OlliOlli 2: Welcome to OlliWood

OlliOlli veroverde vorig jaar de harten van skateboard-fans. De minimalistische 2D-sidescrollerwist maakte dankzij verslavende mechanieken kickflips, frontside spins en nosegrinds weer tof. De sequel degradeert OlliOlli tot een prototype.

OlliOlli 2: Welcome to OlliWood lijkt in eerste instantie niet heel anders dan het origineel. De mechanieken en doelen zijn in principe hetzelfde: haal het einde van het level en doe tussendoor zo veel mogelijk vette tricks met het linkerpookje. Je hebt ook weer optionele opdrachten per level, zoals het verzamelen van bepaalde items of het uitvoeren van een specifieke trick.

De nieuwe graphics zijn de enige verandering die meteen opvalt. Het eentonige en onaantrekkelijke pixel-uiterlijk van OlliOlli is vervangen door graphics met meer levendige kleuren. Het geheel ziet er ook soepeler uit, met ook meer variatie tussen de verschillende settings. OlliOlli 2 is een tour door filmstudio's, daarom zit je het ene moment in Maya-jungles te skaten en even later in een scifi-wereld vol lasers en robots.

Het duurt niet lang voordat OlliOlli 2 manuals introduceert, een mechaniek die de hele game verandert. Manuals bieden de mogelijk om levels in één grote combo uit te spelen. Bovendien zijn er ook revert manuals, die een extra spin toevoegen aan de move. Ze zijn moeilijk uit te voeren, maar wel belangrijk voor je combo-meter.

Daarbovenop komen grind-switches en nieuwe tricks die complexere bewegingen van het linkerpookje vereisen. Je moet nu bijna Street Fighter-achtige combo's op je pookje uitvoeren. OlliOlli was al vrij lastig onder de knie te krijgen, maar al die nieuwe elementen maken OlliOlli 2 echt een hardcore-game. Ik moet eerlijk toegeven dat ik de sequel iets te veeleisend vind. Het is de toegankelijk van het origineel iets kwijtgeraakt.

De career-modus is weer lekker groot met vijftig levels. Daarnaast heb je weer de dagelijkse online-uitdaging, spot challenges en hele aardige leaderboards. Roll7 heeft ook lokale multiplayer-modus beloofd, maar die komt pas later via een patch.

OlliOlli 2: Welcome to OlliWood is een verfijnde, maar ook complexere versie van het origineel. De essentie blijf behouden: het verslavende en eenvoudige plezier van het uitvoeren van een vette trick. Maar de moeilijkheidsgraad is naar mijn smaak iets te ver opgeschroefd. Toch blijft dit de beste moderne skateboard-game die je op dit moment kunt spelen.

• Tricks uitvoeren blijft vet
  • Nog steeds erg verslavend
  • Nieuw mooi uiterlijk