Inazuma Elven GO Chrono Stones: Wildfire

Veel mensen leven waarschijnlijk graag in de wereld van Inazuma Eleven GO Chrono Stones: Wildfire. Een wereld waar voetbal wordt gezien als het kwaad en een organisatie die er alles aan doet om het te verwijderen uit eenieders geheugen. Prima toch? Niet dus. Voetbal is leuk en Inazuma Eleven GO Chrono Stones: Wildfire ook.

Inazuma Eleven GO Chrono Stones 1

In de toekomst is er een leger ontstaan van superkinderen die in elk aspect superieur zijn aan de normale mens. En ja, een leger, want de kinderen zijn niet heel lief enzelfs gevaarlijk voor normale mensen. Na onderzoek blijkt dat deze superkinderen het nageslacht zijn van de beste en bekendste voetballers uit het verleden. Genoeg reden dus om terug in de tijd te reizen en voetbal te verwijderen. Wanneer er geen stervoetballers zijn, verdwijnt volgens organisatie El Dorado namelijk ook hun nageslacht.

Afijn, tot zover het ietwat bizarre verhaal van Inazuma Eleven GO Chrono Stones: Wildfire. Hoe staat het met de game zelf? Ten opzicht van mijn review van Inazuma Eleven: Team Ogre Attacks een jaar geleden zijn er een paar dingen veranderd. Tijdens de introductie viel meteen op dat het grafisch allemaal wat opgepoetst is. De wereld is mooier, de modellen van personages zijn gedetailleerder en het oogt allemaal net wat prettiger. Ook de filmpjes tussendoor zijn net wat scherper en ook frequenter aanwezig, waardoor je het gevoel krijgt dat je de anime zelf beleeft.

Inazuma Eleven GO Chrono Stones 2

Een andere verandering is te vinden in het voetballen zelf. In wedstrijden is het nu mogelijk om diverse power-ups te bemachtigen. De gameplay is verder hetzelfde gebleven en werkt nog altijd even goed. Met de stylus kun je passen, bepalen waar spelers heen moeten lopen en uiteraard ook kiezen welke acties ze moeten ondernemen. De power-ups worden gaandeweg vrijgespeeld voor een aantal personages. Zo is er de ‘Mixi max’, waarmee twee zielen kunnen worden gecombineerd. Hiermee wordt de speler in kwestie een stuk sterker en krijgt hij de mogelijkheid om nieuwe speciale aanvallen te gebruiken.

Daarnaast is het oproepen van je Fighting Spirit mogelijk. Hiermee krijg je dusdanig veel kracht dat je tijdelijk bijna onverslaanbaar wordt. Dit betekent dat je vrijwel alle duels die je aangaat wint en elk doel op schot er wel in vliegt. Het klinkt waarschijnlijk alsof dit de lol uit het spel haalt, maar je tegenstander heeft ook de mogelijkheid om dit te doen. Het levert een nieuwe dimensie van tactiek, waar je zeker rekening mee moet houden. Dit geldt al helemaal wanneer je nagaat dat de speler die zijn Fighting Spirit oproept, daarna tijdelijk al zijn energie kwijt is en in principe met een man minder op het veld staat. Risico’s zijn dus zeker aanwezig.

Inazuma Eleven GO Chrono Stones 3

Het voetballen zelf werkt dus als vanouds: strak, snel en goed en is wederom het leukste onderdeel van het spel. Ook de wereld is aangepakt en biedt betere graphics. Helaas is er een groot struikelblok aanwezig, waar Level-5 nog steeds steken laat vallen. De game is aangenaam leuk om te spelen en voelt aan als een retro-RPG. Het is daarnaast goed te begrijpen dat ze de basis van Inazuma Eleven gebruiken. Het is echter niet te begrijpen dat er geen introductie, samenvatting of kennismaking met de serie is ingebakken in de game. Personages worden niet geïntroduceerd, geschiedenis wordt niet toegelicht en relaties tussen personages al helemaal niet. Je bent bijna gedwongen eerst de anime te kijken, voor je de game kunt begrijpen. Het vormt een enorme drempel voor mensen die geïnteresseerd zijn in de game. Zeker het veelvuldig tijdreizen dat plaatsvindt in de game, waardoor je ook veel personages uit eerdere seizoenen tegenkomt, maakt het erg moeilijk om helemaal in de game op te gaan.

Het tijdreizen zelf is een ander probleem. Uiteraard is de game voornamelijk bedoeld voor kinderen en tieners, maar tijdreizen levert voor een verhaal altijd wel problemen op. Zaken als wormgaten, werelden die parallel naast elkaar bestaan (en elkaar beïnvloeden), het beïnvloeden van personages uit het verleden om te zorgen voor een andere toekomst etc. zijn altijd lastig om goed uit te voeren en dat wordt in de game helaas niet altijd goed gedaan.

Als laatste is er nog het probleen van voice acting. Ik ben niet de moeilijkste als het aankomt op voice acting. Opgegroeid met Nintendo, ben ik gewend aan een gebrek aan voice acting, dus alles is welkom zou je zeggen. Nou, niet dus. De stemmen klinken allemaal hetzelfde, zijn monotoon en de accenten klinken onnodig geforceerd. Met deze kwaliteit ga ik liever terug naar de tijd zonder stemmen, dan kan ik tenminste genieten van de stilte of de muziek op de achtergrond. Gelukkig kan je de dialogen handmatig doorklikken, waardoor het lijden relatief meevalt. 

Al met al is te stellen dat voor fans Inazuma Eleven GO Chrono Stones: Wildfire een leuke nieuwe toevoeging is. De verbeteringen zijn voldoende om de game interessant te maken ten opzichte van eerdere delen en als je de personages kent, is het verhaal goed te volgen en zou het geen probleem moeten zijn om je in hen in te leven. Helaas is er een grote groep die buiten de boot valt en niets anders heeft dan een aardige voetbalgame. Het is te hopen dat Level-5 in de toekomst meer rekening houdt met deze groep, want het is zeker een gemis.

Pluspunten
Minpunten
  • Voetballen is nog steeds leuk
  • Power-ups zorgen voor meer tactiek
  • Voor de meesten onbegrijpbaar
  • Verhaal niet vlekkeloos
  • Voice acting echt heel slecht

Exclusief voor Nintendo 3DS. Ook verkrijgbaar als Inazuma Eleven GO Chrono Stones: Thunderflash