Boxboy!

Nintendo is de koning van de downloadable puzzel-platformers. Eerder verrasten ze vriend en vijand met de briljante Pullblox, nu komen ze met de evenzo geniale Boxboy!. De 3DS-eShop heeft er weer een pareltje bij.

Boxboy! valt gelijk op door zijn extreem simplistische esthetiek. De game bestaat uit zwart-witomgevingen en ongecompliceerde geometrie. Je speelt met een lopende doos die een kleine sprong kan maken. Het doel is om het eind van korte 2D-levels te halen. Boxboy beschikt echter ook over een speciale kracht: hij kan dozen zo groot als zijn lichaam naast of boven hem laten verschijnen. Hij kan allerlei patronen met die dozen maken en ze vervolgens van zich af gooien om bijvoorbeeld een platform te maken.

Deze originele mechaniek intrigeert meteen, maar pas vele levels later begin je te merken hoeveel ontwikkelaar HAL Laboratory met dit concept heeft weten te doen. De dozen dienen niet alleen als simpele opstapjes, je kunt ze ook gebruiken als schild, als bruggen, als objecten die Boxboy zelf vooruit stuwen en nog veel meer. Elke wereld, die uit een handjevol levels bestaat, heeft bovendien een uniek element. Zo heeft wereld 3 bijvoorbeeld lasers, komt wereld 8 met krijskranen en introduceert wereld 12 magnetische vlakjes.

In Boxboy! ben je dus constant nieuwe manieren aan het leren om dozen te plaatsen en met nieuwe elementen aan het worstelen. De game blijft zichzelf telkens vernieuwen en blijft daarom ook altijd interessant en vers. Het enige probleem is dat de game wel eerst op stoom moet komen. De eerste werelden zijn allemaal wel erg simpel. Als een puzzelgame te makkelijk is ontbreekt er gelijk dat 'aha'-moment waar alle puzzelgames naar streven. De uitdaging komt er gelukkig uiteindelijk wel. De laatste werelden dwingen je echt om creatief naar oplossingen te zoeken.

Boxboy! mag dan slechts vijf euro kosten, een gebrek aan content is er niet. De game bevat meer dan twintig werelden, maar daarnaast kun je ook in elk level een of twee kroontjes vinden. Er zijn time-trials en speciale levels waarin je hoge scores moet halen. Je kunt kostuums en uiteindelijk zelfs een speedrun-modus vrijspelen. Uiteindelijk heb ik meer dan tien uur in deze game gestopt.

Boxboy! bewijst dat je slechts één origineel idee, één nieuwe gameplaymechaniek, nodig hebt om een geweldige game te maken. Het duurt net even te lang voordat het echt uitdagend wordt, maar aan de andere kant werkt het dat ene idee zó goed uit dat de game nooit verveelt. Boxboy! mag dan een minimalistisch stijltje hebben, het compenseert met een overvloed aan charme.

• Origineel concept waar veel mee wordt gedaan
  • Simpele esthetiek is charmant
  • Veel content voor een zacht prijsje