Man Up

Wat als je per ongeluk terechtkomt in een blind date, maar jij zelf helemaal niet de blind date bent. Het spelletje meespelen of direct bekennen dat het één groot misverstand is. Met die vraag in het achterhoofd vertelt Man Up een verhaal dat perfect past in het genre van romantische komedie. Het hoeft niet altijd meer te zijn.

Nancy (Lake Bell) is 34 en zit tegen het uitgebluste aan. Na een aantal stukgelopen relaties is ze nu toch eigenlijk wel op zoek naar iemand om haar leven mee te delen. Wanneer ze op weg is naar het robijnen-huwelijksfeest van haar ouders, komt ze op het station Jack (Simon Pegg) tegen, die haar per ongeluk aanziet voor zijn blind date. Nancy is wel in voor een avontuur en speelt het spel mee, en dit zorgt voor een aantal ongemakkelijke maar zeer hilarische scènes.

De film heeft allereerst de perfecte lengte voor het genre. Na 90 minuten zijn de grappen gewoon op en is het eerlijk om de kijker met een goed gevoel achter te laten. Dat is het doel van het genre en daar slaagt Man Up zeer goed in. Dat Pegg zelf aan het roer stond als producer is door de hele film te merken, want zijn soort humor, die hij al eerder liet zien in films als Shaun of the Dead en Hot Fuzz, is door de hele film heen rijkelijk verspreid. Het acteerwerk van beide hoofdrolspelers is van een hoog niveau en de verleiding is dan ook erg groot om soms niet na te denken over het feit dat dit een film is. De grappen volgen elkaar vaak in hoog tempo op en soms op manieren die vrij onverwacht zijn. Het type humor is overigens wel typisch Brits: erg droog en vooral niet te serieus.

Het hele verhaal speelt zich ongeveer in één middag en avond af in het centrum van Londen, waardoor er ook soms nog wat moois te zien is van de wereldstad. De scènes op de South Bank zijn goed geregisseerd en geven een extra tintje aan het verhaal. Iets wat ook opvalt zijn de bijrollen, vervuld door Britse iconen als Ken Stott en Rory Kinnear. Ook zijn er wat kleine rolletjes weggelegd voor Game of Thrones-sterren John Bradley (Sam) en Dean-Charles Chapman (Tommen). Dit alles zorgt voor een leuk extra sausje op een gerecht dat al prima in orde was zonder die saus.

Man Up is een romantische komedie met een fijne, luchtige sfeer om zich heen. De chemie tussen de twee hoofdrolspelers spat van het scherm af en daarmee ook de stiekeme romantiek, die af en toe wat moet lijden onder het streven om vooral erg grappig te zijn. Een heerlijke film om eens te kijken op een zondagmiddag, waardoor geheid een lach zal ontstaan. En absoluut meer dan dat pretendeert de film ook niet te zijn. Dat is ook wel eens fijn.