Retro Review: Mad Max

The Film That Started It All... één van de taglines van de eerste Mad Max film, en daarom des te toepasselijk voor deze eerste aflevering in een nieuwe reeks: Retro Review. In deze speciale reviews kijken we terug op klassieke films die jaren geleden het witte doek glansrijk en vol glorie wisten te vullen. Met het aantal remakes, reboots en sequels de komende jaren is dé tijd aangebroken om eens terug te kijken naar de originele films. Zo hebben we dit jaar alleen al Jurassic World, Terminator en Star Wars te gaan, waarbij komende jaren nog vervolgfilms op Alien, Independence Day en Indiana Jones in het vat zitten. Deze films trekken de komende tijd volle zalen. Maar laten we ook eens stilstaan bij het begin van deze franchises. Zoek de DVD of blu-ray eens op, check of de film op Netflix staat en geniet weer eens retro-style. In dit eerste deel: Mad Max!

Mad Max (1979) screen 1

In 1979 was daar de eerste film in dit drieluik, waar komende week een reboot van zal verschijnen. De film is voor een schijntje (het budget was niet hoger dan $400.000) gemaakt door George Miller. Miller was indertijd nog geen grote naam. Hij werkte op een Eerste Hulp in Australië, waar hij veel slachtoffers van auto-ongelukken binnen zag komen. Hier ontmoette hij Byron Kennedy, een amateur filmmaker. De twee maakten eerst een korte film die het goed deed op verschillende festivals. Geïnspireerd door het leed van de patiënten en de oliecrisis van 1973 creeërden ze een dystopische wereld, waar de uitgestrektheid van Australië zich perfect voor leende.

De titelrol, Max Rockatansky, wordt gespeeld door Mel Gibson. In die tijd nog een onbekende Australiër, inmiddels een gevallen ster. Max werkt voor de Main Force Patrol, een eenheid die probeert de criminaliteit in te perken. In een wereld waar brandstof schaars is heeft de MFP het hier steeds moeilijker mee. Ze hebben hun handen vol aan Toecutter, leider van een motorgang. Zo moeilijk zelfs dat Max zijn partner ernstig verminkt ziet raken. Hij besluit de MFP te verlaten en met zijn vrouw en zoon op vakantie te gaan. Pas hier slaat het echte noodlot toe, waarna Max nooit meer dezelfde zal zijn en de titel Mad Max verdient...

Mad Max screen 2

De film is oud. Heel oud. In de eerste run was de film ook niet direct een grote hit. Nee, dit was voornamelijk op VHS nadat deel 2 in de bioscopen verscheen. Toch is de film an sich iets bijzonders. De dystopische wereld ligt heel dicht bij onze wereld, maar is nét anders genoeg om het geloofwaardig te maken. In 1979 kon je nog niet all-out. Er waren nog geen visual effects en de specials effects die er wel waren, waren heel duur. Daarom wordt de wereld hier subtiel weggezet en mogelijk is het daarom zo geloofwaardig.

De kracht van de film zit echter in de actie. Deze is visueel en ontzettend dynamisch. De film start met een indrukwekkende achtervolging waarbij vakkundig auto's worden gesloopt. Soms zijn er echter wel heel veel snelle edits, wat toch verraadt dat met slim plak- en knipwerk deze stijl wordt opgebouwd. Er zit natuurlijk een limiet aan het aantal auto's wat je kan slopen. Het gerucht gaat dat George Miller zelfs zijn eigen auto in de prak heeft laten rijden voor deze film.

Tand des tijds

Bij iedere RetroReview moeten we onzelf de vraag stellen: heeft deze film de tand des tijds doorstaan? Mad Max biedt ons 90 minuten aan actie, visueel gepresenteerd maar flitsender gemaakt door het gebruik van veel knippen. De dytopische toekomst is sprekend, maar biedt niet voldoende om ons te doen verlangen naar meer, behalve naar een nieuwe versie. De film heeft de tand des tijds niet helemaal doorstaan. De beperkte speeltijd en de meest recente HD-versie laten echter genoeg leuks zien voor 1,5 uur vermaak. Voor een flimliefhebber is het leuk deze film nog eens terug te zien, maar het grote publiek zal ik doorverwijzen naar het meer uitbundigere Max Max Beyond Thunderdome of de nieuwe Mad Max Fury Road.

Zijn er hier meer FOK!kers die de film nog eens opgezet hebben in de aanloop naar de nieuwe Mad Max? En welke film willen jullie nog eens opnieuw in de spotlights zien staan? Laat het weten in de comments hieronder!