Blu-ray: Seventh Son

Fantasieverhalen betekenen vaak een succesnummer, zoals al gebleken is bij het verfilmde werk van onder meer J.R.R. Tolkien en G.R.R. Martin. Steeds meer schrijvers hopen net zo'n graal in handen te hebben en steeds meer gaan dan ook aan de haal met het genre. Zo ook Joseph Delaney, die The Spook's Apprentice, en daarop de Ward-kronieken schreef, het boek waarop Seventh Son is gebaseerd. Van deze serie zijn wereldwijd miljoenen boeken verkocht. Of de verfilming dan ook echt een succes is, is van een flink aantal factoren afhankelijk. Hoe zit dat bij Seventh Son?

De film vertelt het verhaal van de jonge Tom, een zevende zoon van een zevende zoon die op een dag gekocht wordt door Meester Gregory, een Geestenjager met maar één doel: het stoppen van de kwaadaardige Moeder Malkin, die de wereld wil hullen in duisternis nadat de bloedmaan zijn eerste stralen op de wereld heeft laten schijnen. Tom blijkt de ideale kandidaat om Meester Gregory te helpen met deze queeste, en komt onderweg voor een aantal proeven te staan waarin hij zich moet bewijzen als echte Geestenjager.

In de bioscoop was de film al niet echt bepaald een denderend succes te noemen. Met een budget van bijna 100 miljoen dollar moet elke goede regisseur wel een aardig staaltje cinema neer kunnen zetten. Dit blijkt niet het geval te zijn, want de special effects zien er knullig uit, het script rammelt aan alle kanten en dat komt de acteerprestaties van een aantal hooggewaardeerde acteurs en actrices niet ten goede.

Jeff Bridges, die in zijn laatste paar werken neigt naar een karikatuur van zichzelf (zie ondermeer R.I.P.D.), slaat opnieuw een flater in zijn rol als Meester Gregory. Om hem dan vervolgens in de extra's, waar het later over zal gaan, te horen praten over de rol als een vernieuwing voor zichzelf, iets wat nog nooit eerder gedaan is, maakt het alleen maar pijnlijker. Ook doet het pijn om Julianne Moore, die onlangs een Oscar won voor haar rol in Still Alice, in een rol te zien die haar totaal niet past. De personages zijn zó onrealistisch geschreven dat de dialogen belachelijk zijn en soms zelfs kunnen leiden tot een beschamend lachje. Zo zijn de scènes tussen Tom en het personage van Alicia Vikander totaal onnodig en is de binding tussen de twee onverklaarbaar.

Over het algemeen dus niet zoveel positiefs, misschien weet het lijstje extra's nog wat positiefs toe te voegen.

Extra's:

- (00:01:16) Alternate Ending: een alternief op het (nogal) open einde van de film.

- (00:26:41) Deleted/Alternate Scenes: een flink aantal verwijderde scènes en ook flink wat alternatieven erop. Erg leuk, en ook een mooie tijdsduur.

- (00:25:03) Making of Seventh Son: deze making of is opgedeeld in drie delen: Defenders of Good, Resurrecting the Wicked en Forging a Medieval Realm. De titels zeggen het al, de featurettes behandelen de hoofdpersonages, de wezens en de fantasiewereld van de film.

- (00:03:33) The Legend and Lore of Seventh Son: de zevende zoon-legende blijkt voor meer culturen een basis te vormen. Ook is het getal zeven in veel culturen een terugkerend thema.

- Een viertal VFX-breakdowns, waarin de scènes te zien zijn voor en na de special effects-behandeling.

Seventh Son is een geschikte film voor een avondje hersenloos fantasy-vermaak, maar voor mensen die snel vinden dat het genre door dit soort films besmeurd wordt, is het geen verstandige keuze. Hersens uit en genieten dan maar? Nee, Seventh Son is het gewoon niet.