Game of Thrones - Mother's Mercy

En dat was er weer één. Een wat rustiger seizoen van Game of Thrones maar er zijn weer genoeg zaken gebeurd om een kleine 9 maanden van bij te komen. Voor mijn laatste woord gaan we eerst deze volgepropte laatste aflevering maar eens bespreken. Verschillende verhaallijnen van dit seizoen kregen een set-up voor volgend seizoen of bereikten een climax waar we tot april 2016 over na zullen spreken.

LET OP! SPOILERS VOOR SEIZOEN 5!

Laten we toch beginnen in Dorne. Het geneuzel daar kreeg deze episode nog een epiloog waarin eindelijk de zogenaamde arc van dit seizoen duidelijk werd. Hoewel, een échte arc wil ik het niet noemen. Het was nog steeds erg veel Jaime en Bronn guitig naar Dorne, dansen met sexy dames en weer naar huis. Gelukkig bleef dit alles niet zonder gevolgen en eindigde het met de dood van Myrcella. Wat dat voor volgend seizoen betekent is nog onduidelijk. Het belangrijkste wat ik ervan meenam is dat Jaime zich voor het eerst erkend voelde als vader, wat een nieuwe dynamiek aan zijn wereld kan geven. De serie is eigenlijk nooit makkelijk geweest voor Jaime, en na zijn hand zijn nu ook al twee kinderen van hem afgenomen. Zal dit volgend seizoen tot een politieke crisis met Dorne leiden? We zullen het zien.

Game of Thrones Sandsnake

Vervolgens schakel ik over naar Stannis. Na het levend verbranden van zijn dochter is het vertrouwen in hem als leider enigszins afgenomen en dus verlaten vele manschappen zijn leger. Bovendien besluit zijn vrouw zichzelf van het leven te roven. Life is tough. Hij kiest ervoor om met het restje manschappen (zonder paarden) de aanval op Winterfell in te zetten maar de strijd is eigenlijk al voorbij voor ze begint. Dit werd weer schitterend in beeld gebracht. Aan het eind van de slachting vinden we een gewonde Stannis, waar ook Brienne hem vindt. Ze veroordeeld hem ter dood voor de moord op Renly maar de camera knipt subtiel weg voor we Stannis daadwerkelijk zien sterven. Het is dus veilig om aan te nemen dat Stannis nog leeft. Dit is overigens geen spoiler uit de boeken, gezien deze verhaallijn de boeken voorbij heeft gestreefd. De dood van Stannis zou voor de reeks ook erg ongelukkig zijn, want dat zou betekenen dat zijn karakter meer een deus ex machina is geweest die telkens opdook als het verhaal iemand nodig had. Nu we zelf ook geïnvesteerd zijn in Stannis (wat dit seizoen wat mij betreft voor het eerst gelukt is) zou het te weinig impact op een ander personage hebben om hem dood te laten gaan. Als er iemand sterft in Game of Thrones heeft dat altijd impact op andere punten in het verhaal. Of zit ik er volgens jullie helemaal naast?

In datzelfde Winterfell komt ondertussen Reek bij zijn zinnen en met een smak gooit hij Myranda naar beneden. Théon redt onze Sansa en springt met haar over de muren van Winterfell, een moment letterlijk uit de boeken. Heerlijk moment. Belanden ze in de zachte sneeuw? Heeft Winterfell een slotgracht? Dat zien we volgend jaar. Dan maar naar Braavos, waar Arya weer eens mag shinen en á la Kill Bill een vijand van seizoen 1 bruut mag vermoorden. Hoewel dit eindelijk als gerechtigheid voelde, bracht het onze Arya van de regen in de drup. Want onze Many-Faced God was het niet met deze actie eens. Arya is nog steeds teveel Arya (zoals ze zelf al zei) maar ze is nog niet niemand. Haar training is dus nog niet compleet. Als straf wordt ze blind. Ze zal eerst haar training af moeten ronden.

Game of Thrones Drogon & Daenerys

Meereen. Jeetje, wat gebeurde er veel deze aflevering. Jorah en Daario gaan op zoek naar Daenerys, waar Tyrion achter wordt gelaten en feitelijk heel snel van verbannen tot slaaf tot regeerder van een stad wordt gebombardeerd. Als je klein bent en je mond mee hebt kom je een heel eind? Varys blijkt hier ook weer klassiek op te duiken wat tot de leukste dialoog van de aflevering leidde. 'The birds sing in the west, the birds sing in the east. If one knows how to listen'. Daenerys is ondertussen in Verweggistan aangekomen waar ze wordt omsingeld door een khalasar. Ik ben geen fan van dit einde. Als je het heel zwart-wit bekijkt is Daenerys weer terug bij de start van seizoen 1. Zonder iets, verlaten in een vreemd lang, omringd door grote mannen op paarden. Tsja... Als Drogon haar nou naar Westeros had gebracht, konden we eens met die verovering beginnen. Moeilijk te voorspellen waar dit volgend seizoen heen leid.

Game of Thrones Walk of Shame

De walk of shame. Een indrukwekkende scène die terecht bewaard werd tot bijna het einde. De lengte van deze loop was drukkend in beeld gebracht. Op beeld duurde het afgerond 5 minuten vanaf de trappen tot de Red Keep. In die 5 minuten laat Lena Headey haar acteertalenten op alle lagen zien. Ze laat Cersei transformeren naar een sterke vrouw tot een gebroken zielig hoopje wat in de armen van Qyburn bij moet komen. Maar aan welke kant staan we nou als kijker? Cersei is een bitch, dus heeft ze dit verdiend? Of gaat dit ook voor haar te ver? Beginnen we, zoals met Jaime ook gebeurd is, sympathie voor haar te krijgen? Bij mij vandaag nog niet, maar wie weet wat er nog komen gaat. En heeft Qyburn The Mountain weer tot leven gewekt, nadat we hem eerder dit seizoen zagen experimenteren?

En dan het slot van de aflevering. De aflevering begint met het afscheid van Sam bij Castle Black waardoor Jon nog maar weinig vrienden over heeft. Melissandre komt echter weer terug en zij lijkt geen vijand van Jon te zijn als we eerder dit seizoen mogen geloven. Maar toch wachten zijn vijanden geen moment om hun wraak te nemen. Olly roept Jon dat een van de Wildlings Benjen Stark heeft gezien (die gast van seizoen 1, aflevering 1). Maar dan komt Jon erachter dat hij verraden is, en één voor één steken zijn broeders hem in zijn hart. Met Olly die 'For the watch' de laatste en definitieve slag toebrengt. Jon valt achterover en we zien zijn bloed en leven langzaam uit hem lopen, waarna hij zijn laatste adem uitblaast.

Game of Thrones Jon Snow

Duidelijker in beeld kan het niet. Maar toch roept dit de vraag op: is Jon echt dood? We hebben genoeg zaken gezien in het verleden die ons doen laten hopen. Zo hadden we daar seizoenen terug Beric Dondarrion die uit de dood kon opstaan. We zien The Mountain nu ook weer terug. En dan zijn er nog de Wargs. Genoeg theorieën over Jon Snow dus. De boeken eindigen op hetzelfde punt als de serie, dus niemand lijkt het nu zeker te weten. In interviews is acteur Kit Harrington erg stellig dat hij in seizoen 6 niet meer meedoet. Sterker nog, hij heeft zijn haren die hij jaren moest laten staan inmiddels afgeschoren. En hoewel het klopt binnen de verhaallijn van Jon, voelt de dood van Jon als een té grote aderlating voor de serie om zomaar af te laten sterven. Er zijn geen andere personages die de verhaallijn bij Castle Black kunnen dragen. Dan is er nog het mysterie omtrent zijn ware afkomst (wie gelooft er nou écht dat eerzame Neddard Stark een kind verwekt heeft bij een hoertje?). En was Jon niet het Ice van Daenerys' Fire, één van de centrale thema's van deze serie? Ruimte voor discussie lijkt me!

Weer een seizoen in het blik. De recaps werden steeds langer en deze aflevering was een ware marathon. Persoonlijk heb ik sterk genoten van dit seizoen en hebben ze de langdradige boeken 4 en 5 prima weten te verwerken, hoewel er nog veel onbehandeld is. Ik vertrouw erop dat dit in een later seizoen nog terugkomt. De serie koos dit seizoen zijn eigen richting, wat ook nodig was. Het geeft de serie een eigen identiteit en kiest hiermee voor een eigen vertelstijl. De serie blijft nog altijd complex maar langzaam beginnen de verschillende lijntjes meer en meer naar elkaar toe te lopen. Ik heb er weer van genoten en zal volgend jaar weer wekelijks verslag doen van seizoen 6!