Blu-ray: The Scorpion King 4: Quest For Power

In het eerste deel was het nog Dwayne 'The Rock' Johnson die eervol de rol van Scorpion King aannam. Toen hij bedankte voor een vervolgrol, zaten de producers met een groot probleem. Voor het tweede deel werd dus Michael Copon ingehuurd en toen dit geen succes bleek te zijn (met Scorpion King 2: Rise of a Warrior werd één van de slechtste film allertijden geproduceerd), werd uiteindelijk voor deel 3 en nu dus deel 4 Victor Webster gecast voor de rol van Mathayus. Nog slechter dan deel 2 zal het niet worden, toch?

In het vierde deel van de reeks wordt Mathayus verraden door een goede vriend, waardoor hij zelf op zoek moet gaan naar de Urn der Koningen. Wanneer hij die vindt, doet de verrader er alles aan om deze Urn in handen te krijgen, want in deze Urn is namelijk de sleutel verborgen die leidt naar het Paleis van Oude Kracht.

Zo dom als Mathayus kijkt, voelt de kijker zich ook tijdens de film

Om maar even heel bot te zijn, is het een van de slechtste films die ondergetekende ooit heeft mogen zien. De actie is belabberd, waardoor soms zelfs te zien is dat de gevechten niet echt zijn (de acteurs raken elkaar niet één keer), en om over de special effects nog maar te zwijgen, want ook die zijn gewoon tenenkrommend slecht. Er is zo te zien veel gewerkt met blue en green screen, want de pijlen die afgeschoten worden, de omgevingen die verlengd worden en de props die aangevuld worden, zien eruit alsof elke willekeurige 3-jarige deze had kunnen maken met een computer.

Ook zetten een aantal gerespecteerde acteurs zichzelf flink voor joker door mee te spelen in dit prul. Onder hen zijn onder meer Rutger Hauer en M. Emmet Walsh, maar ook Barry Bostwick zet zichzelf flink voor aap (bijna letterlijk zelfs, in de vorm van een onnodig en belachelijk vogelkostuum). Het is gewoon pijnlijk om zulke getalenteerde acteurs zich te zien lenen aan zo'n goedkope B-film, want dat is eigenlijk wat Scorpion King 4 is. Het ziet er ook gewoon goedkoop uit.

Nee, Rutger Hauer, wat doe je jezelf aan?Nee, Rutger Hauer, wat doe je jezelf aan?

Wel blijkt dat de acteurs zich prima hebben vermaakt tijdens de opnames in Roemenië. Een opsomming van de minieme lijst extra features die te vinden zijn op het schijfje:

Extra's:

- (00:15:23) Deleted & Extended Scenes: een aantal verwijderde (sommige gelukkig wel) en verlengde (nog pijnlijker in sommige gevallen) scènes.

- (00:05:46) Gag Reel: hieruit blijkt dat de acteurs het prima naar hun zin hebben gehad tijdens de opnameperiode. Jammer genoeg zijn ze er te veel van overtuigd dat het publiek dat ook zal hebben. Het tegendeel blijkt waar te zijn.

- (00:17:36) Making of The Scorpion King 4: Quest for Power: zie hoe (volgens producer en regisseur Mike Elliott) de film baanbrekend en superieur is. Droom maar even lekker verder, Mike.

E?n reden om de film te blijven kijken: Ellen HollmanEén reden om te blijven kijken: Ellen Hollman

Al met al kan dus, nadat de kijker de hele rit heeft uitgezeten, geconcludeerd worden dat het maar beter is als er een einde komt aan de franchise genaamd The Scorpion King. Het is wel mooi geweest na drie miskleunen op een rij, waarvan deze er met kop en schouders bovenuit steekt. Het is niet voor niets dat deze film niet eens de bioscoop haalde en er kan maar gewoon beter een voorbeeld genomen worden aan een franchise die het na 5 films, waarvan 2 op direct-dvd werden aangeboden, ook pas snapte: Home Alone. Want dit kan echt niet meer.