CD: Vattnet Viskar - Settler

Twee jaar na het overdonderende album Sky Swallower ligt er eindelijk weer een nieuwe plaat van de uit Plaistow in New Hampshire (USA) afkomstige band Vattnet Viskar in de betere platenwinkels. Zoals je weet is een tweede plaat voor vele bands een hoge drempel maar in het geval van deze Amerikaanse black metalband is daar zeker geen sprake van. Waar we op de eerste plaat van dit gezelschap vooral veel Noorse black metal met een stevige dosis sludge en shoegaze aantroffen horen we op de opvolger Settler ook de nodige invloeden uit de meer atmosferische doommetal en rauwe experimentele nu-metal.

Vattnet Viskar - Settler

Samen met de uit Chicago afkomstige producer Sanford Park doken de mannen de Earth Analog Studios in Champaign (Illinois) in om aldaar de tracks voor Settler op te nemen. Dat Vattnet Viskar geen doorsnee black metalband is blijkt wel uit het feit dat de band zich voor hun nieuwe plaat liet inspireren door een foto van astronaute Christa McAuliffe, die in 1986 bij het ongeluk met de spaceshuttle Challenger om het leven zou komen. Muzikaal gezien doet Vattnet Viskar ook wel wat aan bands zoals Deafheaven, Amenra en Oathbreaker denken. In bijna 40 minuten knalt de band er een achttal loodzware composities doorheen, waarbij de gitaarmuren als een melomane tsunami uit je speakers lijkt te komen knallen.

Vattnet Viskar - Settler 1

Ben je wel een liefhebber van neerslachtige en experimentele doom en black metal en kun je de hierboven genoemde artiesten wel waarderen dan kunnen we je zeker aanraden om dit pareltje eens te gaan beluisteren. We hebben nog een aantal maanden te gaan maar het zou mij niks verbazen dat dit een plaat is die we nog wel in de nodige eindejaarslijstjes tegen zullen komen. Wat een heerlijke bak muzikaal geweld!