Dynasty Warriors 8: Empires

Dynasty Warriors is de meest succesvolle franchise van de Japanse ontwikkelaar Koei Tecmo. Er zijn in totaal, als ik goed heb geteld, 35 titels binnen de gameserie. De vraag is natuurlijk of opvolgers binnen de serie met marginale veranderingen leuk blijven voor de fans, en of ze nieuwe mensen kunnen verleiden.

Dynasty Warriors 8 Empires is eigenlijk een uitbreiding van de gewone game. Waar er in de vroegere games vooral nadruk lag op combat, is dat door de jaren heen - en ook zeker bij dit deel - lang niet meer het enige. Het woord Empires zegt het natuurlijk al: je bent verantwoordelijk voor het reilen en zeilen binnen een keizerrijk. Er is ruimte voor politiek, zoals het opbouwen van langdurige relaties, al dan niet zakelijk, het sluiten van allianties en grootschalig imperialisme.

Wanneer je als nieuwkomer begint aan dit deel, word je nogal in het diepe geflikkerd. Zodra je een nieuwe game begint, word je overweldigd door de veelvoud aan gamemodi, opties en customization. Het fijne hierbij is wel dat je je alles tot in detail kan laten uitleggen dankzij de uitgebreide tutorialmogelijkheden. Ook is het nu mogelijk om binnen de drie bekende of je zelfgemaakte imperia je eigen krijger in detail samen te stellen, in plaats van te moeten kiezen uit de enorme waslijst pre-ontworpen vechters.

De belangijkste vraag, mijns inziens, is hoe Empires zich verhoudt tot de reguliere game; het is niet de eerste Empires-variant van een Dynasty Warriors-game dus de kenners zullen de verschillen/vernieuwingen wel kennen. De focus in Empires ligt op het strategische en tactische aspect bij de verovering van verschillende districten, al dan niet met behulp van andere leiders, en binnen het combat-systeem. Naast het hersenloos inhakken op de vele duizenden voetsoldaten van de tegenpartij, ben je nu ook belast met het nemen van strategische beslissingen. Het rangsysteem is weer erg uitgebreid en hoe hoger je op de ladder staat binnen je dynastie, hoe meer invloed je hebt op de kaart.

Wat ik van kenners en liefhebbers hoor is dat het 'Empires-element' een leuke en verslavende strategiegame oplevert. Ik kan me hier niet in vinden. Als ik een strategiegame wil spelen, zijn er zo ontzettend veel betere, verslavende, maar vooral leukere games te vinden. Het mengsel van enerzijds grootschalige hack-n-slash-matpartijen en anderzijds het politiek bezig zijn is wel een aardige combinatie, maar er is ten eerste veel te weinig vernieuwing en ten tweede voelt het allemaal wat inspiratieloos en haast afgeraffeld aan. Ook zijn heel veel van de strategie-elementen gewoon tekst-based 'gegevens', waarin je met wat rekensommetjes bepaalt of je nog genoeg resources en gelden hebt om een bepaalde keuze te maken.

Zodra je al je strategische keuzes hebt gemaakt in de simplistische, saaie menuutjes, mag je als vanouds aan de slag op het gevechtsterrein. De combat in Dynasty Warriors moet je leuk vinden, maar als je enkele uren in de game hebt zitten, worden de slagvelden eerder een soort langdradige verplichting dan dat je echt een spannende knokpartij voorgeschoteld krijgt. De moves zijn dungezaaid, de vijanden compleet achterlijk en de potjes duren vaak te lang. Wat wel een leuke vernieuwing is, is het uitvoeren van strategische quests, zoals het uitschakelen of bevrijden van bases en supply chains. De gevechten zijn helaas niet lang leuk.

Conclusie
Los van de uitgebreide aanpassingsmogelijkheden in de Edit-mode, waarin je dingen als vlaggen en soldaten naar believen kunt customizen, biedt Dynasty Warriors 8 Empires verdomd weinig vernieuwing ten opzichte van het vorige deel. De graphics zijn nog steeds zwaar ondermaats en het design van de wereld doet inspiratieloos aan. De muziek kon ik wel waarderen, vooral het kunnen kiezen van soundtracks op iedere moment biedt een aangename invloed op de gameplay. Helaas kan ik niet anders dan concluderen dat een uitgekauwd concept opnieuw gerecycled wordt met te weinig vernieuwingen om hoofden te doen draaien. Voor die-hard liefhebbers ongetwijfeld een must-have, voor zover dat een argument mag heten.

Pluspunten
Minpunten
  • Muziek is lekker, passend en veelzijdig
  • Customization in edit-mode
  • Nauwelijks vernieuwend
  • Combat wordt een sleur
  • Matige graphics en saai leveldesign
Gespeeld op Xbox One. Ook verkrijgbaar voor PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation Vita, Xbox 360 en pc.