Resident Evil: Revelations 2

Resident Evil: Revelations 2 is een game met twee gezichten. Aan de ene kant heb je de horror-survival game die doet denken aan het begin van de serie. Aan de andere kant heb je de actiegame die meer lijkt op de latere titels. Weet Capcom een goede balans te brengen, of is het niet mogelijk om alle fans tevreden te houden?Resident Evil 2 revelations

In Revelations 2 speel je door vier afleveringen heen die het verhaal vertellen. Voor de fysieke release van de game zijn er twee bonusafleveringen meegeleverd, die iets meer over bepaalde stukken in het verhaal toelichten. Vier personages staan centraal. Claire Redfield, die we uiteraard al kennen sinds Resident Evil 2. Zij is lid van Terra Save en probeert met die organisatie bioterrorisme tegen te gaan. Daarnaast is er Moira Burton. Zij wordt door Claire overgehaald om lid te worden van Terra Save.

Al vroeg in het spel wordt Terra Save aangevallen en worden haar leden ontvoerd en naar een eiland verplaatst. Je speelt vanaf dat moment als Claire, terwijl Moira door AI bestuurd wordt. Samen probeer je de waarheid van het eiland te achterhalen en, uiteraard, te ontsnappen. Het duurt niet lang voor de horrorelementen naar boven komen: een armband die de hoeveelheid angst die je ervaart meet, geïnfecteerde mensen die je aanvallen, ongure scenario's en de overseer. De overseer is de persoon die je naar het eiland heeft gehaald en je in de zieke situatie heeft geplaatst. Haar boodschappen zijn niet prettig voor de personages en helpen om de hele setting nog net wat enger te maken. Aan jou de taak om te ontsnappen van het eiland en de overseer te stoppen.

RE: Revelations 2

De afleveringen zijn doorgaans in tweeën gesplitst. In de eerste helft speel je als Claire en Moira. In de tweede helft speel je als Barry Burton, de vader van Moira. Hij is erachter gekomen dat Moira is ontvoerd en op het eiland is geplaatst. Als vader, hoe gecompliceerd de relatie tussen de twee ook is, is het jouw taak om je dochter te redden. Wanneer je op het eiland arriveert, kom je al snel Natalia tegen. Natalia is een klein meisje met een, in het begin, onbekende achtergrond. Zij gaat met je mee, aangezien je geen kleine meisjes alleen achter mag laten. Samen begin je de reis. Deze delen van de afleveringen zijn anders. Actie staat meer centraal, wat duidelijk gemaakt wordt door de grotere hoeveelheid vijanden, meer wapens en munitie en minder horrorelementen. Het lijkt dus alsof de eerste delen de old-school fans willen aanspreken, en de laatste delen de fans van de recentere Resident Evil-games.

De game doorspelen in co-op zorgt ervoor dat speler 2 speelt als Moira of Natalia. Zij kunnen geen wapens gebruiken, maar hebben wel andere handigheden. Zo kan Moira een zaklamp gebruiken en hiermee vijanden verblinden. Ook heeft ze een koevoet, waarmee ze barricades kan verwijderen. Natalia heeft een vaardigheid waarmee ze in een oranje gloed vijanden kan zien (ook door muren) en in een rode gloed als ze je aanvallen. Daarnaast kan ze zwakke plekken aanwijzen van sommige vijanden, wat het makkelijker maakt ze dood te maken. Het zorgt ervoor dat je goed moet samenwerken en de game leuker maakt. Het enige nadeel is dat niet het volledige scherm gebruikt wordt, waardoor ongeveer 1/3e van het scherm zwart is. Het is even wennen en dan merk je het niet meer, maar het voelt als luiigheid om dit niet even aan te pakken.

Resident Evil Revelations 2 screen

Zonder teveel te spoilen over het verhaal: het verhaal zit goed in elkaar. Plot-twists zijn aanwezig, maar zijn wel logisch en goed gebracht. Het geheel is goed te volgen en wordt verder toegelicht door brieven van de originele eilandbewoners en hoe zij de overname door de overseer ervaarden. Het enige wat jammer is aan het geheel is het feit dat je als Barry en Natalia grotendeels de stappen van Claire en Moira volgt. Het betekent dat je in één aflevering sommige gebieden meerdere keren ziet, maar dan met meer vijanden en soms een obstakel of twee extra. Hoewel de speelwijze anders is, is het op een gegeven moment een beetje saai om hetzelfde gebied weer te doorlopen. Iets meer variatie in de gebieden zou fijn zijn geweest, al snap ik het uit het oogpunt van storytelling wel.

Naast het avontuur, dat je een kleine 15 tot 20 uur bezig zal houden, is er de raid-mode. In raid-mode train je een personage en speel je steeds betere wapens en upgrades vrij, zodat je steeds sterkere vijanden kunt verslaan en moeilijkere missies kan voltooien. De game leunt erg op actie, run and gun, en eigenlijk vrijwel niet op de horrorelementen van Resident Evil. Door de simpele gameplay en weinige spanning die ik voelde tijdens het spelen, was de modus minder plezierig. Door de game in co-op te spelen, wat sinds kort ook online kan, is er iets meer plezier uit te halen. Dat is echter puur door het samenspel, niet zozeer omdat de modus leuker wordt. Houd je van deze gameplay, dan is het uiteraard een prima modus. Houd je meer van de horrorgevoelens, dan ga je hier weinig plezier uithalen.

Uiteindelijk kun je stellen dat Resident Evil: Revelations 2 een prima game is. De game spreekt de gehele fan-base aan en slaagt erin om iedereen tevreden te houden. De nadruk ligt nog wel iets meer op de fans van actie en schieten en minder op horror-fans, dus houd daar rekening mee. Het verhaal is intrigerend en je wilt constant antwoorden hebben en snel verder spelen. De variatie in gameplay houdt het interessant, al zou iets meer variatie in omgeving welkom zijn. De raid-modus is een kwestie van smaak en is genoeg lol uit te halen. De game smaakt naar meer en stiekem hoop ik dat er nog meer nadruk komt op de horroraspecten, want dat is puur genot.

• Intrigerend verhaal
  • Horror meer naar voren...
  • Beste van twee werelden