LEGO: Jurassic World

LEGO-games zijn hot en ondertussen een begrip in de gamesindustrie. Elke film of serie krijgt langzaamaan een eigen LEGO-game, zo ook Jurassic World. De game gaat zelfs een stapje verder en gebruikt alle Jurassic-films als inspiratie. Dat is veel content die goed overgebracht moet worden, is dat gelukt? Wellicht ten overvloede, maar dit artikel bevat spoilers voor de gehele Jurassic-serie!

LEGO: Jurassic World 1

In één kort antwoord: ja, dat is gelukt. Een iets langer antwoord volgt hieronder. Na een korte introductie kun je zelf de keuze maken waar je heen gaat: Jurassic Park of Jurassic World. De jongere gamer zal ongetwijfeld kiezen voor Jurassic World, terwijl de veteraan uiteraard nostalgische gevoelens gaat ophalen in Jurassic Park. Een goede beslissing, al is het aan te raden eerst de films te kijken. LEGO: Jurassic World volgt het plot namelijk letterlijk op (veranderingen ten behoeve van de humor daargelaten) en kan de film dus flink spoileren. Andersom is dat wellicht een nadeel: je zal geen dingen tegenkomen in de game die je in de film niet zag. Dat maakt de game, in ieder geval in mijn ervaring, niet minder leuk om te spelen.

Dat komt door de combinatie van een sterke gameplay met de LEGO-charmes. In LEGO: Jurassic World kun je kiezen uit acht personages tegelijkertijd (met VEEL meer dan dit aantal om vrij te spelen). Elk personage heeft een unieke vaardigheid, zoals hoger kunnen springen, kunnen schieten en ga zo maar door. Deze vaardigheden heb je nodig om spullen vrij te spelen, LEGO-blokjes te verzamelen, objecten te verwijderen: eigenlijk alles wat we al kennen van de LEGO-games. Dat dit principe goed werkt laat LEGO: Jurassic World zien. Het geheel is leuk om te spelen met één grote plus: je kunt spelen als dinosauriërs!

LEGO: Jurassic World 2

Al snel kom je, als je kiest om naar Jurassic Park te gaan, de triceratops tegen. Met dit driehoornige beest kun je snel rennen en grote obstakels neerhalen met je grote kop. Wie wil dat nou niet? Er zijn meer dinosauriërs speelbaar, met als grote hoogtepunt de velociraptor. Het geeft een enorm goed gevoel met dit welbekende dino-beest rond te rennen en dingen op te eten. Als kind wilde ik altijd al als dinosauriërs spelen en met LEGO: Jurassic World komt die droom eindelijk uit. Jammer genoeg is er wel één nadeel: de dinosauriërs zijn lang niet altijd speelbaar en in totaal zijn er eigenlijk veel te weinig. Dit had wellicht meer nadruk moeten krijgen in de game, maar het feit dat het überhaupt kan is al een grote plus.

Sowieso is er veel moeite in gestoken om de game ‘echt’ aan te laten voelen. Hiermee bedoel ik uiteraard niet realistisch, want het blijft een LEGO-game. Maar de audio is bijvoorbeeld uit de film gehaald en de personages klinken als henzelf. Daarnaast zijn ook alle belangrijke personages uit de films terug: Alan Grant, Ian Malcolm, Ellen Sattler, Sarah Harding, John Hammond, Dennis Nedry, Owan Grady, De Kirby’s, enzovoorts. Het is mooi om te zien dat al het beste van Jurassic Park en World samenkomen op één plek.

LEGO: Jurassic World 3

In LEGO: Jurassic World is er ook een dino-editor toegevoegd, waarin je je eigen dinosauriërs kunt maken (wat toevallig ook de ondergang van Jurassic World betekende, maar dat terzijde). Een leuke extra waarin veel mogelijk is. Je kunt ook als deze gemaakte dinosauriërs spelen, dus wat dat betreft is het zeker de moeite waard. Al merk je wel dat er te weinig gebied en doel is als dino om hier echt waarde uit te halen: daar is de wereld net iets te beperkt voor.

Ook zijn er twee andere zaken waar je zeker rekening mee moet houden. Zoals gezegd volgt de game de verhaallijnen van de films. Dit betekent dus ook dat The Lost World en Jurassic Park III er in voorkomen, wat zeker niet de fan-favorieten zijn. Houd er dus rekening mee dat je ook minder leuke verhaallijnen volgt, afhankelijk van het feit of je fan was van de film in kwestie of niet. Vind je de film niets, dan ga je dat stuk in de game ook zeker niet plezierig vinden. Ten tweede is er het feit dat de gameplay van de game nul komma nul is geïnnoveerd. Ja, je kunt als dino spelen en je eigen dinosauriërs maken, maar daar houdt het wel bij op. De LEGO-formule is sterk, maar als je al meerdere delen van de serie hebt gespeeld, is er weinig nieuws onder de zon op dit gebied.

Al met al staat er dus een sterke game. De game voegt weinig toe aan de LEGO-formule, maar is een geweldig eerbetoon aan de Jurassic-wereld. Spelen als dinosauriërs en ze zelf maken, alle herkenbare personages, goed gebruik van de audio en vooral veel content. LEGO: Jurassic World is een aanrader voor fans van LEGO-games en Jurassic-films, maar je moet voor jezelf nagaan of je wel het complete pakket wilt. Ondertussen ga ik weer verder met rondrijden als mijn rode Indominus Rex met Triceratops hoorns, Ankylosaurus rug en Stegosaurus staart. Awww yeah!

• Solide gameplay...
  • Dinosauriërs!
  • Alles van Jurassic aanwezig