Super Stardust Ultra

Super Stardust HD was in 2007 (fuck, dat is alweer lang geleden) zo'n beetje de enige goede game op de PlayStation 3. De twin-stick shooter was in die tijd grafisch erg indrukwekkend en bleef lange tijd populair dankzij de leaderboards en DLC. Super Stardust Ultra is helaas niet de sequel waar ik als fan op hoopte.

In Super Stardust bestuur je een klein schip op de oppervlakte van een ronde doorzichtige planeet. De speler moet waves van vijanden en indalende meteorieten overleven door ze te ontwijken en ze kapot te schieten met de drie wapens die je tot je beschikking hebt. Je kunt met één druk op de knop wisselen tussen de rock splitter, gold melter en ice crusher. Elke type wapen is effectief tegen een bepaald type meteoriet of vijand. Je hebt daarnaast nog bommen en een boost die je kort onoverwinnelijk maakt.

Overleef genoeg waves en je komt een eindbaas tegen. Versla de baas en je kunt naar de volgende planeet die nieuwe uitdagingen met zich meebrengt. Ondertussen bouw je natuurlijk een multiplier op. Die blijft in stand tot je een leven verliest. Genoeg uitdaging dus voor de gamers die voor high scores gaan.

Dit alles is onveranderd in Super Stardust Ultra. Dan bedoel ik niet alleen de gameplay, maar ook de content. De planeten hebben misschien nieuwe namen, maar de vijanden, bazen en zelfs de meteorieten zijn allemaal hetzelfde. Als de ontwikkelaar iets heeft veranderd, dan is dat in ieder geval niet op het eerste gezicht merkbaar.

Naast de arcade-modus zijn er weer extra modi die zich op een aspect van de game concentreren. Zo kun je in Bomber alleen bommen gebruiken en in Impact alleen je boost. Dit zijn grotendeels dezelfde modi die we in de SSHD en de PS Vita-versie hebben gezien. Ik kon slechts twee nieuwe modi bespeuren: blockade en interactive streaming.

In blockade gaat je schip vanzelf vooruit en leg je constant stukken meteoriet achter je. Zo creëer je een snake-achtig level waarin je je heel bewust moet zijn van je routes. Interactive streaming is een stukje interessanter. Hiermee stream je de game en geef je kijkers de kans om te stemmen tegen welke vijanden en meteorieten de speler moet vechten. Leuk idee, maar ik vrees dat weinig mensen hier echt gebruik van gaan maken.

Dan hebben we het wel zo'n beetje gehad. Toegegeven, niet alle games hebben sequels met nieuwe features nodig. Games zoals Asteroids en Tetris werden nooit echt beter gemaakt door sequels met allerlei nieuwe fratsen. En toch vind ik dat Sony in ieder geval iets meer had kunnen proberen met Super Stardust Ultra. Nieuwe wapens, nieuwe vijanden, in ieder geval meer dan wat hier aanwezig is.

Conclusie
Super Stardust Ultra is geen echte sequel. Het is meer een ververste versie van Super Stardust HD. Gelukkig is de game nog steeds erg leuk, maar wie op een evolutie van het concept hoopte kan deze versie beter overslaan.

Pluspunten
Minpunten
  • Super Stardust HD, nu op je PS4
  • Nog steeds een heel goede game
  • Bijna letterlijk dezelfde game als Super Stardust HD
  • Echt te weinig nieuwe content
Exclusief voor PlayStation 4