Concert: Eggbangers Ball 2015

Het afgelopen weekend vond in Stadsschouwburg De Harmonie in Leeuwarden de tweede editie van het Eggbangers Ball plaats. Nu heeft Friesland al een behoorlijke naam hoog te houden als het op de betere metalfestivals aankomt (Into the Grave festival, Dokk'em Open Air) en toen de organisatoren van deze twee festivals de handen ineensloegen om samen een groot indoor metalfestival te organiseren ontstond zo het Eggbangers Ball.

Eggbangers Ball

Naast een aantal internationale topacts was er ook de nodige ruimte voor aanstormend talent. Zo werd er bij de zogenaamde Highway To Hell competitie door een viertal Nederlandse bands stevig gestreden om als openingsact op te mogen treden op zowel het Into the Grave festival als op Dokk'em Open Air. Nu is er altijd een band die de ondankbare taak krijgt om het festival te mogen openen en dit jaar werd dat gedaan door de groep Villany, die momenteel samen met de band Entrails op tournee is. In de grote zaal van de Harmonie, die voor de gelegenheid was omgedoopt tot Ronnie James Dio Stage, lieten de mannen zich niet weerhouden door het weinige publiek en vlamden alsof ze voor een volle zaal stonden op te treden.

Daar het programma was verdeeld over twee zalen hoefde het aanwezige publiek eigenlijk niks te missen van de totale programmering. Op het podium van de Dimebag Darrel Stage trad de band Cornered als eerste kandidaat voor het Highway To Hell gebeuren. De band heeft in de afgelopen jaren al een behoorlijke naam opgebouwd in de scene en dat is dan ook goed te merken bij het optreden op Eggbangers Ball. Het was dan ook niet echt verrassend dat de groep de begeerde plaats op zowel het Into the Grave festival als op Dokk'em Open Air in ontvangst mocht nemen. Daar waren zowel het publiek als de vakjury het over eens.

Ondertussen werd het Ronnie James Dio Stage ingeruimd voor de meest opvallende band van de dag. Eat the Turnbuckle is een gezelschap bestaande uit een stel waanzinnig uitgedoste figuren die er nogal spraakmakende concerten op na houden. Zo schijnt de groep nooit meer op te mogen treden in Schotland en ook in Amerika staat de groep bekend om hun gewelddadige optredens. Zo hoeken de bandleden elkaar als professionele WWF-worstelaars neer tijdens het optreden, meppen ze elkaar in de nek met TL-buizen en worden hoofden tot bloedens bewerkt met kaasschaven, prikkeldraad en ander keukengereedschap. Een soort van Gwar, maar dan niet zo buitenaards uitgedost. Een fijne bak thrashmetal die de aanwezige bezoekers niet snel zullen vergeten.

Dead Man's Silhouette is een vijfmansband uit Meppel die in relatief korte tijd al behoorlijk naam heeft weten te maken met hun explosieve metalcore, waarbij we ook duidelijk de voorliefde voor de betere death metal terug kunnen horen. Naast hun vorig jaar uitgebrachte single 'Nobody Touches the Donut' speelt de band ook een groot aantal onbekende tracks waarvan we mogen hopen dat we deze op het in mei verschijnende album terug kunnen vinden. Mocht je op 2 mei in de buurt van Hoogeveen zijn dan kun je naar Het Podium aldaar voor de presentatie van het debuutalbum van Dead Man's Silhouette. Een band waar we zeker nog meer gaan horen in de nabije toekomst.

In de grote zaal was het ondertussen tijd voor één van de persoonlijke favorieten van de dag. Terwijl het podium werd bedekt met veel rook en groen licht klonk er in de zaal de traditional 'Donald Where's Your Trousers' als intro voor The Monolith Deathcult. De band uit Kampen (Overijssel) maakt loeizware deathmetal met daar doorheen een stevige dosis industrial. Met hun gehoororganen verbrijzelende set laat The Monolith Deathcult duidelijk zien dat je met een goede lichtshow een extra dimensie kan geven aan een optreden en mag dan ook zeker tot de headliners van de dag worden gezien. Een on-Nederlands goede band.

Na de alles overwalsende gitaarmuren van The Monolith Deathcult was het even bijkomen bij het optreden van Insurrection. De band, wiens EP hier op FOK! ook werd besproken, bestaat nu een jaar of vijf en heeft in die tijd al met heel wat grote namen het podium gedeeld. Die podiumervaring is dan ook wel duidelijk terug te horen en zien in de (te) korte set op Eggbangers Ball, een verschijnsel dat wel vaker voorkomt als je een band wel kunt waarderen. Een band die we in de komende jaren ook op eigen kracht wel op de nodige festivals nog tegen zullen komen.

Op de Ronnie James Dio Stage was het ondertussen ook al aardig druk geworden. Het was namelijk tijd voor de Zweedse band Entrails. In een ijskoude blauwe gloed speelden de mannen een lompe bak death metal van grote klasse, met klassiekers als 'End of All Existence', 'Eaten by the Dead' en 'To Live is to Rot' om na een tiental tracks te eindigen met het beukende 'Breath of Blood'. Een duidelijke publiekslieveling en ook een mooie band om de zondagavond mee aan te vangen.

Ondertussen was het op de Dimebag Darrel Stage tijd voor de laatste deelnemer van de Highway To Hell-competitie. De uit Groningen afkomstige band Act of State speelt progressieve metal waarbij de vocalen werden verzorgd door zangeres Michelle Bouma. Jawel FOK!kers, eindelijk weer eens een fatsoenlijke metalband met een frontvrouw. Al bij aanvang van het concert gaf Michelle aan dat ze zich die dag niet helemaal 100 punten voelde met haar stem, maar daar was tijdens het optreden weinig van te merken. Vergeleken met vorig jaar was het niveau van de deelnemers van Highway to Hell dit jaar in elk geval een behoorlijk stuk hoger dan het afgelopen jaar.

Ook liefhebbers van de betere black metal werden op hun wenken bediend met een optreden van onze Vlaamse vrienden van Ancient Rites. Van de band, die al sinds de jaren tachtig actief is, verscheen onlangs hun nieuwste plaat Laguz, waarvan uiteraard een groot aantal tracks werd gespeeld, maar ook horen we oudere nummers voorbijkomen zoals 'Mother Europe' en 'Fatherland'. De mannen mogen dan inmiddels enigszins op leeftijd zijn maar weten als geen ander hoe je moet knallen op een podium.

Dat geldt ook zeker voor de band die na Ancient Rites op de Dimebag Darrel Stage. Het was toch al weer menig jaar geleden dat ik Incursion Dementa voor het laatst op zag treden op het Waldrock festival. Zanger Benny mag dan wellicht zijn wilde haren zijn verloren, de streken van de Waldpyk zijn nog steeds aanwezig. De bandleden genieten zichtbaar van de overweldigende opkomst in de kleine zaal en speelt een explosieve set waarbij zelfs nummers uit de begintijd van Incursion Dementa worden vertolkt. Wat mij betreft kan er niet snel genoeg nieuw werk van deze mannen verschijnen.

Na het zeer overtuigende optreden van de Friezen valt het concert van de Zweedse death metalband Darkane zelfs een beetje tegen. Niet dat de band, waarvoor ook duidelijk een groot deel van het aanwezige publiek naar de Friese hoofdstad is gekomen, niet goed speelt of zo, maar als je net een spetterend concert hebt gezien die je verwachtingen te boven zijn gegaan kan alles wat daarna komt alleen nog maar tegenvallen. Net als dat ook het paasfeest een feest met een lach en een traan is, geldt dat ook voor Eggbangers Ball. De Nederlandse hardrock formatie Vanderbuijst stopt eind dit jaar en gaf op Eggbangers Ball hun laatste show in Friesland. Nog eenmaal mochten de nekspieren losgegooid worden bij tracks zoals 'Flying Dutchman', 'Walking On Tightrope' en 'Welcome to the Night'. Een mooier afscheid hadden de fans zich niet kunnen wensen.

Na Vanderbuijst is het dan tijd voor de headliner van de dag en dat is het Duitse thrash metaltrio Destruction. De band speelt een spijkerharde set met een achttiental tracks uit het rijke oeuvre van de band en laat duidelijk zien en horen hoe een ervaren metalband moet klinken. Anderhalf uur ouderwets genieten van teutonisch gitaargeweld van de bovenste plank, met klassiekers zoals 'Mad Butcher', 'Bestial Invasion' en 'Curse the Gods'. Al met al kunnen we concluderen dat het een zeer geslaagde dag was met een zeer divers programma en we kunnen nu al bijna niet wachten om te vernemen wat er de komende editie op het programma zal staan.