Final Fantasy Type-0 HD

Een interview met twee crewleden die Final Fantasy Type-0 HD gespeeld hebben. Beiden hebben er natuurlijk een mening over, maar eerst een stuk over het verhaal: waar gaat Final Fantasy Type-0 over?

Het verhaal
Het land Orience is verdeeld in vier grootmachten. Jouw natie Rubrum wordt aangevallen door een grootmacht die duidelijk weet waar ze mee bezig is: omdat de verdediging van jouw land gestoeld is op magie, snijden ze de toevoer van de bron van magie af zodat niemand meer magie kan gebruiken. Een geniaal plan, maar dan blijkt dat een aantal personen nog steeds magie kan gebruiken. Dit zijn de leerlingen van ‘Cadet Class 0’. Jij speelt met deze hele klas, die bestaat uit de meest veelbelovende studenten van een grote academie. Opmerkelijk genoeg hebben de meeste studenten een naam die refereert aan een speelkaart. Zo zijn er onder andere Ace, Seven, King, Queen en Nine. De mentor is een sexy dame die iedereen moeder noemt. Omdat alleen Class 0 magie heeft, moet je met de klasgenoten allerlei quests doen en intriges ontmaskeren om het land te redden.

Final Fantasy Type-0 HD

Is dit je eerste Final Fantasy-game?

PoeHao: Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik in mijn jeugd nog nooit Final Fantasy heb gespeeld. Het leek mij een goed idee om te  beginnen met Final Fantasy Type-0 HD. Zoals de titel al aangeeft, is het de high definition versie van Final Fantasy Type-0, dat in 2011 uitkwam voor PlayStation Portable.

Pheno: Ik ben er al bij vanaf het eerste deel. Final Fantasy 1 speelde ik op de eerste PlayStation. Het spel was natuurlijk al eerder uit, maar helaas, zoals het wel vaker gaat, is het maar afwachten of een JRPG naar het Westen komt. En in dit geval duurde het wel erg lang …

Wat vind je van het verhaal?

Poehao:Voor mij is dit, zoals gezegd, mijn eerste Final Fantasy. Square Enix heeft heel veel cutscenes aan het begin van het spel gestopt, maar helaas wordt hier weinig toegelicht. Het verhaal is voor mij dus niet te volgen en de summiere uitleg helpt niet. Na 40 minuten had ik 10 minuten gespeeld en verder alleen filmpjes gekeken. De meeste cutscenes duren vijf minuten, maar ze kunnen elkaar in een rap tempo opvolgen. Helaas wordt er in de filmpjes relatief langzaam informatie overgebracht. In plaats van moeilijk kijkende figuren die dramatische monologen afdraaien, had ik graag een korte samenvatting gehad over wat er in het verleden is gebeurd. Ook komt er aardig wat Final Fantasy-jargon voorbij. Dankzij Google en de wikia wist ik een beetje wat er werd bedoeld.

Pheno:Na drie delen Lightning werd het wel eens tijd voor iets nieuws. En het is echt een verademing om eens niet verder te gaan met het verhaal zoals we dat kennen uit de drie Lightning-delen. Niet dat ze slecht waren, maar dat verhaal is klaar, eigenlijk al met het tweede Lightning-deel. Final Fantasy Type-0 speelt zich nog steeds af in de Fabula Nova Crystallis, kortom, zo zijn dezelfde mythen terug in deze games. Dingen als L’Cie, de kristallen en hun krachten, we kennen ze allemaal van Final Fantasy XIII. Dus voor een bekende van dat deel goed te volgen. Leuk is ook dat je in een tweede playthrough meer te weten komt over de wereld van Orience. En natuurlijk, het alternatieve einde van Final Fantasy Type-0 HD schreeuwt om een vervolg.

Wat vind je van de HD-remake van deze PlayStation Portable-titel?

PoeHao:Het was een deceptie om te zien wat Sony bedoelt met high definition. Het spel is inderdaad grafisch beter dan wat je mag verwachten van een PlayStation Portable-game, maar ziet er niet uit als iets dat niet op de PlayStation Vita kan draaien. Weinig details in de omgevingen, herhaalde patronen, geen gezichtsmimiek en bijzonder veel laadschermen geven het gevoel van een hele snelle port.

Pheno: Mja, ik ben een van die mensen die elke Final Fantasy zonder al te veel nadenken meteen koopt. Special of Limited Edition en wel. En als je deze HD-remake vergelijkt met de Final Fantasy XV-demo die erbij geleverd werd: ouch. Het is niet HD zoals je mag verwachten, ik heb betere ports gezien. Er is heel veel blur om de omgeving letterlijk en figuurlijk te verdoezelen. Nu zou alles richting XV-plaatjes porten waarschijnlijk erg veel resources kosten, dat snap ik. Maar als je er toch een serie van gaat maken, zoals het er nu naar uitziet, zorg dan dat gamers zonder al te veel moeite dit eerste deel later willen aanschaffen. Want waarschijnlijk gaat het tweede deel er veel beter uitzien. Tenminste, ik mag toch hopen dat die niet meer voor PlayStation Portable gemaakt zal worden.

Final Fantasy Type-0 HD

Hoe is de sfeermuziek?

PoeHao: De muziek is enigszins generiek te noemen. Niet bijzonder, maar ook niet storend. Elk gebied heeft zijn eigen deuntjes, maar als je veel tijd doorbrengt in een gebied, zoals de academie waar je vaak moet zijn, dan kan de muziek veranderen in muzak. Je kan gelukkig kiezen of de personages Engels of Japans spreken, maar niet alle conversaties zijn ingesproken.

Pheno: De muziek is weer typisch Final Fantasy. Een geheel koor gaat los, ik vind het altijd prachtig en beluister graag de soundtrack op cd. Gelukkig staan de betere nummers op de meegeleverde soundtrack-cd. Het is niet alles, maar goed, sommige nummers zijn ook niet heel bijzonder te noemen.

En de gameplay, is het wat?

PoeHao:Voor elke missie ga je met drie personen op pad. De klas bestaat uit 14 personen en je kunt aangeven wie je meeneemt en wie je na verloop van tijd vervangt. Het is aan te raden om iedereen een beetje gelijkmatig te laten levelen, anders kom je later in de game in de problemen. Dat betekent dat je de kleding, artefacten, vaardigheden en spreuken moet instellen voor ieder personage. Omdat ze allemaal echt verschillend zijn, is dat aardig wat werk. Je voelt je soms net een coach van een team dat je moet aankleden, al kun je gelukkig wel een personage in een keer de, op papier dan, beste spullen geven.

Tijd

Tussen de missies door heb je twaalf uur de tijd om zelf in te delen. Je kunt dan met mensen praten, informatie inwinnen, taken uitvoeren enzovoorts. De meeste acties kosten je geen tijd, maar sommige wel. Als een actie tijd kost, dan is het meestal twee uur. De acties geven je extra informatie over het politieke gekonkel, onderlinge jaloezie en broeierige relaties. Ik vind een kijkje in het smeuïge gedeelte achter de schermen wel leuk, alleen het systeem met tijd en zo komt mij vreemd en beperkend over.

Je uitvalsbasis is de academie. Daar is je klaslokaal, een trainingsgedeelte, de chocobo-boerderij en meer. Hier zijn ook de andere klassen te vinden. Vanaf het begin zie je de kaart en die is indrukwekkend groot. Er is dus genoeg te doen. Het rondlopen in het gebied gaat met dezelfde mechanieken die we al decennialang kennen. Je loopt als uitvergroot persoon over een kaart en je komt opeens een vijand tegen. Het beeld zoomt in en opeens ben je omringd door meerdere vijanden die je aanvallen. Niets nieuws onder de zon op dat gebied.

Pheno: Er zijn allerlei manieren om extra vaardigheden, ervaringspunten en bonussen te verdienen. Maar het opvallendste aan de gameplay is dat de gevechten in realtime zijn. Niet wachten tot een balkje vol is, je hebt altijd wel een aanval. Alle personages zijn verschillend, dus je kunt variëren om het voor jezelf ook uitdagend te houden. Het grote voordeel als je varieert is ook dat iedereen ongeveer op hetzelfde niveau meegaat, zodat je niet later in het spel heel slechte personages hebt die je eigenlijk nog sterker moet maken. Leuk is ook dat je in een gevecht van personage kunt wisselen met een druk op de knop. Je hoeft dus niet iedereen commando’s te geven, maar als je even moe bent van zwaardvechten, dan ga je toch met magische speelkaarten gooien?

Het goedkope trucje savepoints zit er helaas weer in. Echt, waarom ze je niet laten opslaan waar je wil is mij een raadsel. In de missies zijn savepoints wel iets belangrijker, want je kunt je team ook veranderen, je teamleden nieuwe wapens, vaardigheden en kleding geven. Ook kun je hier je ervaringspunten gebruiken om personages sterker te maken. Na iedere missie krijg je een rapport met scores voor verschillende onderdelen, zoals je tijd en de hoeveelheid gesneuvelden. Je zit immers op school.

Rapport

Wat vind je al met al van Final Fantasy Type-0?
PoeHao: Als beginneling in het Final Fantasy-universum had ik een opfriscursus wel fijn gevonden. Ook een overzicht in het menu waar je kernwoorden kunt opzoeken was handig geweest. Termen als l'Cie, Chocobo, Orience en phantoma verdienen enige toelichting. Zo blijft het een RPG voor de fanboys en is het niet erg toegankelijk voor de noobs.

Daarnaast is de naam erg misleidend. De toevoeging ‘HD’ schept nu eenmaal bepaalde verwachtingen. Er zijn veel cutscenes in Type-0, maar ook heel veel laadschermen. Dat kan veel beter met een console als PlayStation 4.

Pheno: Waarom er geen woordenboek met termen aanwezig is, verbaast me inderdaad enigszins want in eerdere Final Fantasy-games heb je een gehele database met zó veel informatie dat je hoofd ervan gaat tollen. Omdat ik de veelgebruikte termen in de reeks wel ken is het een stuk behapbaarder, zoals de meeste Final Fantasy-spelers het allemaal wel zullen begrijpen.

Qua gameplay moest ik even wennen, maar dat komt waarschijnlijk ook door al die uren Final Fantasy XIII en co en de MMO Final Fantasy XIV. Dit keer is het echt realtime, zonder ATB of afgeleid systeem van vorige delen. En natuurlijk, 14 personages is nogal een kluif om te managen, je moet zeker zorgen dat ze allemaal aan vechten toekomen, want later wordt het een stuk pittiger als je maar drie personages op level 30+ hebt en de rest nog rond de level 10 hangt. Voor mij is het weer een frisse Final Fantasy, die niet verder uitbreidt op systemen, maar eens een grote stap terug doet en zo bijvoorbeeld het realtime vechten simpel houdt in plaats van allerlei toeters en bellen aan bestaande vechtsystemen probeert te hangen.

Vechten

Conclusie:
De mogelijkheden en de opties in Final Fantasy Type-0 zijn erg uitgebreid. Je bent hier makkelijk een aantal maanden mee zoet. Er is heel veel in te stellen, te ontdekken en te vinden. Ook zijn er veel zijmissies en er broeit veel onder de oppervlakte qua politiek. Het gegeven dat een hele klas de mentor ‘moeder’ noemt is ook erg intrigerend. Djeez kan hier een mooi artikel aan wijden.

Final Fantasy Type-0 HD is voor PoeHao en Pheno een degelijke uitgebreide Japanse RPG. Er zit alleen weinig vernieuwends in voor een JRPG, behalve het feit dat je met 14 personages speelt. Maar de volle prijs voor een PSP-port vragen terwijl de graphics er echt niet up-to-date uitzien is wel erg jammer. De demo voor Final Fantasy XV maakt iets goed, maar laat ons vooral denken hoe het er ook uit had kunnen zien.

• 14 personages aansturen is origineel ...
  • Houdt je lang bezig
  • Demo voor Final Fantasy XV krijg je erbij