik in het verleden soms het gevoel compleet had vast te lopen in trainingsschema’s omdat ik het overzicht niet meer had, lijkt dit nu iets beter te gaan. Het blijft nog steeds een kwestie van heel goed lezen en “trial and error” om erachter te komen wat wel werkt en wat niet. Groot voordeel is dat het voortgangssyteem opnieuw gemaakt is, waardoor je renners nu in level omhoog gaan.

pcm

Wat ook meer invloed heeft in deze versie zijn de fitheid en status van je renners. Kon je in het verleden nog weleens een vermoeide renner laten pieken, nu ga je daar echt compleet de mist mee in. Lijkt frustrerend, maar het geeft wel een realistischer beeld weer van hoe het in het echt gaat. Ander groot verbeterpunt is het sprinten tijdens de ritten. Je kunt je sprinter nu besturen door hem een voorkeurslijn te laten kiezen. Het in het wiel hangen en andere renners blokkeren is veel realistischer opgezet.

Grootste vernieuwing dit jaar is de Pro Cyclist. In deze modus van het spel bestuur je niet een heel team, maar beheer je een zelfgemaakte renner die jij naar de top moet loodsen. Het grootste voordeel aan deze modus is dat dit veel makkelijker is dan een heel team beheren. Je hoeft nu alleen maar rekening te houden met jouw renner en dat geeft ruimte voor andere zaken. Vooral ervaren spelers zullen hier meteen aardig wat uren mee kwijt zijn want eenmaal begonnen is het al gauw nog even een laatste race voor ik ga slapen.

pcm

Ook is er nog steeds de multiplayer. Ikzelf heb het na even proberen verder niet meer gebruikt. Voor mij persoonlijk is het niet boeiend, maar in Armada-modus kunnen spelers kaarten van verschillende waardes verzamelen die staan voor spelers en materiaal om hun prestaties tijdens de race te bevorderen. Ook kun je je eigen etappes bouwen in de online omgeving.

Grafisch is het spel echt nog steeds tenenkrommend slecht: volgauto’s die dwars door een renner heen rijden en renners die in elkaar zitten. In principe is het in een simulatiegame ook niet erg, maar als je fanatiek iedere race zelf wil bepalen en niet simuleren, dan zijn dit dingen die op den duur gewoon gaan irriteren. Het is al een paar versies aan de gang en het zou mooi zijn als ze in ieder geval de glitches eruit halen. Ook de licentie is nog steeds niet geregeld. Ik weet niet precies wat de reden hierachter is, maar het zal wel te veel geld kosten. Ik erger mij alleen aan vreemde namen in dit soort spellen. Het commentaar is ook vreselijk.

pcm

Pro Cycling Manager is en blijft een leuke game. Je moet ervan houden en het is ook zeker niet voor iedereen weggelegd. Ondanks de weinige vernieuwingen zijn de dingen die wel nieuw zijn ook een echte toevoeging. De nieuwe Pro Cyclist-modus was echt heel leuk om te spelen en heeft ook een hoge replay-waarde. De ervaren spelers zullen ook dit jaar het spel kunnen waarderen. Ondanks dat het geen topper is, blijft het vermakelijk en zullen deze spelers door de minpunten heen kunnen kijken en aardig wat tijd kwijt zijn met het spel.

• Pro Cyclist
  • Sprinten werkt beter
  • Voortgangssyteem