Grand Theft Auto V

Eens in de zoveel tijd komen er spellen voorbij die ver boven de rest uitsteken. GTA 5 is zo een game. Als je het voor elkaar krijgt om met een oude en vervolgens ook met een nieuwe generatie zulke verkoopcijfers te halen, en vervolgens ook nog een community zover krijgt om enthousiast te wachten op een pc-versie heb je het goed gedaan. De vraag die nu nog speelt is: waarom moet deze ook gespeeld worden door zoals sommige zeggen The Glorious PC Gaming Master Race?

gta5

Na een download via Steam van ruim 60GB kon ik eindelijk beginnen en laten we maar meteen met de deur in huis vallen en het hebben over het grafische verschil. Ik maak thuis gebruik van een gaming-laptop met specs genoeg om hem op max te spelen. Wow… Ik heb het ook gespeeld op PlayStation 3 en PlayStation 4, maar pc is toch echt veel mooier. Helaas heb ik niet de 4K-optie kunnen testen, maar kan me voorstellen dat het er alleen maar mooier op wordt. Om het zekere voor het onzekere te nemen heb ik mijn pc- en PlayStation 4-versie eens naast elkaar gezet en je merkt dat de pc-versie echt zuiverder is. Opmerkelijk als je weet dat PlayStation 4 net uit is. Ik erger mij aan fanboy wars, maar PlayStation 4 redt het gewoon niet.

gta5

Op je pc GTA 5 spelen is toch even anders dan op een console. Nou hebben we mazzel dat controllers vandaag de dag prima werken op pc dus heb ik besloten om gelijk maar eens te testen of mijn PlayStation 4-controller een beetje werkt op mijn pc. Het werkt vooral bij de racemissies want ik liep met mijn toetsenbord tegen problemen aan. Autorijden met pijltjestoetsen is het gewoon net niet, maar daarvoor werkt de controller echt prima. Het andere gedeelte daarentegen, het schieten en lopen, is echt superieur op pc, maar dan wel in first-person-modus. Wat een feest is dat nu. Op PlayStation 4 zag ik er het voordeel niet echt van in omdat ik persoonlijk de combinatie fps en controller niet fijn vind werken, maar op pc wel. Ik merk dat sommige missies nu veel sneller zijn gedaan dan voorheen, en dit komt puur door het feit dat de muis/keyboard-combinatie voor mij persoonlijk veel beter werkt. Uiteraard is dit nog altijd een kwestie van smaak en zal dit bij andere mensen niet zo zijn.

gtA5

Een andere nieuwe optie op pc is de editor. Ik heb meestal niet heel veel met dit soort dingen, maar kan mijn goed voorstellen dat dit YouTube zal overladen met nieuwe filmpjes van GTA 5. Omwille van de review ben ik er toch maar even mee aan de slag gegaan om te kijken of het nu erg moeilijk is om iets redelijks te bouwen. Het viel mij op dat het vrij simpel was om iets te maken, maar wanneer je echt iets moois wilt maken zal je toch even wat tijd hieraan moeten besteden. Leuke extra voor de mensen die er van houden.

GTA5

Het verhaal heb ik bewust niet meegenomen in deze review. We kennen GTA 5 nu allemaal wel. Het ging mij persoonlijk echt om het verschil tussen de verschillende versies. GTA 5 voor pc heeft alle andere platforms verpulverd als het gaat om grafisch geweld, maar door de combinatie van controller plus muis en keyboard wint pc het ook nog op gameplay. Online Heists met drie vrienden doen geeft zeer veel voldoening. Diep respect dat het Rockstar lukt om met hetzelfde spel drie jaar achter elkaar de markt te domineren. GTA 5 op pc is voor mij persoonlijk het beste spel van het jaar tot nu toe en ik had hem al twee keer uitgespeeld. Is er dan ook nog een nadeel? Ja, als je drivers niet up-to-date zijn kun je een hoop problemen verwachten dus zorg ervoor dat je over de laatste versie beschikt.

• Grafisch perfect
  • Switchen tussen controller en muis/keyboard
  • Video Editor