Red Sky

Red Sky is een film van regisseur Mario van Peebles waarin het allemaal draait om een stel Amerikaanse piloten die tijdens de oorlog in Amerika op zoek zijn naar massavernietigingswapens. Als op zekere dag gevechtspiloot Butch Masters (Cam Gigandet) en zijn collega Tom Craig (Shane West) van een mysterieuze spotter genaamd Warlord 2 de opdracht krijgen om een ogenschijnlijk verlaten oude chemische fabriek te bombarderen, maken ze een enorme fout. In de fabriek bevinden zich namelijk een groot aantal wetenschappers die net het biochemische wapen Rainmaker hebben gevonden.

Red Sky 1

Bij de aanval vallen meerdere doden en Masters en Craig worden gedwongen om hun ontslag te nemen. Een zevental jaren later duikt Rainmaker opeens weer op. Om het massavernietigingswapen voor eens en voor altijd uit te kunnen schakelen, hebben ze de hulp nodig van hetzelfde team dat eerder met het wapen te maken kreeg. Masters en Craig zijn echter concurrenten van elkaar geworden en hebben beiden ook nog eens een oogje op de aantrekkelijke journaliste Karen Brooks (Rachel Leigh Cook). Alsof dat al niet genoeg ellende oplevert, duikt dan ook nog eens de geheimzinnige Warlord 2 opnieuw op. Het is het begin van een dodelijk kat-en-muisspel.

Red Sky 2

Het verhaal van Red Sky is gebaseerd op het boek Kerosine Cowboys: Manning the Spare van de Amerikaanse oorlogsveteraan Randy Arrington. Peebles heeft er echter een nogal rammelend verhaal van gemaakt dat zich nog het beste laat bekijken als een soort van wanstaltige kruisbestuiving tussen Top Gun en Iron Eagle. Bij het aanhoren van bovenstaand verhaal zou je een spectaculaire actiefilm verwachten, maar in het geval van Red Sky lijkt het allemaal maar niet op gang te komen. Red Sky opent sterk maar zakt daarna al snel in als een mislukte cake om pas aan het einde van het verhaal nog heel even op te stijgen.

Red Sky 3

Waar de film vooral onder lijdt is het feit dat het verhaal zich op te veel verschillende locaties afspeelt waardoor er te weinig tijd overblijft om enige diepte aan de eendimensionale personages te geven. Dit is zo'n typische film die je op een regenachtige zondagmiddag bij je lokale videotheek (voor zover die nog bestaan) huurt bij gebrek aan een betere titel.