Game of Thrones - High Sparrow

Na twee weken langzaam opbouwen boodt deze aflevering ons meer duidelijkheid, onthulingen en een aantal twists. In wat rustig de beste aflevering van dit seizoen tot nu toe genoemd mag worden kijken we in deze recap uitgebreid terug op de ontwikkelingen in de verhaallijnen van de Stark-kinderen.

Let op: spoilers voor seizoen 5, aflevering 3.

Het hart van deze serie blijkt toch steeds weer te liggen bij de Stark-kinderen. En terecht. Als iemand tegenslag heeft gehad, zijn het deze personen wel. Hun vader is bruut vermoord, hun broer en moeder brachten het er niet beter vanaf en dan hadden de meesten ook nog pech met hun direwolfs. Voorlopig ziet het er voor de kids nog niet rooskleurig uit, maar ze krijgen langzaam maar zeker meer controle over hun leven. Arya begon vorige week met haar training tot een 'faceless man', een groepering waarvan we eerder geleerd hebben dat ze de mogelijkheid hebben om hun gezicht te veranderen. Om dit te doen, lijkt het erop dat Arya eerst moet stoppen met Arya zijn. In een ontzettend krachtig moment zien we hoe ze haar spullen weggooit. Behalve Needle, het zwaard wat ze als jong meisje kreeg van haar broer Jon. In plaats van er definitief afscheid van te nemen, verstopt ze hem in de rotsen. Is dit voldoende om haar training af te ronden? De tijd zal het leren.

Game of Thrones 5X03 - screen 3

Jon neemt ondertussen in Castle Black het commando over. Stannis heeft nog steeds plannen met hem, maar een peptalk van Daavos zet Jon op andere gedachten. Bij het toekennen van de taken wordt Jon's leiderschap voor het eerst op het spel gezet. Wijselijk benoemt hij Ser Alliser tot First Ranger, waarna hij Janos Slynt na een vervallen ruïne wil sturen. Slynt weigert dit commando waarna het er heel even op lijkt dat dit tot wat gehannes zal gaan leiden. Maar tegen ieders verwachting in kiest Ser Alliser (vijand en tegenstander van Jon sinds dag 1) toch de kant van Jon, waardoor Slynt al snel op een stukje hout beland. Jon is zijn vader niet vergeten: 'He who passes the sentence must swing the sword' en dat doet hij dan ook. In de meest grafische onthoofding tot nu toe levert Thrones ons deze week weer een dafuq-momentje waarbij kijkers vast wel even verrast werden.

Game of Thrones 5X03 screen

De laatste van de kinderen is Sansa deze week. Na twee afleveringen paardrijden met Littlefinger weten we het doel van deze reis: Winterfell, nu bestuurd door ieders favoriete familie: de Boltons. Sansa wordt uitgehuwelijkt aan Ramsay, een grote afwijking van de gebeurtenissen in het boek. Maar wel een verhaallijn die de komende weken veel spanning op zal leveren. Werd er nu gesuggereerd dat Littlefinger Sansa alleen maar bij de Boltons dropt zodat ze van héél dichtbij haar wraak kan nemen? Het waren immers de Boltons die een flinke hand hadden in de 'Red Wedding'. Sansa zou zomaar weg kunnen komen met een gerichte actie, gezien ze van binnenuit al steun heeft. 'The North remembers'. En zal Theon zich Sansa weer gaan herinneren waardoor de manipulatie van Ramsay ongedaan wordt? Intrigerende verhaallijn!

In King's Landing maken we in deze aflevering ook kennis met de High Sparrow, gespeeld door acteur Jonathan Pryce. Cersei brengt hem een bezoekje, wat lijkt op een bezoekje om hem mee te nemen in haar maniplatie spelletjes. Dit terwijl ze zelf nog wordt gemanipuleerd door Margaery, die steeds de juiste (of verkeerde) snaar weet te raken bij Cersei. En kennelijk ook bij Tommen, die eindelijk zijn maagdelijkheid heeft verloren. Een verhaallijn seizoenen 'in the making'!

Game of Thrones 5X03 - screen 2

En dan natuurlijk de slotscène. De terugkeer van Jorah Mormont, nadat hij weggestuurd was door Daenerys in seizoen 4. Mooi details was ook dat prostituees zich in deze wereld kleden als de Khaleesi. Dat zegt wat over de bewondering die voor haar is ontstaan. Jorah herkent Tyrion natuurlijk onmiddelijk en besluit om Tyrion mee te nemen naar Dany. Maar enfin, dat was toch al het plan van Tyrion. Ik wou ook nog even stilstaan bij het shot waarbij de camera over de volgebouwde brug vliegt. Dit was een ontzettend mooi shot, wat goed de scope van deze stad aangaf.

Het seizoen begint lekker te lopen en de afleveringen zitten weer goed in elkaar. Deze aflevering waren een aantal verhaallijnen ook niet aanwezig, zoals Jaime en Bronn en natuurlijk scènes met Danerys. Daarom was er deze aflevering tijd voor de andere verhaallijnen om te ademen. De gefocuste afleveringen zijn toch vaak die afleveringen die het beste werken. Laten we hopen dat er nog meer mogen volgen.